PÅ EVENTYR MED FITBIT

Aktivitetsmåler-produsenten kommer med to nye smartarmbånd, og lanserer en virtuell turopplevelse for kundene sine.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn er glade i smartklokker og -armbånd, viser Stiftelsen Elektronikkbransjens egne tall. I første halvår økte salget av aktivitetsarmbånd med 50 prosent, til 360.000 enheter, mens smartklokkesalget er opp hele 150 prosent, til 200.000 enheter.

Fitbit er markedsleder innen smartarmbånds-segmentet, og lanserte to nye produkter under IFA.

– Vi har videreutviklet to av våre mest ikoniske produkter, Fitbit Charge og Fitbit Flex. Vår nye Charge 2 har fått en mye større skjerm og du kan også skifte båndet etter humør og stil, sier europeisk markedssjef Benoit Raimbault, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selvsagt er nettbutikker og fysiske elektronikkbutikker som Expert og Elkjøp fortsatt svært viktige for oss, men vi jobber hardt med sportskanalen

Hjelp til meditasjon

Blant de nye funksjonene i Charge 2 er en form for guidet meditasjon for avslapping.

– Vi har lagt til flere avanserte fitness-funksjoner, blant annet muligheten til å få individuelt tilpassede pusteøvelser. Klokken måler pulsen min, og forteller når jeg skal puste inn og ut. Pulsen måles kontinuerlig, og øvelsen hjelper til å få ned puls og hjerterytme, sier Benoit.

Charge 2 beregner også VO2 Max-målene dine.

– Dette er et mål på i hvor god form du er, basert på kroppens kapasitet til å ta opp oksygen under trening. Det er veldig vanskelig på måle, du trenger spesialutstyr til det. Men vi gjør dette via å følge med på hjerterytmen din og en algoritme som estimerer målet, sier han.

Fitbits andre nyhet, Flex 2, er det første produktet fra selskapet som tåler å svømmes med.

– Den har likevel alle de andre funksjonalitetene du trenger, som skrittmåling, søvn, meldingsnotifisering og mer. Du kan også virkelig tilpasse Flex 2 til din stil, men ulike armbånd, mulighet til å bære den som et smykke og et fullt sortiment av luksus-accessoirer, sier Benoit.

– Hvordan ser Fitbit markedsutviklingen for smartustyr framover?

– Jeg tror markedet fortsatt skal vokse, dette er bare begynnelsen. Fitbit er fortsatt markedsleder, og vi skal hjelpe folk nå sine helse- og fitness-mål, sier han.

– Hvilket av produktene deres er mest populært i Norden?

- Charge HR har alltid solgt veldig godt i hele verden, og Norden er ikke annerledes her, sier Benoit.

Han peker på at det ikke bare er selve armbåndet som er viktig, også den medfølgende appen til telefonen er utslagsgivende.

– Appen er ekstremt viktig. Her får man visualisert alle nøkkeldata og mål, og den lar deg se sammenhengen mellom hvordan du trener, hvor godt du sover, vekten din og kaloriinntaket, sier Benoit.

Dra på eventyr

Nå har appen fått en helt ny funksjon, Fitbit Adventure. Målet er å holde folk engasjerte over tid, og få dem til å fortsette en aktiv livsstil.

– Å ta vare på helsen er ikke noe du bare gjør én gang, det er en prosess. Nytt i år er Adventure, som matcher dine skritt til en virtuell rundtur. Første eventyr er Yosemite nasjonalpark, hvor det er tre ulike turstier å velge mellom. Én kilometer på messen her i Berlin tilsvarer én kilometers gåtur i Yosemite, og når du når utkikks- eller interessepunkter låses ulike typer innhold som bilder, video etc opp. Foreløpig er det kun Yosemite som er tilgjengelig, men vi ser et stort potensial for å samarbeide med andre her også, sier Benoit.

– Sports- og smartsegmentet smelter stadig mer sammen, hvordan påvirker det jobben dere gjør mot verdikjeden?

– Selvsagt er nettbutikker og fysiske elektronikkbutikker som Expert og Elkjøp fortsatt svært viktige for oss, men vi jobber hardt med sportskanalen. I noen utvalgte markeder har vi samarbeid på accessoir–siden med designere, og da selger vi også i enkelte utvalgte, eksklusive varehus, sier Benoit.

Charge 2 får en veiledende pris på 1.599 kroner. De vanlige reimene koster 349 kroner og finnes i fire ulike farger. I tillegg kan du også kjøpe lærbånd i rosa, brun eller indigo for 649 kroner, mens spesialvarianter i gull koster 1.899 kroner.

Flex 2 kommer også i flere ulike farger, og får en veiledende utsalgspris på 999 kroner. Også her kan du skifte ut reimene, blant annet med trepakninger med bånd for 399 kroner. Du får også armbånd i gull til 949 kroner, eller rustfritt stål til 849 kroner. Vil du heller bære Flex rundt halsen, finnes et anheng i gull til 949 kroner eller i rustfritt stål til 749 kroner.

Powered by Labrador CMS