– Det har vært en bratt læringskurve innen det meste, både på produktsiden og Elons franchisesystem. Dette er en stor butikk som både byr på muligheter og utfordringer, og jeg er veldig glad for at jeg har erfaring fra å ha drevet kiosk i 20 år. Å starte butikk uten oppdatert kunnskap om bransjen har mildt sagt vært tøft, men trafikken fra kundene har vært god, og nå begynner vi å lande det meste, sier Anders Vildåsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Rett etter åpningen fikk han et oppslag i Toten Blad, som la vekt på at han hadde hatt en av de beste butikkåpningene i kjeden. Når vi i bransjebladet kommer innom et par uker senere, har Vildåsen knapt nok tid til å stille opp til fotografering før han må ta seg av kundene. Dette intervjuet er derfor gjort på telefonen etter sommeren, og det virker som hvilepulsen til mannen fra Eina har roet seg.
Østre og Vestre
Annonse
På kjøpesenteret ønsker vi oss jo stikk motsatt av hva vi vil ha på kiosken
– Det ble jo roligere utover sommeren, som ikke akkurat har bydd på sentervær. På kjøpesenteret ønsker vi oss jo stikk motsatt av hva vi vil ha på kiosken, og med finværet vi har hatt er det blitt lite kunder på senteret på ettermiddagene. Til tross for det har vi hatt en god omsetning, så det blir spennende å se hvordan det blir fremover, sier Vildåsen.
De nærmeste konkurrentene er Power og Elkjøp på Gjøvik, som ligger ti minutter unna.
– De er litt større enn oss, men jeg synes vi har overraskende mye kunder fra Gjøvik og omegn. Folk på Toten er glade for å ha butikker på Raufoss, og det virker som de er lojale når det gjelder å bruke oss, sier Vildåsen.
Distriktet han dekker omfatter i tillegg til Østre Toten og Vestre Toten nevnte Gjøvik, og det kommer også kunder fra Land. Vildåsen regner med at det bor rundt 60.000 personer i nedslagsfeltet.
De seneste 20 årene har han som nevnt drevet Bøverbru kiosk og gatekjøkken. Før dette drev han i tre år en liten kafé på Lena, og før det igjen en storkiosk på Kapp i to år. Stort sett er han blitt spurt om å ta over stedene han har drevet, og det skjedde også når Elon var ute etter en franchisetaker for å starte opp på Raufoss.
Annonse
Ulike kvaliteter
– Var det en enkel avgjørelse?
– Det sies at du bør bytte stilling eller bransje etter 10-15 år, og etter 20 år hadde jeg nok gått litt over tida. Jeg merker allerede at det er godt å komme inn i noe nytt, og er glad for at jeg kom i land med avtalene med Elon og Amfi. Prosessen startet i oktober-november 2020, og vi åpnet butikken den 10. juni, sier Vildåsen.
Han kommer fra Eina, der han i yngre dager drev sesongkiosk et par år. Han har fem års utdannelse innen elektro og data.
– Selv om et er noen år siden, kommer dette godt med i Elon, sier Vildåsen.
I måneden før åpningen var han flere ganger hos Elon Brumunddal på opplæring, og han var også med på åpningen av Elon Drøbak.
– Begge deler var viktig, og jeg har også hatt kontakt med flere andre Elon-butikker. Kjeden har et veldig bra konsept, og de satser hardt på å bygge opp mange nye butikker. Jo bedre kjeden blir kjent, dess lettere er det nok for kundene å velge oss i forhold Power og Elkjøp, sier Vildåsen.
Annonse
Ved Elon Raufoss har han fem ansatte, i tillegg til seg selv.
– Én av dem hentet jeg fra kiosken, og når vi skulle finne de fire andre hadde vi over 90 søkere å velge blant. Vi er blitt en gjeng med ulike kvaliteter som gjør at vi til sammen blir sterke, og innsatsen deres har vært fantastisk, sier Vildåsen.
Overgang
Det er en tid for alt
Han er godt fornøyd med beliggenheten til Elon Raufoss, i andre etasje på kjøpesenteret.
– Det har vært en overgang for meg, som har drevet kiosk, å komme inn i et senter med andre gründere som driver sine egne butikker. De første par månedene var ekstremt hektiske, knapt nok med tid til å spise, men nå har jeg lært meg å sette pris på miljøet jeg har rundt meg, sier Vildåsen.
Bøverbru kiosk og gatekjøkken er tilknyttet Kysten rundt-kjeden.
– Det har fungert veldig godt med god mulighet til å bestemme selv og kort avstand til kjedeledelsen. Elon byr på mye av det samme, med en litt større organisasjon, sier Vildåsen.
Han har leid kiosken, og ser seg nå om etter en ny driver som vil kjøpe konseptet og kundegrunnlaget.
– Etter 20 år på Bøverbru har jeg fått veldig godt kontakt med folk i lokalsamfunnet, men det er en tid for alt. Heldigvis er ikke Vestre Toten større enn at jeg nå har mange av de samme kundene i butikken, og mange er nok også kommet innom bare for å se hvordan vi har fått det der, sier Vildåsen.