PRISDRYSS PÅ EXPERT OG INTERCONNECT

– Det er i butikkene slaget står, og jeg er glad for at Expert Norge for andre år på rad får denne prisen av Monster.

Det sier Ole Apold, daglig leder i Interconnect AS, som blant annet har Monsters produkter i sin portefølje. Han ble selv satt pris på av Monster under CES-messen i Las Vegas, da selskapets toppsjef Noel Lee ga ham en stor og forgylt phonoplugg med påskriften ”International Lifetime Achievement Award”. Interconnect AS ble startet av Apold i 1988, og de har representert Monster Cable i Norge siden starten. Som begrunnelse for prisen heter det: ”Outstanding Achievements in International Distribution for more than 20 years”. Det er første gang prisen deles ut.

Apold er en forsøksvis beskjeden mann, og ønsker heller å snakke om prisen Expert Norge fikk av Monster under CES.

Gull til New Zealand

– Dette er en internasjonal forhandlerpris fra Monster for fenomenal innsats, som et ledd i et program som fokuserer på detaljhandelen. Expert får prisen for andre år på rad, og vi håper dette er en motivasjonsfaktor for kjeden, sier Apold.

Monster kårer sine beste forhandlere/kjeder på internasjonal basis, og som i fjor fikk Expert Norge sølvmedalje. Gullvinner i år ble kjeden Harvey Norman på New Zealand.

Kategorisjef for lyd og bilde i Expert, Alf Leifseth, er fornøyd med kåringen.

– Det er veldig moro, spesielt at vi får prisen for andre år på rad. Vi har gjort noen grep på tilbehør, som er en viktig produktgruppe for oss. Vi har vært bevisste på å sette et fast sortiment som alle skal ha – og utdannet butikkselgerne på dette. Det fine med Monster er at denne merkevaren løfter snittprisene, dessuten blir kundene mer fornøyde fordi de får et produkt av høy kvalitet, sier Leifseth.

Apold forteller at Monster ser på folketall, vekstrate og enkeltstående suksesshistorier når de skal kåre årets internasjonale handlere.

103 prosent skjermrens

– Et eksempel på hvor godt Expert har lykkes, er salget av Monsters skjermrens ved Expert Økern. Der har de solgt 103 prosent ScreenClean i forhold til antall solgte TVer, sier Apold.

– Det som skjer er at kompisen som er med når noen kjøper en TV, også tar med seg en skjermrens, sier Leifseth.

Han forteller at Expert høsten 2006 etablerte en mer bevisst sortimentsstyring innen tilbehør.

– Vi bruker like mye plass i butikken, men bruker mer plass på de viktigste produktene. Sortimentet er like bredt, men vi tydeliggjør for kunden hva som er storselgerne. Forbrukeren er opptatt av merkevarer, og siden Monster er den eneste merkevaren innen tilbehør er de kommet godt ut av dette. Monster står for 15 prosent av omsetningen vår på tilbehør, sier Leifseth.

– Hovedårsaken til prisen i 2008 var nok måten Expert hjalp oss ut med den nye HDMI-linjen til Monster, sier Apold.

Prisen ble delt ut på et arrangement for internasjonale distributører og forhandlere under CES i Las Vegas.

Powered by Labrador CMS