Administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge poserer for E24 i lokalene til Expert XL Alnabru, der Norges første Power-butikk åpner i morgen. Foto: Johannes Ittelin-Brynildsen, Power International AS

POWER FØRST PÅ ALNABRU

– Grovarbeidet er gjort; nå endrer vi navn fra Expert til Power for å reposisjonere oss, sier Norges-sjef Anders Nilsen.

Publisert

«Nordens nye elektro-gigant» heter det på forsiden av kundeavisen som er sendt ut i forbindelse med at Norges første Power-butikk åpner, på Alnabru i Oslo, fredag 5. mai. I denne avisen, og på power.no, lanserer kjeden ekspresslevering hjem til kunden innen to timer, hvis man kjøper en vare på power.no.

Tilbudet gjelder i første omgang Oslo, Asker, Bærum og Romerike, og man vil se i nettbutikken om et produkt er tilgjengelig for ekspresslevering innen to timer – eller på et senere ønsket tidspunkt. Prisen er 200 kroner for varer opp til 15 kilo, og 300 kroner for varer mellom 15 og 30 kilo.

– I Norge sier jeg nå at monopolet er over. Markedet vil endre seg drastisk. Det at markedslederen velger å etablere ett og samme konsept bare i to ulike innpakninger, har beskrevet markedet i mange år. Kunden vil ha et alternativ, og Lefdal står som en fiktiv konkurrent. Personlig er jeg veldig glad for at man fortsetter å holde fast ved den strategien; det gir oss tid til å etablere et nytt butikkonsept som kundene veldig snart vil vende seg til, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge.

Markedet vil endre seg drastisk

Fagbladet Elektronikkbransjen har møtt ham sammen med konsernsjef Ronny Blomseth og store deler av ledergruppen på Powers danske kontor i Glostrup. Den omprofilerte kjeden varsler en aggressiv strategi framover. Alt om dette kan du lese i neste papirutgave av fagbladet Elektronikkbransjen, som distribueres til hele den norske bransjen fra den 31. mai. 

I kundeavisen i forbindelse med åpningen på Alnabru lanserer Power to timers ekspresslevering. (Skjermdump)

Tiedemansens konsept

Da Expert-konsernet åpnet sin første Power-butikk i Danmark, nettopp i Glostrup den 17. august i fjor, skapte åpningstilbudene trafikkaos med 15.000 besøkende i løpet av noen få timer. Nå håper Power på godt besøk også i forbindelse med sin første åpning i Norge; i forbindelse med butikkåpningen på Alnabru lover Power i sin annonsering gratis telt med soveposer til de 200 første som vil sove i kø, samt mat og drikke på morgenen.

I forkant av åpningen av første Power-butikken i Norge, har kjeden også omprofilert sine digitale aktiviteter. Nettbutikken expert.no omdirigeres nå til power.no – og i sin åpningshilsen på sidene skriver kjeden blant annet:

– Nordens nye elektrogigant Power inntar nå de norske Expert-butikkene. Snart går alle Expert-butikkene over til å bli Power. Power har vært en kjempesuksess i Finland og Danmark og kommer nå endelig til Norge! Følg med på våre nettsider for å se når ditt nærmeste Powerhouse åpner. 

Lefdal Alna ønsker den nye Power-butikken velkommen med å gi 30 prosent rabatt på hele butikken - bortsett fra allerede annonserte produkter - fra 3. til 6. mai. De to butikkene ligger på hver sin side av E6. (Skjermdump)

Kjeden ønsker tydeligvis å bli kraftstasjoner for forbrukerelektronikk, og forklarer overgangen til det nye konseptet slik:

– Power-konseptet er utviklet av XXL-gründer og Power-eier Øyvind Tiedemansen. Etter restruktureringen av Expert tjente Expert penger igjen, og på grunn av dette besluttet eierne å satse enda mer. Etter Power-suksessen i Danmark og Finland var det ingen tvil om at også nordmenn skulle få Power.

På nettsidene heter det at alle de dyktige ansatte er blitt med videre til Power, at de har bemannet opp de siste månedene, og forventer flere ansettelser i tiden fremover.

Fra venstre Mikkel Alme (ansvarlig for innkjøp småelektrisk), konsernsjef Ronny Blomseth, Tone Matssen (ansvarlig for markedsføring, online og opplæring), Trond Gulbrandsen (innkjøpssjef), Anders Nilsen (administrerende direktør for Power Norge), Jesper Boysen (administrerende direktør for Power Danmark) og Per Øyvind Sørsveen (ansvarlig for logistikk og ettermarked). Foto: Marte Ottemo.

Digitale prisskilt

Slik forklares forskjellen på Expert og Power:

– Forskjellen er enda større produktutvalg, prisrobot og digitale prisskilt i butikk. Prisroboten skanner konkurrentene kontinuerlig, og justerer prisene på nett og i butikk fortløpende. Noe av Power-konseptet er testet i Expert tidligere, og butikkene som testet ut dette opplevde svært høy omsetningsøkning. Derfor var det ingen tvil om at hele Power-konseptet bør lanseres i Norge. Med Power har vi ett navn i hele Norden, og det gir oss ytterligere stordriftsfordeler som lar oss presse prisene enda mer.

Det heter også at alle kvitteringer, reparasjonssaker, garantisaker og gavekort er overført til Power.

Avisen BT meldte om kaos og ville tilstander da Power åpnet sitt første varehus i Danmark. Foto: Mikkel Alme.

– Prisløfter basert på at du må sjekke prisen er litt tungvint, synes vi. Derfor har vi heller en prisrobot som oppdaterer prisene for deg, mot markedets laveste - flere ganger i timen. På den måten kan du være trygg på at du alltid får en lav og oppdatert pris når du handler hos Power, heter det på power.no.

Powered by Labrador CMS