// Elon //

Salgssjef Knut Grimstad i Elon Norge med Epson SC-T3100x-skriveren ved Elon Drøbak. Foto: Joakim Rostom

ALLE MANN PÅ BLEKK

Elon Norge har byttet fra laserskrivere til Epsons blekkteknologi for utskrift av butikkmateriell som plakater, hylleforkanter og kampanjebannere.

Publisert Sist oppdatert

– Dette gir lavere kostnader, miljøfordeler og utskriftskvalitet som bidrar til gode kundeopplevelser, heter det i en kasusstudie på Epsons nettsider.

I 2019 ble Euronics-butikkene i Norge omprofilert til Elon som del av en nordisk satsing, og de de tilbyr et produktsortiment som består av alt fra store hvitevarer til små husholdningsprodukter. I dag har Elon 67 butikker i Norge med mål om enda flere, spesielt i de store byene de neste årene.

– DNAet vårt er å være en faghandelskjede med sentralt plasserte butikker og ansatte som brenner for å gi kundene en ekstra god handleopplevelse og den beste servicen, sier salgssjef Knut Grimstad ved Elons hovedkontor i Fredrikstad.

SureColor T3100x skriver ut på et utvalg medier fra A4 til A1, via automatisk papirmater og ruller på opptil 24 tommer. Foto: Epson

I studien som presenteres på Epson.no forteller han at slagordet «Velkommen hjem» og butikkenes oppbygging med ulike rom skal skape en hjemmefølelse for kundene. Her finnes både kjøkken, stue og vaskerom for at kundene skal bli inspirert og føle seg hjemme.

Ifølge Epson er produksjon av informativt butikkmateriell med høy kvalitet et viktig ledd i handleopplevelsen.

Med Epson SureColor T3100x skal Elon skrive ut plakater ved butikkene sine, her i Drøbak. Foto: Knut Grimstad

– Kunden skal enkelt navigere mellom butikkhyllene og finne produkt- og prisinformasjon eller akkurat det tilbudet man er på utkikk etter, heter det.

Fra laser til blekk

De nesten 70 Elon-butikker tilbyr et bredt produktsortiment, som igjen innebærer et høyt utskriftsvolum av plakater, prislapper, hylleforkanter og kampanjebannere. Frem til nylig har Elon Norge benyttet laserskrivere, men salgssjefen sier de har opplevd utfordringer knyttet til miljø og kvalitet.

– Kjeden har et betydelig miljøfokus, men fargelasere gir mye avfall av tonerkassetter. Vi opplevde også utfordringer med striper på utskriftene slik at mange ark måtte kastes. I tillegg var strømforbruket høyt på laserskriverne på grunn av varmen de krever, sier Grimstad til Epson.no.

Elon Norge har nå valgt å gå over til Epsons blekkteknologi med ettefyllbare blekktanker, i stedet for tradisjonelle blekkpatroner. Dette skal gi både miljø- og kostnadsfordeler sammenlignet med laserskrivere, og da bruksbehovet var kartlagt ble modellen SureColor SC-T3100x valgt.

Smidigere for de ansatte

Kunden skal enkelt navigere mellom butikkhyllene og finne produkt- og prisinformasjon

Skriveren er tatt i bruk i rundt 25 butikker og skal rulles ut i øvrige i tiden fremover, etter hvert som eksisterende laserskrivere fases ut.

– Epsons blekkteknologi leverer en farge- og bildegjengivelse på butikkmateriellet som harmonerer med den høye kvaliteten på butikkinnredningen vår. Det tar også svært kort tid fra planlegging til utskrift, sier Grimstad til Epson.no.

«Alle mann på blekk» er det nye mottoet til Elon, som flaskefyller SC-T3100x-skriverne sine. Foto: Epson

SureColor SC-T3100x skriver ut på et utvalg medier fra A4 til A1, via automatisk papirmater og ruller på opptil 24 tommer. Overgangen mellom rull og enkeltark veksles automatisk.

– Det er raskt og enkelt for de butikkansatte å veksle mellom utskrift av eksempelvis plakater og hylleforkanter, siden det ikke er behov for å bytte ark til de forskjellige bruksområdene, sier Knut Grimstad.

Powered by Labrador CMS