MEN ANDOR VAR IKKE PENSJONIST

Etter tre år som pensjonist, er Andor Kristiansen tilbake som daglig leder i Euronics Båtsfjord.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg hadde trodd yrkeslivet var over, men butikkdriften gikk ikke som vi trodde. Da vi manglet en daglig leder måtte jeg trå til igjen for å få system i sysakene, på den måten jeg synes man skal drive en butikk, sier Kristiansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han kom tilbake til den daglige driften i mars, og møter oss med et bredt smil og en rungende latter sammen med sine tre ansatte.

Selskapet Radioservice AS ble etablert fredag den 13. desember 1973, av brødrene Roar og Andor Kristiansen, Kåre Bryggari og Jarle Myhr. For tre år siden kunne selskapet markere sitt 40 års-jubileum, også det falt på fredag den trettende.

Da vi manglet en daglig leder måtte jeg trå til igjen for å få system i sysakene

– Vi har bygd ut, utvidet, og var frittstående inntil for fem-seks år siden, da vi gikk inn i Euronics. Det var en lykke, for det er utrolig lettvint å drive innenfor denne kjeden. De har overtatt ansvaret for bokføring og leveranser, og det er en fin vareflyt, sier Andor Kristiansen.

Fiskeflåten

Grunnleggerne av Radioservice var kolleger i Evert Bryggari AS, og hadde arbeidet sammen med skipselektronikk, radio og TV. De første tre årene leide de lokalene etter Evert Bryggari AS i Hindberggata 29 i Båtsfjord, før de kjøpte dem, og her ligger fortsatt butikken. I dag eies selskapet av Andor og sønnene Frank og Freddy. Nærmeste konkurrent er Alex Elektro i Tana, drøyt ti mil unna.

– Hvor mange bor det i nedslagsfeltet deres?

– Tre-fire tusen, hvis vi tar med Berlevåg og litt av Tana. Men så har vi noe som heter fiskeflåten, og den utgjør er en ganske stor del av omsetningen vår, sier Kristiansen.

På det meste har bedriften hatt sju ansatte, i dag er de tre i tillegg til Kristiansen. Sergej Demjancenko i Barents Service AS holder til i nabobygget. Han var tidligere ansatt på verkstedet til Radioservice AS.

– Det er fint å ha et verksted på stedet, sier Kristiansen.

– Hvordan er det å drive butikk i Båtsfjord?

Smil og vær glad

– Alle snakker om netthandelen, så jeg er imponert over hvor mye vi klarer å selge på dette lille stedet. Vi har ikke bare elektronikk, men mye annet, men det er utrolig hvor mye vi selger av hvitevarer, en del TV, og ikke minst på datasiden med PCer og tilbehør. Jeg er derfor ikke skvetten for netthandelen, så langt, sier Kristiansen.

– Hva er årsaken til at folk velger å handle hos deg i stedet for på nett?

– De ser kanskje hvor viktig det er å ha en slik butikk i Båtsfjord, og generelt yter vi nok en god service. Vi forsøker i hvert fall å smile og være glade hver dag, og få folk til å trives. Det er nok derfor kundene kommer til oss, og det tror jeg vi har til felles med mange av de andre Euronics-butikkene; de er lokalt forankret på små steder.

– Hvilke andre varegrupper har dere i tillegg til Euronics-sortimentet?

– Vi har en avdeling med papir og kontorrekvisita, kjøkkenutstyr og andre ting som gir oss bedre avanse enn forbrukerelektronikk. Det hjelper godt på. Vi er også ute og monterer og skrur sammen produktene, mens Barents Service tar parabol-installasjonene. Det går fint rundt med tre ansatte i tillegg til meg selv, i og med at vi er med i Euronics, sier Kristiansen.

Powered by Labrador CMS