Stefan Lebrot, administrerende direktør og konsernsjef i Elon Group, på Conventum i Ørebro i april 2018. Foto: Robin Andersson
ELON I SVERIGE – EURONICS I NORGE
Hvitevaremessen i Ørebro har byttet navn tilbake til Elon-messen. Nå rendyrkes varemerkene Elon i Sverige og Euronics i Norge.
Publisert
Den 1. januar 2016 ble Euronics Norge AS formelt et datterselskap i svenske Elon Group AB, som frem til dette het EEL Holding. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen, og i april var både de norske og svenske butikkene i gruppen samlet til opplæringskonferanse i Ørebro i Sverige.
For 12 år siden endret Elon-messen navn til EEL-messen (Elon Elkedjan Logistic) og ansatte fra de to kjedene hadde hver sin besøksdag. Siden 2012 har messen vært åpen for ansatte i begge kjedene alle dager, og i år er det femte året Euronics-ansatte fra Norge er med. Den 10. til 13. april i år ble messen ble arrangert for tiende gang, på konferansesenteret Conventum, med 1.500 deltakere.
I år var det 64 utstillere fra Elon-gruppens avtaleleverandører som viste sine produktnyheter. Siden Elon først og fremst er en opplæringsmesse, hadde leverandørene utstilling i undervisningsrom hvor det er plass til opp til 60 personer. Etter ønske fra handlerne økte messen i fjor fra tre til fire dager.
Annonse
På torsdagens fellesmiddag på Conventum Kongress ble Smeg kåret til «beste leverandør småelektrisk», Cylinda «beste leverandør store hvitevarer», Grundig vant årets utstilling i kategorien store hvitevarer, mens Wilfa ble kåret til beste utstilling småelektrisk.
Fem er blitt ett
I 2014 ble de fem varemerkene Elon, Elkedjan, Elspar, Hemexperten og Hemma til to; Elon og Elkedjan, og nå har disse to blitt til ett; Elon. At Elon Group ikke er gått ut med presseinformasjon om dette ennå, tyder det at sammenslåingen ikke er helt ferdig.
Etter 17 år i konsernet har Christer Larsson valgt å gi stafettpinnen over til Stefan Lebrot, som siden 3. april er ny administrerende direktør og konsernsjef. Under Elon-messen møtte vi Lebrot, som kommer fra stillingen som administrerende direktør i Smeg Nordic og har bakgrunn som administrerende direktør for Electrolux både i Norge og Sverige.
Å oppleve i butikk for så å handle hjemme eller via mobil vil bli den nye hverdagen
– I 2014 ble fem merkenavn til to, cirka 200 Elon-butikker og 200 Elkedjan-butikker, og frem til 2017 endret flere butikker i Ekjeden profil til Elon. I dag er det 350 Elon-butikker under Elongroup.se men bare 292 under Elon.se, og Elkedjan er eget selskap utenfor Elon-gruppen. Hva har skjedd?
Annonse
– I dag (12. april 2018) finnes det 303 Elon-butikker og 20 Elkedjan-butikker. Disse skal bytte navn til Elon i løpet av året. Utover dette er det 50 butikker som handler varer fra Elon Group, men som ikke lenger er medlemmer. Dette dreier seg nesten utelukkende om butikker på steder der det både har ligget en Elon- og en Elkedjan-butikk, og hvor det er lite sannsynlig at det blir liggende to Elon-butikker. I Norge er det 55 Euronics-butikker, noe som innebærer at antallet totalt blir 428.
Flere kjøkkenhandlere
Vår visjon er at antallet kjøkkensertifiserte butikker skal øke til 200 i 2019
– Kjøkkeninnredningen Bäcklunda ble vist på messen første gang i 2016, den gangen var 76 butikker sertifiserte per 8. juni. I dag finnes det 81 sertifiserte kjøkkenhandlere i følge backlunda.se. Har satsingen stått til forventningene?
– Det finnes betydelig flere handlere med sertifisering per i dag, men vi har dessverre i rukket å oppdatere antall butikker på nettsidene. I løpet av 2018 vil det være tilsammen 140 sertifiserte kjøkkenhandlere; 130 i Sverige og 10 i Norge. Sertifiseringen innebærer at tre parametere oppfylles. For det første må man ha gjennomført utdanning, det andre er at man har en heltidsansatt kjøkkenselger, og det siste er at man må ha minst to kjøkken utstilt i butikken. Vår visjon er at antallet kjøkkensertifiserte butikker skal øke til 200 i 2019, og at det i 2020 skal finnes 300 sertifiserte kjøkkenhandlere i gruppen.
– Elvita og elis & elsa ble relansert i starten på 2016 som egne merker innen hvitevarer og småelektriske produkter. Hvordan har dette gått?
– Utvalget er blitt utvidet siden starten, og vi vil intensivere satsingen på egne merkevarer fremover, ettersom kundene spør etter dem.
– I fjor var Grundig, Nespresso og Smeg nye på messen. Er det noen nye leverandører i år?
Annonse
– I år er det først og fremst nye leverandører på belysning, som vi har hatt produkter fra i salg siden i høst, og eksempler på dette er By Rydéns, Watt & Veke samt Nordlux. Kategorien belysning har vokst i størrelse og har fått en egen utstilling her på messen.
– I forbindelse med oppkjøpet av Euronics Norge i 2015 uttalte Christer Larsson at dette var første steget for å komme inn på andre markeder. Hva er steg to?
– Det andre steget ble tatt høsten 2016, da det felles innkjøpsselskapet Euronics Nordic ble dannet. Steg tre kommer innen årets slutt.
Reprise
– For et år siden stilte jeg neste spørsmål til Stefan Lebrot. Om jeg stiller de samme spørsmålene nå, blir svaret det samme?
– Ja.
– Hva tror du kommer til å skje i hvitevarebransjen de nærmeste tre og ti årene?
– Innen tre år tror jeg ikke på store forandringer men heller en fortsettelse på det som er i gang:
1) Videre digitalisering av handel, produkter og tjenester.
2) Konsolidering av forhandlere og produsenter; det vil si færre og større aktører.
3) Polarisering av salg i de laveste og høyeste prissegmentene, noe som vil si at midtsegmentet krymper.
Innen ti år tror jeg fordelingen mellom netthandel og fysisk salg bli 70 prosent netthandel. Jeg tror videre at de fysiske butikkene som blir igjen vil bli opplevelse- og inspirasjonssenter isteden for tradisjonelle butikker. Å oppleve i butikk for så å handle hjemme eller via mobil vil bli den nye hverdagen.