– Euronics’ nye butikkonsept skal sammen med nye reklameaviser og en ny radiokampanje differensiere oss fra konkurrentene.
PublisertSist oppdatert
Det sier markedsdirektør Kirsti Berg i Euronics Norge. Vi møter henne og handlerkonsulent Tom Larssen når de besøker Euronics Råholt, som sammen med Euronics Førde er en av de to butikkene med ny innredning.
– Det nye butikkonseptet er i tråd med verdiene kjeden står for. Det er lyst og trivelig, og får frem produktene på en god måte. Vi har i flere år hatt ønske om å vise hvordan vi er annerledes. Det nye butikkonseptet spiller i dag godt sammen med de nye reklameavisene og radioreklamen vi kjører på P4 og Radio Norge. Vi spiller på at vi strekker oss lenger for å gi kundene det de trenger, og ønsker å skape lokale helter for å vise at Euronics er personlige. Det er alltid en utfordring å klare å være både taktisk og strategisk i en reklame, å vise hvem vi er samtidig som vi selger varer – for det er til syvende og sist omsetningen vi lever av, sier Berg.
Fyrtårn i butikken
Annonse
Da skal vi fra servicekontoret drive butikken mens de er borte
En del av det nye butikkonseptet er vindusdekoren. I Førde ble dette et tema i lokalmedia.
– De var opptatt av vindusdekor generelt. Det positive var at befolkningen i Førde støttet butikken i at vinduene ser bra ut, og vi regner med at dekoren blir værende, smiler Berg.
Hun er godt fornøyd med de nye butikkene i Førde og på Råholt.
– Her på Råholt har de gjort et godt stykke arbeid siden åpningen i november. Alle produktene er priset, butikken fremstår som pen og ryddig, og vi har all grunn til å være stolte av dem. Vi anbefaler leverandørene våre og andre som har lyst til å se det nye butikkonseptet vårt å ta seg turen hit, sier Berg.
– Hva er nytt?
Annonse
– Vi har forsøkt å lage litt dynamikk i butikken. Reolene er 140 centimeter høye, det er tydelig merket med kategoriskilt, og vi bryter av dette mønstret med høyere tårn. Dette skal være en slags fyrtårn som pirrer interessen til kunden, men de er plassert slik at de ikke ødelegger utsynet i butikken, sier Larssen.
Varer uten strøm
Han støtter Berg i at målet er å vise produktene, ikke innredningen.
– Dette har vi oppnådd med en dempet og funksjonell innredning. I tele- og dataavdelingen er produktene vist fremme med strøm koplet til, de er alarmert slik at kundene kan ta og føle på dem – men ikke stikke av med dem, sier Larsen.
Ved Euronics Råholt er det utstilt mye kjeler og stekepanner.
– Dette har vi gjort i noen år, men det varierer fra butikk til butikk hvor mye de satser på dette. Det gir god inntjening og er et viktig mersalgsprodukt når man selger komfyrer, sier Berg.
Rundt i butikken står det også tørkestativ og vaskemidler.
Annonse
– Vi har et godt samarbeid med Bonaventura og kjører kampanjer på vaskemidler, sier Berg.
I radioreklamen ringes kjøpmennene opp, og de bestemmer selv hvilke tilbud de kjører.
Elektronikkbransjens Joker
– Det skal selvsagt være i tråd med det vi står for, og de skal gi lokalmiljøet eller spesifikke kundegrupper noe ekstra, sier Berg.
– Er dere inspirert av Joker-kjedens dialekt-konkurranse?
– Vi er elektronikkbransjens Joker og ønsker å fremstå annerledes. Vi har små og mellomstore butikker på små og mellomstore steder, og jeg er overbevist om at det er nok kunder som tiltrekkes av våre butikker både i forhold til den servicen og tryggheten vi gir, og den gode følelsen de får hos oss, sier Berg.
Hun innrømmer at radiokampanjen stiller krav til både kjedekontoret og de lokale butikkene.
– Vi må stadig komme på nye måter å overraske på, og vil gjerne komme dit at kundene er spent på hva Euronics gjør denne uken for å strekke seg lenger. Vi ser allerede at vi har fått positiv medieomtale og økt omsetning i de butikkene som har vært med, sier Berg.
Kjedekontoret tar over
Som eksempler på dette nevner hun Euronics Skotterud som ga én prosent av ukesomsetningen til den lokale frivillighetssentralen, og fikk både positive reaksjoner fra kundene og omtale i lokalavisen. Euronics Elverum ga penger til barneavdelingen på sykehuset, mens de i Grimstad ga bort refleksvester. Lambertseter kjørte hvitevarer fritt hjem, samtidig som de hentet de gamle, og rapporterte om omsetningsøkning den aktuelle uken.
– Konseptet forbedrer omdømmet vårt, og viser kundene hvordan vi er annerledes, mener Berg.
Det er meningen at alle de 75 Euronics-butikkene får én ukes radiokampanje. Den butikken som skaper mest oppmerksomhet rundt kampanjen får en helg med de ansatte på et hotell.
– Da skal vi fra servicekontoret drive butikken mens de er borte, smiler Berg.