På næringsparken Forus utenfor Stavanger ligger Expert-butikken kun noen hundre meter fra konkurrenten Elkjøp. Fagbladet Elektronikkbransjen snakket med varehussjef Rune Andersen, som har hatt ansvaret for butikken siden 20014.
– Expert flyttet butikken til Forus i 2006, og i 2014 kunne vi ønske velkommen til nye Expert, med oppdatert interiør og layout. Da begynte jeg også her, etter å ha ti år i Lefdal bak meg, sier Andersen.
Ulike kunder
Det er relativt stor forskjell på kundene, ja. Her kan folk komme inn og kjøpe en høyttaler til 20.000 kroner uten å blunke
Varehussjefen var ikke bare tidligere hos konkurrenten, han jobbet da i Bergensområdet.
– Det er relativt stor forskjell på kundene, ja. Her kan folk komme inn og kjøpe en høyttaler til 20.000 kroner uten å blunke, slik var det ikke så ofte i Bergen. I disse dager skjer det litt sjeldnere, men jeg husker fortsatt en kunde som kom inn og fylte handlevognen med premiumvarer, som på vei mot kassen fikk øye på et dampstrykjern-oppsett fra Miele til 15.000 kroner. Jeg fikk beskjed at han skulle ha med det også, men at han ikke hadde plass i porschen, så han måtte komme og hente det senere. Da tenkte jeg at jeg var havnet på rett sted, smiler Andersen.
– Har dere merket mye til endrede handlemønster hos kundene etter oljeprisfallet?
– Det blir handlet litt mindre store hvitevarepakker ettersom etableringen i regionen har sunket noe. Vi har lenge gått og ventet på at neste uke, så neste måned, kommer vi til å merke fallet, men foreløpig har fallet vært lite. Med så mange oppsigelser og arbeidsledige er vi lettet over at det ikke verre, sier han.
Varehussjefen sier de merket finanskrisen i 2009 bedre enn dagens situasjon i oljeregionen.
– Det er mulig folk heller sparer på dyre ferier og hytter, i stedet for elektronikken. Har du alltid hatt siste iPhone-modellen, så er det kanskje vanskelig å slutte med det. I stedet for venter du heller med å kjøpe den siste vaskemaskinen, sier Andersen.
Liker endringer
Han har ansvaret for 33 ansatte, og en butikk på 2.315 kvadratmeter. Omleggingen til nye Expert var det som lokket Andersen over fra konkurrenten.
– Den framoverlente holdningen og at det skjer mye i kjeden var utslagsgivende. Det er veldig kjekt å sitte i et tog der det skjer så mye endringer, både på nettsidene, i butikk og så videre. Det som Elkjøp har gjort på tolv-femten år på, skal vi gjøre på tre år, sier han.
Andersen mener lavere priser og bedre goder til kundene er hovedendringen i nye Elkjøp.
– Det er en stor forskjell på gamle og nye Expert, med Tidemandsen i front og flere gamle elkjøpere som styrer skuta nå. Jeg kjenner at jeg jobber i en kjede som er veldig på og veldig sulten, sier han.
Varehussjefen trekker fram Experts nysatsning på kjøkken som ett eksempel på at kjeden er i stadig utvikling, og pilotprosjektet med ekspresslevering i Oslo.
– Bestilte du ny kaffemaskin på kontoret klokken tolv, hadde vi den levert ut samme dag på bare to timer. Det er en kul tjeneste som kundene setter stor pris på. Vi testet det ut en periode i oktober og november i Oslo, og en liten periode i Stavanger, og fikk mye oppmerksomhet for tjenesten selv om den kun ble markedsført på nett. Så dette kommer tilbake, og viser hvordan Expert skal jobbe i de nye fargene, sier Andersen.
Helhetlige løsninger
En annen tjeneste som vokser i selskapet er Click & Collect, hvor kunden bestiller på nett og henter i sin nærmeste butikk.
– Vi har en helt ny nettbutikk hvor alt er pusset opp, og ser at flere og flere kunder velger å bruke denne løsningen. Om du velger hjemkjøring, så har du i vår region mulighet til at sjåførene også monterer utstyret, enten det er rørlegger til vaskemaskinen eller noen som kan montere TVen på veggen, sier varehussjefen.
Andersen sier det er mange kunder som ønsker å få alt fiks ferdig og klart til bruk.
– Det gir brukeren en mye bedre opplevelse, og de er villige til å betale for deg. Å få fjernkontrollen i hånden, med ferdig innstilte kanaler, skjulte ledninger og ferdig kalibrert skjerm og lyd er kjempeluksus. Mersalget blir stadig viktigere, og å selge fulle pakker og spille på mer enn kun produktene er en viktig del av det vi driver med, sier han.
– Hvordan jobber du som varehussjef for å motivere dine ansatte?
– Vi snakker om salg, vi har målinger støtt og stadig og konkurranser. Det er viktig å finne nye vinklinger og hive nye ting i sausen, ikke bare fortsette på samme spor hele tiden. Kanskje skal vi se hvem som gjør det best akkurat i dag, ikke bare de neste seks månedene, sier Andersen.
Han sier hva som motiverer folk varierer fra butikk til butikk.
– Det er ikke alltid premier og bonuser som skaper motivasjon, like ofte er det en klapp på skulderen og skryt de ansatte setter mest pris på, sier varehussjefen.
– Det var mye skriverier rundt Expert og tariffavtaler tidligere i vår, hvordan påvirket det dere her på Forus?
– Det har blitt opplevd mest som støy, vi har ikke vært særlig påvirket av dette. Men vi ble litt forvirret over hvor stort saken ble blåst opp. Kanskje mest irriterende var stygge overskrifter, som folk ikke fikk nyansert i den fulle artikkelen fordi den lå bak betalingsmurer hos media, sier Andersen.