MYE GRUNDIG I VÅR

Tyskerne utvider hvitevaresortimentet i sommer, og skal profilere seg på hvitt i media i vår.

Publisert Sist oppdatert

Grundig bygde en nordisk utseende stand på Eurocucina i år, og daglig leder Per-Kristian Ervik og nordisk markedssjef Bård Nordhagen hadde tatt turen til Milano for å vise fram selskapets hvitevaresatsning.

Kampanje kommer

Det skjer vanvittig mye rundt merkevaren Grundig nå, og Eurocucina kickstarter dette

– Det skjer vanvittig mye rundt merkevaren Grundig nå, og Eurocucina kickstarter dette. Fra slutten av april og utover sommeren kommer vi med en stor kampanje i media, hvor vi både har fokus på produktene, men også Grundig som merkevare, sier Nordhagen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier folk gjerne har gode assossiasjoner til Grundig-navnet, men at det ofte er med tanker tilbake til tysk kvalitet og 60- og 70-tallet. Nå vil tyskerne gjøre seg kjent som kvalitetsleverandør også hos de unge.

Grundig har vært inne på hvitevaremarkedet i Norden i snart to år, og Nordhagen sier selskapet begynner å få litt mer selvtillit når de ser at produktene også blir godt mottatt.

– Det går gradvis og vi skynder oss sakte for å sikre at vi håndterer hvitevarer riktig. Det betyr at i stedet for å løpe rundt, lager vi en strategi som gjør at vi klarer å posisjonere Grundig i et segment for de som ønsker mer fra produktene og villige til å betale litt mer, sier Nordhagen.

Det betyr i klartekst en middels til høy prisklasse.

– Produktene har vært i distribusjon en stund, og tilbakemeldingene har vært veldig bra i forhold til kvalitet, brukervennlighet og produktopplevelser, sier han.

– Hvilke kanaler er det Grundig jobber med innen hvitevarer?

– Vi er primært veldig involvert i elektrokjedene. Det er et bra sted for oss å starte, folk kan komme og føle og ta på produktene og vi har en relasjon til bransjen allerede fra TV- og radio-segmentet. Ikke minst, det er en kanal med svært høy kunnskap, sier Nordhagen.

Satser digitalt

Grundig har også tatt inn over seg at mye av kjøpsbeslutningen skjer på nett.

– Vi bruker mye tid på å bygge opp våre egne nettsider for å gi kundene en bedre opplevelse av produktene, noe som ikke alltid er så lett i selve kjøpssituasjonen. Vi vil at de får en skikkelig god merkevareopplevelse av oss digitalt, sier Nordhagen.

På Eurocucina-messen er det særlig selskapets innbyggingsmodeller som er i fokus.

– Flere av produktene på messen ble introdusert på IFA i fjor, men kommer nå med en del oppgraderinger. I tillegg viser vi frem to helt nye produkter, en ny kaffemaskin og et vinskap som gjør sortimentet vårt mer komplett, sier daglig leder Ervik.

Produktsjef for hvitevarer, Alper Yildirim, presenterte både de oppgraderte og nye produktene.

– Vi fortsetter å ha fokus på miljø- og brukervennlige produkter med smarte funksjoner. Vår nye 5,5 liters oppvaskmaskin er best i verden på vannforbruk, og vi fortsetter med vår «cool fresh plus»-funksjon i kjøleproduktene, noe som reduserer matsvinn og holder maten frisk lenge. Produktene kommer til sommeren til Norge, så det er ikke lenge til, sier Yildirim.

– Hvordan jobber Grundig med smarte, oppkoblede hvitevarer?

– Vi jobber nå med neste versjon av smarte hvitevarer. I dag kan du kun styre produktene når du er på samme trådløse nettverk, til neste år kommer produkter som du kan styre også utenfor huset, sier Yildirim.

Bygger merkevarer

Ett av produktene som fikk mest oppmerksomhet på fjorårets IFA-messe var den virtuelle koketoppen Vux.

I ventilatoren sitter hele hjernen i systemet, med en projektor med sensorer som styrer koketoppen og oppvaskmaskinen. Den forteller deg om kjelen står i riktig sone, og du kan snakke med naboen via blåtann uten å måtte fikle med telefonen med skitne fingre. Nå sier Yildirim at Vux er klar for sluttkundene om ikke lang tid.

– Systemet er i produksjon nå, og kommer i butikk mot slutten av året. Norden er det perfekte sted å lansere et slikt produkt, vi er veldig interesserte i teknologi her til lands, sier han.

Det er Grundig-merket som er i fokus på Eurocucina, men morsselskapet Arcelik har flere merkevarer i Norge.

– Hvordan jobber dere med disse framover?

– Vi har tre merkevarer som vi fortsetter å bygge; Blomberg, Beko og Grundig. Disse posisjonerer seg ulikt i markedet, og henvender seg til forskjellige kundesegment. For Beko har vi nå et spennende sponsorat med FC Barcelona – det lar oss snakke til forbrukeren på en annen, mer leken, måte. Sponsoratet har gitt Beko et løft og merket har kommet på folks radar. Når FC Barcelona har 200 millioner fans som følger dem, gir det synlighet for Beko, sier Ervik.

Seiling neste

Også her hjemme har Grundig vært ivrige på sponsormarkedet.

– I 2014 ble vi ny ligasponsor til toppseriene i håndball både på dame- og herresiden, og nå går vi nordisk med sponsing av den sterkt voksende seilklassen J/70 sammen med De Kongelige seilklubbene i Norden, sier Ervik.

I juni åpnes offisielt Grundig Sailing Cup, med regatta i Oslofjorden.

– Vi bruker sponsorat for å spre merkevaren, og det gir mulighet til å vise dimensjoner av Grundig til folk. Vi har noen sammenfallende mål med seilforeningene, nemlig at vi må ut og snakke med litt yngre folk. Vi har fantastiske produkter, men det har vi kanskje ikke helt fått formidlet til den yngre garde, sier Nordhagen.

Han sier Grundig kommer til å ha en egen stand under regattaen, hvor de bygger opp stand og viser fram selskapets produkter.

– Da holder det ikke å komme med et partytelt og noen utstillingsmodeller. Vi skal virkelig vise oss frem, sier Nordhagen.

Grundig bruker også seil-sponsoratet til å bygge organisasjonskulturen.

– Hver tirsdag har vi tilgang på 3 seilbåter, og da er de ansatte ute og seiler J/70 båter, sier Ervik.

– Hvilke trender har dere bitt dere merke i her på Eurocucina-messen?

– Design er fortsatt viktig, det er grunnleggende for alle her nede. Men vi ser også at oppkoblede produkter vil komme for fullt. Spørsmålet er om forbrukeren er klar, og om betalingsvilligheten er der. I tillegg krever smarte hvitevarer kompetanse ute i butikk også, selgerne må vise at nett-tilkobling gir merverdi. Men at smarte hvitevarer kommer, det tyder alle ting her nede på, sier Ervik.

Også helse og sunnhet preger kjøkkenmessen.

– Helse er et gjennomgående tema, og oppbevaring av mat og å minske matsvinn er i fokus. Norden er et foregangsland her, det er et vanvittig moment rundt dette med riktig og bærekraftig mat. Folk stiller krav til leverandøren, og ungdommen er ekstremt opptatte av kosthold, miljø og helseeffekt, kanskje enda mer enn foreldrene, sier Nordhagen.

Vi gjør oppmerksomme på at journalistens hotellopphold ble dekket av Grundig.

Powered by Labrador CMS