VIL GI ALTERNATIV OG BEDRE OPPLEVELSE

– De fleste kjenner oss. Vi er elektrokjeden som tilbyr den alternative og bedre handleopplevelsen.

Slik innledet administrerende direktør Kenneth Baltzersen i Euronics Norge AS sitt foredrag under arrangementet i forbindelse med kåringen av årets julegaver.

– Euronics har nå 76 butikker ute i distriktene.Vi er små, og vi er best på et par områder. Vi er best på handleopplevelser. Vi gir 110 %. På Norsk kundebarometer for hvite- og brunevarer, laget av Dagens Næringsliv og BI, er vi foran Expert, Lefdal og Elkjøp. Disse kjedene er forbrukerne enten likegyldige til eller misfornøyde med. Vi er den eneste kjeden hvor kundene er tilfredse, hevdet Euronics-sjefen med et smil.Han pekte på en forside i fagbladet Elektronikkbransjen hvor han ble fremstilt som optimist.– Er jeg det? Jeg er usikker. Det er ikke tvil om at markedet er beintøft. Det er vanskelig. Det er én stor vinner, og det er kunden. For så billig som man nå kjøper elektrovarer, så billig vil man aldri kjøpe det igjen. Eller, det vil fortsette på dette nivået. Hittil i år er det fem prosent volumvekst, men ni prosent verdifall, sa Baltzersen.

Gode marginer og rause markedsmidler

Euronics er ikke så nordiske i måten de driver på.– Vi er presset i provinsene fordi konkurrentene har flyttet virksomheten ut av landet. Det gjør at vi vurderer nordiske alternativer. Vi ser masse synergier. Vi har også europeiske ambisjoner, sa Baltzersen.Hva kjennetegner en dyktig leverandør? Til det svarte Euronics-sjefen:Tydelig sortimentsstrategi mot kjedene og en langsiktighet i satsingen. Gode reklamasjonsordninger og leveringspunktlighet. Innovasjon og kvalitet i produkter. Merkevare.– For oss er mennesker, nærhet og dialog viktig. Det samme er håndtering av avvik i leveranser, at man er på ballen, med lave priser, gode marginer og er rause på markedsmidlene.Nett vs. butikk? Det er et vanskelig tema for Euronics.– Det må være komplementært. Vi må være på nett fordi kundene sjekker der før de går i butikkene. Sju av ti kunder orienterer seg på nettet før de handler. De største nettkundene holder til i Oslo, og der er ikke vi sterke, medga Kenneth Baltzersen.

Powered by Labrador CMS