Spillet Flåklypa Grand Prix er «Årets julegave 2021», og det er dermed duket for at enda flere generasjoner blir kjent med Reodor, Solan og Ludvig.
Tinka Town, eier og kreativ produsent i Ravn Studio, tok mot prisene for «Årets julegave 2021» og «Årets spillprodukt 2021/2022 av redaktør Stian Sønsteng. Foto: Tore Skaar
Hvert år siden 2004 har fagbladet Elektronikkbransjen kåret årets julegave, og allerede i 2005 prydet Il Tempo Gigante forsiden av bladet. Da var DVD-boksen «Caprinos eventyrlige verden» en av vinnerne, og 16 år senere er det altså spillversjonen av Flåklypa Grand Prix som vinner.
– Flåklypa Grand Prix kan spilles på PC og Nintendo Switch, og er dermed tilgjengelig for de fleste. Spillet baserer seg på den første versjonen fra år 2000, som ble et norsk spillfenomen solgt i 380.000 eksemplarer, og ikke minst på dukkefilmen fra 1975. Med Flåklypa Grand Prix har Kjell Aukrust og Ivo Caprino skapte noe som nærmest er blitt en del av den norske folkesjelen. Det er altså mange generasjoner som både kjenner på nostalgi og varme følelser når de ser det nye spillet, og mange vil nok også benytte anledningen til å introdusere nye generasjonen for Reodor, Solan, Ludvig og de andre i Flåklypa, sier Stian Sønsteng.
Det er altså mange generasjoner som både kjenner på nostalgi og varme følelser når de ser det nye spillet
Han er ansvarlig redaktør i fagbladet Elektronikkbransjen, og juryleder i kåringen. I tillegg til årets julegave utpekes «Årets produkt 2021/2022» i 16 kategorier, samt årets norske leverandør.
Annonse
Takk til detaljistene
– Vi hadde ikke fått til dette uten det viktige bidraget vi får fra de største detaljhandlerne i bransjen. Først har våre lesere meldt inn aktuelle kandidater, siden har fagjuryer med spesialister gått gjennom og supplert listene, før de har møttes, diskutert og stemt frem finalistene. Siden har det vært enda en stemmerunde der vinnerne ble kåret, og disse har vært utgangspunktet når hovedjuryen møttes. Her har vi med oss de norske toppsjefene i Elkjøp, Elon, Komplett, NetOnNet og Power, og da stemmene ble talt opp var det Flåklypa Grand Prix som vant, sier Sønsteng.
Han sier det var tett i toppen, men at det til slutt var den norske spillproduksjonen til Ravn Studio, Caprino Filmcenter og RockPocket Games som vant. Flåklypa Grand Prix ble også kåret til «Årets spillprodukt 2021/2022».
Under prisutdelingen hadde Tinka Town i Ravn Studio med seg en hilsen fra Remo Caprino, og da Flåklypa Grand Prix ble ropt opp som årets julegave, mottok hun stående applaus fra de 160 som torsdag kveld den 4. november deltok i arrangementet der prisene ble delt ut. Det var tydelig at folk satte pris på å møte hverandre igjen etter at pandemien i fjor for første gang siden 2005 satte en stopper for arrangementet, og i tillegg til prisutdelingen var det også var foredrag av toppsjefene i Elkjøp, Power og Elon.
Roboter og Probaker
Annonse
I kåringen av årets julegave, var det to andre finalister; robotstøvsugere og Wilfas kjøkkenmaskin Probaker.
– Robotstøvsugerne har hatt kraftig vekst i 2021, og har virkelig tatt over i norske hjem. Juryen mente derfor hele kategorien fortjente å nomineres i kampen om å bli årets julegave. Den andre finalisten i kampen om den gjeveste prisen i bransjen er Wilfas kjøkkenmaskin Probaker, som er utviklet sammen med det norske baker- og konditorlandslaget, sier Sønsteng.
Årets leverandør
For tredje år på rad kåres også årets norske leverandør, og vinneren ble vinskap-eksperten Temptech.
– Temptech startet opp i 2004 med salg av varmepumper, isbitmaskiner og proffprodukter, og har de siste årene slått seg stort opp i det nordiske markedet på vinskap. De har et stort utvalg ulike modeller, og leverer både til kjente restauranter og vanlige forbrukere, sier Sønsteng.
Dette er attende året på rad fagbladet Elektronikkbransjen har kåret årets julegaver. Siden 2005 har prisene blitt delt ut under et eget arrangement, bortsett fra pandemiåret 2020.
Produktene i kåringen må ha kommet i salg i Norge etter 1. januar 2021 og være tilgjengelig i handelen frem mot jul. Juryene vurderer produktenes egenskaper, om de tilfører markedet noe nytt, og forventet popularitet hos det norske folk.
Annonse
– De langt fleste vinnerne er nok også å finne på Black Friday, den 26. november, som for mange er blitt en dag de handler forbrukerelektronikk, sier Sønsteng.