Fra NVEs veileder for energimerking i nettbutikker. Illustrasjon: NVE

PRESISERING AV REGLENE FOR ENERGIMERKING

– EU-kommisjonen klargjør regler for energimerking av produkter i visuell reklame etter dom fra EU-domstolen, melder NVE.

Publisert

Dette kommer frem på nettsidene til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i en artikkel datert 19. september.

– EU-kommisjonen publiserte den 15. juli en viktig presisering av hvordan leverandører og forhandlere av energirelaterte produkter skal vise energiklasser med energieffektivitetspilen i sin visuelle reklame og markedsføringsmateriell, skriver NVE.

Siden 2021 har energimerkeregler blitt oppdatert og reskalert for enkelte produktkategorier, slik at den høyeste klassen nå aldri overstiger «A».

– For produkter som ennå ikke har blitt reskalert, kan den mest effektive klassen variere fra «A» til «A+++», og den minst effektive klassen er ikke alltid «G», skriver NVE.

 

Hele skalaen må vises

Det vises i artikkelen til at beslutningen fastslår at det ikke er tilstrekkelig å kun vise energiklassen på energieffektivitetspilen til produktet, som for eksempel «A» eller «B» i annonser.

– Det er også nødvendig å vise hele skalaen av energiklasser som del av energieffektivitetspilen (f.eks. «A+++ til D» eller «A til G»). Denne beslutningen vil bidra til å gi forbrukere mer presis informasjon, skriver NVE.

Det er også nødvendig å vise hele skalaen av energiklasser som del av energieffektivitetspilen

Fra nå av må økonomiske aktører bruke en energieffektivitetspil sammen med den relevante skalaen av energiklasser i sin visuelle reklame for alle produktgrupper som ennå ikke har fått reskalerte energietiketter, inkludert i kataloger og annet markedsføringsmateriell, heter det.

 

Oppdaterer veileder

De relevante energieffektivitetspilene for ulike kombinasjoner av rangeringer og skalaer kan lastes ned for de forskjellige produktgruppene på EU-kommisjonens nettsider.

Fra 1. august 2024 vil det europeiske produktregisteret for energimerking (EPREL) kun vise energieffektivitetspiler sammen med skalaen, skriver NVE, som de kommende månedene vil oppdatere sin veileder om energimerking av energirelaterte produkter i reklame.

Powered by Labrador CMS