Andrew Mackay (t. v.) og Isa Tirpan i LG Electronics Nordic deltar på Elon Expo i Örebro. Foto: Stian Sønsteng

STABILT I UTFORDRENDE MARKED

– Markedet er for øyeblikket utfordrende, men vi gjør det likevel ganske bra, med vekst på alle områder, sier LGs nordensjef Andrew Mackay.

Publisert Sist oppdatert

Når vi møter ham på Elons opplæringsmesse Elon Expo i Örebro i juni, spør vi ham om livet i LG Electronics Nordic er like bra som selskapets slagord «Life’s Good» tilsier.

– Livet i LG er ganske bra! Her hos Elon er vi i vekst, raskere og raskere, spesielt på hvitevaresiden, med amerikanske kjøleskap og kombimaskiner med vask og tørk, der vi har en ledende posisjon, sier Mackay.

Britiske Mackay har vært i LG Electronics i 15 år, og han har de siste seks årene vært nordensjef. På Elon Expo møter vi ham sammen med Isa Tirpan, som i sju år har vært nordisk salgs- og marketingdirektør i selskapet.

– Hvilken kategori er viktigst for dere?

Optimisme i Norge

Vi ser Norge som et optimistisk og potent marked

– Ingen er mer viktig enn de andre. Globalt er divisjonene Home Entertainment og Home Appliances like store, og de står hver for en tredel av omsetningen til LG Electronics, mens den siste tredelen er IT og B2B, sier Mackay.

– Hvor viktig er det norske markedet for dere?

– Veldig viktig, selvsagt sett i forhold til folketallet, og vi ser Norge som et optimistisk og potent marked. Mens vi hittil i år opplever enkelte utfordringer i flere av de andre markedene, ligger Norge stabilt, sier Mackay.

– I hvilken grad er LG representert med egne ansatte i Norge?

– Vi har salgsfremmere som arbeider i butikkene i begge divisjoner, samt kolleger som arbeider opp mot distributørene.

Velstående marked

– I hvilken grad har pandemien påvirket LG?

– På linje med andre leverandører i bransjen har vi opplevd vekst, siden folk har brukt mer tid hjemme, mens det nå ser ut til at markedet har normalisert seg.

– Hvilke ambisjoner har dere for Norden?

– De nordiske forbrukerne er totalt sett de mest velstående i Europa, og de kjøper mer premiumprodukter. I Norden har vi på TV-siden rundt en firedel av markedet, og på hvitevaresiden er vi et av de ledende merkene. I Finland er vi nummer én på vaskemaskiner, vi ligger på topp i flere land med våre amerikanske kjøleskap, og når det gjelder våre kombimaskiner med vask og tørk er vi størst. Som alle andre har vi ambisjoner om å ta markedsandeler, og det byr selvsagt på utfordringer siden det er mange sterke konkurrenter der ute, sier Mackay.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS