Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
ÅPNER 13 BUTIKKER I HØST
– Vi har nylig åpnet Digerneset, Eidsvoll og Rognan, og før jul åpnes ti butikker til, sier Asle Bjerkebakke i Elon. Kompetansedagene foregikk i skyen.
– Målet er 70 butikker i Norge, sier administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Elon Norge.
I januar 2019 hadde kjeden 45 butikker. Per i dag er tallet 49, mens det innen utgangen av året altså skal være 59 Elon-butikker i Norge.
Mens mange nye kommer til, er det også forsvunnet noen.
– Det stemmer. Sist forsvant de to butikkene til Johnsen Elektro i Vestfold, men vi har altså ti butikkåpninger i ermet før jul. Dessuten har vi fått ny nettbutikk, som vi også er svært godt fornøyd med, sier Bjerkebakke.
– Hvordan går det i Elon for tiden?
– Svært bra. Heldigvis har vi en sterk mor i ryggen, ellers hadde vi ikke klart dette finansielt. Vi ruller ut Velkommen hjem-konseptet i butikkene, og her ligger Norge foran Sverige. Der har Elon i underkant av 400 butikker, inkludert de 100 AudioVideo-butikkene som i fjor byttet navn til Elon Ljud & Bild. Derimot ligger svenskene foran oss i kjøkkensatsingen, men Skodje og Kløfta er de to første i Norge med dette, sier Bjerkebakke.
550 eiere
Han sitter i ledergruppen i Elon Group AB, et selskap som er eid av 550 handlere i hele Norden. Her har møtene de senere månedene stort sett foregått på nett, det gjorde også Elons kompetansedager de to første ukene i september.
Heldigvis har vi en sterk mor i ryggen
– Vi hadde med 20 leverandører, som kjørte det samme programmet på formiddagen den ene uken og på ettermiddagen den andre, slik at flest mulig kunne delta. Best fungerte det når leverandørene viste ansikt og skapte litt liv, sier Bjerkebakke.
– Hva med det faglige utbyttet?
– Personlig lærte jeg mer enn noensinne. Vi fulgte med på hvem som var pålogget, og merket på spørsmålene at butikkene virkelig var engasjerte. De som ikke hadde anledning til å følge med på direkten, har sett presentasjonene i etterkant, sier Bjerkebakke.
Han ser for seg at Elon kommer til å bruke digitale samlinger også i fremtiden, uavhengig av koronasituasjonen.
– Når det er sagt er den sosiale dimensjonen veldig viktig for oss, ikke minst nå som vi får inn så mange nye butikker og kolleger.