Jørn Åge Mjøs og Karoline Nødland Gilje ved Elon Ålgård på Jæren med Meteors steketakker på 60 og 46 cm. Foto: Stian Sønsteng

SMITTEVERN GIR ØKT LOKALHANDEL

– Under koronaen har vi fått mange nye kunder som handler lokalt. Vi tror de opplever at prisene og servicen her er så god at de kommer tilbake!

Publisert Sist oppdatert

MDet sier Jørn Åge Mjøs, som eier og driver Elon Ålgård i Gjesdal kommune på Jæren, drøye 20 minutter sørøst for Stavanger. Her har butikken holdt til i 30 år; først i Serviceringen, så Euronics og siden januar 2019 i Elon.

– Butikken hadde sitt utspring i et installasjonsfirma. Jeg kom inn som vikar for 20 år siden, butikken ble etter hvert skilt ut, og siden 2017 har jeg eid 90 prosent inntil jeg i fjor også overtok de siste 10 prosentene, sier Mjøs til fagbladet Elektronikkbransjen.

Jørn Åge Mjøs er innehaver og driver av Elon Ålgård på Jæren. Foto: Stian Sønsteng.

Elon Ålgård har 3,5 årsverk og omsatte i fjor for 11,5 millioner kroner.

– Vi ligger an til å øke med 20 prosent i år, og er godt fornøyd med det. Vanligvis har vi stor handelslekkasje til Forus-området, men under koronaen har nok flere valgt å handle lokalt. Service har i alle år vært vårt fortrinn i forhold til de store, som en liten og lokal nærbutikk. Når det er sagt tar det tid å få et godt rykte på seg, selv om vi hver dag arbeider hardt for dette. Derfor er det desto gledeligere at vi har fått en del kunder som kjører den andre veien, fra Sandnes og Stavanger, fordi de synes det er enklere og greiere å forholde seg til en liten butikk på Ålgård enn de store maskinene på Forus, sier Mjøs.

Elon Ålgård ligger i handelsparken Ålgård, i samme bygg som Skeidar, Coop Extra og Obs Bygg. Forus ligger 15 minutter unna med bil, på veien til Stavanger.

De synes det er enklere og greiere å forholde seg til en liten butikk på Ålgård enn de store maskinene på Forus

Motsatt lekkasje

Strykejern, dampmaskiner og luftfrityr. Foto: Stian Sønsteng.

– Blir det lett å beholde de nye kundene etter koronaen?

– Jeg håper det. Mange av dem som bor her på Ålgård har flyttet hit fra Stavanger og Sandnes, og siden de likevel pendler dit på arbeid blir det nok ofte til at de handler der av gammel vane. Når de først oppdager at vi har gode priser, og også får oppleve hva god service er, håper vi de kommer tilbake.

– Er de langveisfarende kundene i en annen aldersgruppe enn dem som handler lokalt?

– De som handler lokalt er nok litt yngre. De som kommer hit fra Sandnes og Stavanger er voksne, og kanskje lei av å møte selgere som forsøker å selge dem noe annet enn det de har behov for. Vi håper de har hørt ryktet om at det på Ålgård er en hyggelig handel som fokuserer på å finne produktet kunden trenger. Dette er kanskje ikke alltid det mest positive for selve butikkdriften, for eksempel at vi selger et kampanjeprodukt som gir lite fortjeneste, men vi håper det lønner seg i det lange løp, sier Mjøs.

– Er dere en helt typisk Elon-forretning, eller har dere tatt noen lokale grep som skiller dere fra de andre?

Ved inngangen til Elon Ålgård er det alltid kaffe tilgjengelig for kundene. Foto: Stian Sønsteng.

Kjører ut

– Vi har gratis utkjøring til gårdsrom, og tar med det gamle produktet i retur uten at det koster noe. Montering koster bare 500 kroner, og hvis vi må vi være to personer for å kjøre ut er vi det. Hvis kunden selv har fraktet produktet hjem, men får problemer, reiser vi også ut for å se om vi kan fikse det, selv om det er gått både én og to måneder, sier Mjøs.

Han sier det er butikkens egne ansatte som gjør dette, og mener det er en fordel.

– Det gir oss bedre kontroll på hele handleopplevelsen for kunden, sier Mjøs.

Det gir oss bedre kontroll på hele handleopplevelsen

Han har selv bodd i området i snart 30 år, men er født i Ålesund og har bodd i Sogndal og Bergen.

– Hva slags samfunn er Ålgård?

Vaffel- og kakejern. Foto: Stian Sønsteng

– Mange flytter hit fra Stavanger og Sandnes fordi det er rimeligere å bo her, med kort pendlervei inn. Dette er en av de yngste kommunene i Norge når man ser på snittalderen til dem som bor her, og som nevnt er det for oss en utfordring at tilflytterne handler i Stavanger og Sandnes, sier Mjøs.

– Hva gjør dere for å få tak i disse kundene?

– Det gjelder å arbeide hardt hver dag, yte den beste servicen, og håpe så mange som mulig får dette med seg.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2020, som ble distribuert 23 november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS