Markedssjef Elizabeth Gill i Power Norge. Foto: Power

POWER ENDRER PRISMERKINGEN

Power endrer prismerkingen etter at Forbrukertilsynet har funnet brudd på markedsføringsloven. Ifølge Power gjelder dette fire prosent av 2660 varer.

Publisert

Markedssjef Elizabeth Gill i Power Norge sier i en pressemelding at Forbrukertilsynet i perioden april til juli 2018 gjennomgikk cirka 2660 annonserte varer hos Power.

– Vi ble gjort oppmerksom på at fire prosent av disse produktene manglet korrekt prismerking og informasjon om tidsperiode, og det beklager vi, sier Gill i pressemeldingen som gikk ut den 2. mai.

Her forteller hun at de nye rutinene er kommet på plass etter møter og god dialog med Forbrukertilsynet.

– Powers visjon er å være verdens mest kundevennlige butikk. Derfor er det en selvfølge at informasjonen vi gir ut til kundene er 100 prosent korrekt, sier Gill i pressemeldingen.

Powers visjon er å være verdens mest kundevennlige butikk. Derfor er det en selvfølge at informasjonen vi gir ut til kundene er 100 prosent korrekt

Klager til Markedsrådet

Forbrukertilsynet har i sin behandling av Power vurdert elektrokjedens markedsføring som ulovlig, og fattet den 9. april vedtak med seks ulike forbudspunkter. Power må betale en tvangsmulkt på 500.000 kroner for hvert punkt de eventuelt skulle bryte i fremtiden. Dette gjelder altså ikke tilfellene som er behandlet i vedtaket, som kan klages inn til Markedsrådet med en frist på fire uker.

– Vi har i dag klaget dette inn til Markedsrådet. Vi er enige i at vi våren 2018 gjorde noen feil, men dette ble rettet opp, og det er dessuten snakk om veldig høye bøter. I tillegg er vi uenige i konklusjonen i enkelte av sakene som er behandlet, sier Gill til fagbladet Elektronikkbransjen, når vi snakker med henne den 7. mai.

Dagen før publiserte Forbrukertilsynet denne uttalelsen i en omtale av saken på sitt nettsted:

– Markedsføringen er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Power sjekker prisene i markedet og legger seg under konkurrentene. Dette er ofte ikke riktig, og forbrukerne som stoler på markedsføringen kan bli villedet til å betale mer for varene enn nødvendig. Dette er grunnen til at vi mener markedsføringen er ulovlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet.

Et klikk unna

Gill, på sin side, understreker i Powers pressemelding at all markedsføring etter juli 2018 har vært laget i henhold til rådene fra Forbrukertilsynet, og hun påpeker at prissammenlikningstjenestene på nett gjør at prisinformasjon og prishistorikk bare er et klikk unna.

– Prishistorikken gjør det synlig for alle kunder hva varene har kostet tidligere og i hvilken periode prisen har vært gjeldende, heter det i pressemeldingen fra Power.

– Selv om informasjonen er lett tilgjengelig på nett, skal vi selvfølgelig sikre at den samme informasjonen blir synlig i annonsene våre, sier markedssjef Gill.

I sin omtale av vedtaket, skriver Forbrukertilsynet at Power «villeder med påstander om markedets laveste pris».

Nye rutiner

– Power markedsfører blant annet at kjedens prisrobot skanner konkurrentene hele døgnet og sikrer kundene markedets beste pris, men det opplyses ikke om at prisroboten kun sjekker et fåtall utvalgte konkurrenter. Gjennom markedsføringen gir Power inntrykk av at forbrukeren ikke trenger å lete etter den laveste prisen, fordi Power gjør det for dem, men prisroboten har flere unntak som ignorerer de laveste prisene i markedet, skriver Forbrukertilsynet.

Ifølge Power vil de nye rutinene innebærer at et spar-beløp eller «førpris» kun kan vises om følgende kriterier er oppfylt:

  • Førpris og sparpris skal oppgis om budskapet oppfattes av forbruker som om varen er nedsatt.
  • Om det brukes henvisning til prisjakt.no, må samme dato benyttes gjennomgående i samme kampanje.
  • Salgsperiode må være oppført på produktet om det går utover inneværende kampanje.
Powered by Labrador CMS