Han driver Euronics Råholt sammen med Kai Morten Aalborg, og kan som én av to butikker vise frem den nye Euronics-innredningen. Når fagbladet Elektronikkbransjen kommer på besøk møter vi to godt fornøyde innehavere.
– Vi er heldige som kommer fra data og telekom, det er nok tøffere for folk som har drevet med hvitevarer å gå den andre veien. Data og telekom er ferskvare, også i større grad enn brunevarer. Det krever mer kompetanse og oppdatering, sier Nilsen.
Han etablerte i 1993 BN Data på samme sted, og forteller at han var den siste av de rundt 50 gullforhandlerne i Telenor-systemet som ikke var tilsluttet en kjede. I 1997 gikk han etter påtrykk fra Telenor inn i en kjede, valget falt på Telering.
Klarer vi det tilsvarende på 350 kvadratmeter blir det bra butikk
– Vi var tilsluttet Telering frem til januar 2011, da vi fant ut at vi måtte utvide varesortimentet. Jo mer totalleverandør vi kan være, dess mer attraktive er vi for kundene. Det er det ingen tvil om, sier Nilsen.
Bremser handelslekkasjen
Da avtalen med Euronics ble undertegnet startet byggingen nye og større lokaler, og den 24. november åpnet butikken som har et areal på 350 kvadratmeter. I tillegg kommer 200 kvadratmeter lager.
– Vi synes konseptet så spennende ut, og følte at Euronics tenker på samme måte som oss. Vi er opptatt av å gi kunden god service for at hun eller han skal komme tilbake, det samme står Euronics for, sier Nilsen.
Han eier bygget gjennom BN Eiendom AS, og leier ut til flere butikker og næringsdrivende, deriblant en kafe. Det gamle lokalet, som ligger vegg i vegg, leies ut til en butikk som selger klær, sko og interiør.
En snau kilometer lenger nord ligger Expert Eidsvoll. Aalborg mener to butikker på samme sted er med på å bremse handelslekkasjen til Jessheim.
– Folk har nå to butikker de kan kikke i her på Råholt, og dropper kanskje turen de tidligere tok til Jessheim, sier han.
Nilsen skyter inn at av 22.000 innbyggere i Eidsvoll kommune bor 12.000 i det de kaller sørbygda, der butikken ligger.
Radiokommunikasjon
– Dette er omtrent like mange som bor i sentrumskjernen på Jessheim. Det er positivt at både vi og Expert holder til her, det skjerper konkurransen og gir kundene et tilbud som gjør at de ikke trenger reise andre steder, sier Nilsen.
– Vi er fremdeles størst på det vi hadde før, tele og data, og har hatt en god økning også her, sier Aalborg.
Butikkens totale omsetning er over doblet siden åpningen.
– Det har vært viktig å holde fokus på tele og data når vi gikk inn i mange nye varegrupper. Hvitevarene utgjør rundt 20 prosent og brunevarene 15 prosent av dagens totalomsetning. Vi selger som tidligere også mye utstyr for radiokommunikasjon, sier Nilsen.
Euronics Råholt har i dag seks fast ansatte og to-tre ekstrahjelper. De har et eget verksted for data og radiokommunikasjon. I de øvrige sortimentet brukes servicesystemet til Euronics.
– Har de nye kategoriene gitt dere noen overraskelser?
Mest per kvadratmeter
– Vi har arbeidet en del med å sette oss inn i de nye varegruppene, og har egne folk som tar seg av de ulike kategoriene. I tillegg skal alle kunne mest mulig om alle produkter, sier Aalborg.
Euronics Råholt har inngått en innkjøpsavtale med kommunene Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Nes, Ullensaker og Gjerdrum.
– Vi hadde en tilsvarende avtale de foregående fire årene når det gjelder kjøp av telekommunikasjonsutstyr. Denne er videreført, og vil nå også omfatte enda flere produkter. Vi ser også at vi har privatkunder fra de omliggende kommunene som kommer hit til oss, sier Nilsen.
– Har dere planer om videre ekspansjon?
– Nei, nå skal vi bare selge! ler Nilsen.
Han mener de har størst omsetning per kvadratmeter butikk i kjeden.
– Tidligere omsatte vi for 14-15 millioner kroner omsetning på 85 kvadratmeter, så hvis vi klarer det tilsvarende på 350 kvadratmeter blir det bra butikk! sier han.
Næringskunder
– Dere har ikke spill og film?
– Vi selger spillkonsoller og kommer nok til å ha noe mer spill for barna, men vil ikke satse stort på dette, sier Aalborg.
Nilsen mener de har gjort et riktig valg i forhold til å utvide sortimentet.
– Det er viktig å ha et fullt sortiment når man arbeider lokalt. Vi arbeider mye mot bedrift og næring, og har flere eksempler der faste kunder som for eksempel Forsvaret og politiet kjøper andre varegrupper fordi de har en god relasjon til oss fra før, sier Nilsen.
– Hvordan er kjeden til å levere gode nok tilbud?
– De kan sikkert bli bedre, men vi føler vi ligger godt an i den lokale konkurransen.
– Er pris det viktigste konkurranseparameteret?
– Pris er viktig, men kundeservicen er det viktigste. Vi skal følge kunden fra A til Å, og gjøre at kunden vil komme tilbake. Da betaler hun eller han kanskje ei krone mer, for en vesentlig bedre service, sier Nilsen.
KONKURRENT GA MERSALG
– Vi merket økt pågang i butikken da konkurrenten åpnet, sier Tom Orhagen ved Expert Eidsvoll på Råholt.
En snau kilometer nord for Euronics Råholt ligger Expert Eidsvoll. Innehaver Tom Orhagen selger fullt Expert-sortiment, og forteller at de er sterkest på hvitevarer.
– Jeg er ikke sikkert på om vi har merket så mye til den nye konkurrenten. Da de startet hadde vi økt pågang i butikken, jeg regner på at markedsføringen deres var årsak til dette. Vi gjorde i hvert fall ikke noe annet enn det vi vanligvis gjør, sier Orhagen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han er enig i at to butikker i sørbygda på Råholt bremser handelslekkasjen.
– Jessheim er fortsatt den store konkurrenten vår. Det kan hende at noen lar være å dra dit når vi er blitt to butikker her, sier Orhagen.