Geir Bjerkeland har sin tredje arbeidsdag ved Elon Mandal da han blir telefonintervjuet av fagbladet Elektronikkbransjen. Foto: Elon Mandal

TILBAKE I BRANSJEN ETTER 20 ÅR

– Om det er en vaskemaskin, en bobil til 100.000 eller én millioner kroner har ikke mye å si. Et salg er et salg, sier Geir Bjerkeland ved Elon Mandal.

Publisert

Han er tilbake i elektronikkbransjen etter 20 år med salg av bobiler, og når vi snakker med ham har han sin tredje dag ved Elon Mandal.

– Det er litt å sette seg inn i, sier Bjerkeland.

– Du har vel eksistert på denne planeten disse 20 årene, selv om du har solgt bobiler?

– Joda, jeg har brukt produktene jevnlig og fulgt med i utviklingen. Ikke minst har jeg abonnert på fagbladet Elektronikkbransjen alle disse 20 årene! ler Bjerkeland.

Selv har han butikkbakgrunn fra Sørensens kjøkken på Lillestrøm.

– Der vokste jeg nærmest opp. Min bestefar grunnla butikken i 1957, som en avdeling av en butikk i Oslo ved samme navn. Siden overtok han butikken, og i 1977 gikk den videre til min far - og i 1997 tok jeg over, sier Bjerkeland.

Krabbekokere er en naturlig del av sortimentet ved Elon Mandal. Foto: Elon Mandal.

Han og søsteren Lena Bjerkeland Hanssen drev butikken sammen inntil de la ned i år 2000.

Satser videre

– Foreldrene våre flyttet til Spania, de store konkurrentene rundt oss begynte å bli veldig store, så vi ønsket ikke å drive videre, sier Bjerkeland.

Siden har han solgt bobiler. Først på Østlandet, og de seneste ti årene i Grimstad.

– Bobiler har virkelig blitt populært i år?

– Det er riktig, men det er en tid for alt, og da jeg fikk denne muligheten av Jarle var jeg ikke i tvil.

Jarle heter Stensland til etternavn, og er innehaver av Elon Mandal.

Elon Mandal ligger midt i sentrum. Foto: Elon Mandal.

– Jeg sto ved et veivalg og besluttet nylig at jeg skulle satse videre. Nå har vi fått med oss Geir på laget, og ambisjonen er et solid oppsving, sier Stensland.

Folk er ofte helt annerledes når du kommer hjem til dem enn i butikken, og denne kunderelasjonen er svært viktig

Den tredje ansatte i butikken er Arnhild Lindland, og de holder til i Mandal sentrum, 150 meter fra Alti-senteret og 50-60 meter unna Power som er nærmeste konkurrent.

– Jeg kjøpte butikken i januar 2006, og kom da fra Expert, sier Stensland.

– Har det mye å si hvilken logo som står på trøya?

– Noe betyr det selvsagt. Jeg er av den gamle skolen som synes det er viktigere å kunne hjelpe til med å bytte en pakning, enn å være en del av et striglet butikkonsept. I Elon Mandal selger vi alt. Tidligere var det TVene du overlevde på, nå er det motsatt, og vi er størst på hvitevarer og småelektrisk, sier Stensland.

Dette er musikk i ørene til Bjerkeland.

Jarle Stensland (t. h.) og Geir Bjerkeland ved Elon Mandal. Foto: Elon Mandal.

Hjem til kunden

– Butikk drives litt på den gamle måten, med personlig kundebehandling, og det passer meg godt siden jeg er mer selger enn en som kun betjener kundene. Etter 20 år er det godt å være tilbake i en bransje jeg har levd og åndet med i mange år, sier Bjerkeland til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva slags inntrykk har du av Elon Mandal etter tre dager her?

– Jeg har selvsagt forhørt meg, og får alltid som svar at butikken strekker seg langt for at kundene skal være fornøyd. Den er ryddig og oversiktlig, og jeg har et veldig godt førsteinntrykk, sier Bjerkeland.

Varebilen er viktig for Elon Mandal. Selfie: Geir Bjerkeland.

Han og Stensland sier varebilen er viktig for Elon Mandal.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi kjører gratis ut hvitevarer og store TVer, og tar uten kostnad for kunden med oss retur. Dette kjenner jeg godt igjen fra da vi selv drev på Lillestrøm for 20 år siden, og jeg har faktisk savnet litt å møte kunden på denne måten. Folk er ofte helt annerledes når du kommer hjem til dem enn i butikken, og denne kunderelasjonen er svært viktig. Pris er en viktig parameter, men det er den totale kundeopplevelsen som til sjuende og sist avgjør om kunden kommer tilbake, sier Bjerkeland.

Powered by Labrador CMS