KOMPLETT ØKTE MED 31 PROSENT

Lars Olav Olaussen er konsernsjef i Komplett. Foto: Komplett

Komplett økte omsetningen med 31 prosent første kvartal, til 2,6 milliarder, og melder om vekst i alle tre forretningsområder.

Publisert

Ifølge en pressemelding datert 27. april omsatte Komplett Group første kvartal 2021 for 2.627 millioner kroner, mot 2.005 millioner første kvartal 2020. Selskapet melder om vekst i sine tre forretningsområder;

  • forbrukerelektronikk (B2C)
  • bedriftsmarked (B2B)
  • distribusjon (Itegra)

Resultat før skatt ble 86 millioner kroner, mot 27 millioner samme periode i fjor.

At vi vokser mer enn markedet og styrker vår posisjon er veldig gledelig

– Vi leverer et sterkt resultat og fortsetter den positive utviklingen i hele konsernet. At vi vokser mer enn markedet og styrker vår posisjon er veldig gledelig og et resultat av en fantastisk innsats i hele organisasjonen, sier administrerende direktør Lars Olav Olaussen i Komplett Group i pressemeldingen.

Økte også i mars

Komplett rapporterer om vekst også de siste to ukene i mars i år, da tallene er sammenlignbare med den første korona-nedstengingen av samfunnet den 12. mars i fjor.

– Vi har en positiv korona-effekt, men vi vokser mer enn markedet og så lenge vi tar godt vare på både gamle og nye kunder, ser vi at de fortsetter å handle hos Komplett. Elektronikkmarkedet preges for tiden av høy grad av innovasjon og nye produktlanseringer, som sammen med endringene i handlemønstre bidrar til en god underliggende vekst, sier Olaussen i pressemeldingen.

Her heter det at korona-pandemien har befestet og forsterket et underliggende skifte i handlemønstre til fordel for e-handel, og at Komplett er godt posisjonert for videre vekst. Det vises til at Komplett i første kvartal hadde en fortsatt god utvikling innen sine kjernekategorier; gaming og hjemmeunderholdning. Kategoriene med høyest vekst i første kvartal var robotstøvsugere og annen husholdningselektronikk med innebygget kunstig intelligens.

Nye levarandører

Vi har tiltrukket oss nye leverandører med unike merkevarer og produkter som gjør at vi treffer våre kunder

– Veksten i de raskest voksende kategoriene er i hovedsak drevet av at vi har et bedre sortiment og gode priser. Vi har tiltrukket oss nye leverandører med unike merkevarer og produkter som gjør at vi treffer våre kunder med produkter tilpasset deres behov til gode priser, sier Olaussen i pressemeldingen.

Komplett oppnådde i kvartalet vekst på både topp- og bunnlinjen i alle tre forretningsområder. Veksten var størst i distribusjonsselskapet Itegra, med 50 prosent, som resultat av at Komplett i fjor inngikk en rekke store distribusjonsavtaler, etterfulgt av forbrukermarkedet med 28 prosent vekst og bedriftsmarkedet med 16 prosent vekst. Bedriftsmarkedet har generelt for bransjen hatt lav vekst gjennom Korona-pandemien, heter det i pressemeldingen.

Reduserte driftskostnader

Driftsmarginen i konsernet gikk fra 1,7 til 3,5 prosent for kvartalet, dette var ifølge pressemeldingen drevet av sterk topplinjevekst og mer effektiv drift.

Vi har en svært effektiv distribusjon og ingen fysiske butikker

– Vi fortsetter å levere operasjonelle forbedringer og å reduser våre driftskostnader. Vi har en svært effektiv distribusjon og ingen fysiske butikker. Det gir oss god posisjon i forhold til våre konkurrenter. Vi kan raskt levere varer over hele Norden og tilby lave priser til kundene. Vi skal fortsette å investere for å kapitalisere på skiftet i handlemønstre og den solide underliggende veksten innen e-handel i Norden, sier Olaussen.

Når det gjelder driftskostnadene, reduseres de også i dette kvartalet som andel av omsetningen, melder selskapet.

– Driftskostnadene som andel av omsetning var i første kvartal 2021 på 10,3 prosent mot 12,1 prosent for samme periode i fjor, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS