Det sier Knut-Eirik Bruvold-Rørnes, nordisk produktspesialist i Samsung, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin i september. Det er livsstils-TVene The Serif, The Sero og The Frame som i første omgang får den nye og matte skjermen.
– Våre ingeniører har klart å lage et nytt og helt matt filter, som rett og slett fjerner så godt som all refleksjon. Når du ser skjermen, får du følelsen av at du ser på et lerret eller papir. Det er kun bildet som er i fokus, og det er nesten ingen refleksjon fra lyset eller andre ting i omgivelsene, sier Bruvold-Rørnes til fagbladet Elektronikkbransjen.
På messen vises det nye panelet på The Frame, modellen som er utviklet for å skli inn i interiøret som et bilde på veggen, når man ikke bruker det til å se på TV.
Annonse
– Påvirker det nye filteret pris og bildekvalitet?
– Prisen er den samme, og bildekvaliteten er helt på topp. Det er mange som ikke vet det, men The Frame er også en bra spillskjerm, med 100 Hz og alle spillfunksjoner du ønsker.
– Når vil den nye og matte skjermen komme på deres øvrige TV-modeller?
– Det vet vi ikke. Inntil videre er dette kommet på livsstilmodellene våre, og det blir spennende å se hva ingeniørene kommer opp med, sier Bruvold-Rørnes.
Roterer flere TVer
Annonse
Som under messene før pandemien, har Samsung en hel etasje i bygget CityCube på området til Messe Berlin. I samme område som det nye og matte panelet vises, står de andre livsstils-TVene til den sør-koreanske produsenten.
– Den roterende The Sero-modellen ble første gang vist på CES-messen i Las Vegas i 2020. Hvordan er denne tatt mot i det norske markedet?
Vi så ganske kjapt at den også appellerte til andre kundegrupper, fordi den er liten og lett å plassere
– Veldig bra. Vi tenkte først at dette kanskje var noe for TikTok-generasjonen, som filmer vertikalt og ville se disse videoene på en TV i stående format, men vi så ganske kjapt at den også appellerte til andre kundegrupper, fordi den er liten og lett å plassere, med design og funksjoner mange skandinaviske kunder liker. Det gikk ganske kort tid før vi fikk spørsmål om den ikke kom i større versjoner, ikke bare i 43 tommer, så nå har vi lansert et veggfeste og en staffeliløsning, som gjør at du kan rotere TVene våre, sier Bruvold-Rørnes.
– Hvordan vil dere plassere teknologiene og de ulike TV-modellene deres i forhold til hverandre?
Sortimentet oppsummert
– Samsung skal ha en TV for alle kunder. Vi har alle størrelser og prisklasser, og ikke minst livsstilserien for dem som tør å tenke annerledes. De rimeligste skjermene har LCD-panel, med QLED får du bedre fargegjengivelse. Neste steg er Neo QLED, med miniled bakbelysning som gir fantastisk lysstyrke og sortnivå på store skjermer, og OLED som et sidesteg med fordelen med at hvert bildepunkt kan skrus av og på, og dermed gir et kjempebra sortnivå. Livsstilsmodellene byr på et helt annet designspråk, og vi lanserer nå The Frame med en helt matt skjerm, fullstendig uten refleksjon. Denne kommer også på The Seriff og de roterende The Sero-modellene. Totalt sett gir alt dette oss en fylde og bredde i porteføljen ingen andre har, sier Bruvold-Rørnes.
OLED
Annonse
Samsung hadde oled-TVer på markedet da teknologien var i sin spede start, og etter at de i lengre tid har fremhevet fortreffeligheten til de konkurrerende panelteknologien kom de tidligere i år tilbake på markedet med OLED.
Dette er et fint supplement til vår QLED-portefølje
– Dette er et fint supplement til vår QLED-portefølje med kvantepunkter, med Neo QLED, mini-LED og standard QLED-skjermer med vanlig baklys. Nå kan vi også tilby OLED, til kundene som ønsker fantastiske farger, høy lysstyrke og selvfølgelig alle Samsung-funksjonene vi er blitt vant til, sier Bruvold-Rørnes.
OLED-panelene er produsert av Samsung Display.
– Dere har brukt noen år på å snakke opp andre teknologier, og dermed kanskje ned OLED. Møter dere dere selv litt i døra, nå som dere skal selge OLED?
– Vi har aldri snakket om hva konkurrentene driver med, men fokusert på våre egne teknologier. Våre nye OLED-modeller passer profilen til Samsung, med høy lysstyrke og gode farger, noe som ikke har vært mulig tidligere, sier Bruvold-Rørnes.
Prisene på OLED-modellene ligger fra 25.000 til 35.000 kroner, noe Bruvold-Rørnes beskriver som i midtsjiktet til Samsung, tilsvarende 4K Neo QLED.
Mikro-LED
På IFA-viser Samsung en ny versjon av mikro-LED.
– Vi har hatt teknologien tilgjengelig i forretningsmarkedet i flere år, der led-lampene har vært ganske store. Nå er disse blitt stadig mindre, slik at man må helt inntil panelet for å se de enkelte diodene, med rød, grønn og blå farge i hver diode. Her på IFA viser vi nyeste generasjon, i ulike størrelser, og man ser ikke lenger skillet mellom flisene skjermen er bygd opp av. Vi ønsker å introdusere dette i forbrukermarkedet, levert som et ferdig produkt i ulike størrelser, med lyd og smartfunksjoner som andre TVer, men med det siste og nyeste når det gjelder bildekvalitet med fantastisk sortnivå og lysstyrke, i alle størrelser, sier Rørnes.
– Selger dere mikro-LED i forbrukermarkedet i dag?
– Det er mulig å bestille 110-tommeren.
– Hva er prisen på denne?
– Rundt halvannen million kroner. Vi har også en 99-tommer tilgjengelig, og i forretningsmarkedet selger vi The Wall i 146 tommer.
På IFA viser Samsung mikro-LED i størrelsene 76, 89, 101 og 114.
– Er dette fremtidens TV-teknologi?
– Samsungs hovedsatsing er QLED og mikro-LED, og utviklingen av disse går parallelt. En av fordelene med mikro-LED er at du kan lage større skjermer ved å legge på flere fliser, sier Bruvold-Rørnes.
Buede spillskjermer
– Da vi nylig omtalte de nye folde-telefonene til Samsung, spurte vi om dette ikke er de nye buede TVene, som kanskje kom på markedet fordi man kunne lage dem, ikke nødvendigvis fordi kundene ønsket dem. Det er noen år siden vi så buede skjermer fra Samsung her på IFA?
I spillområdet her på IFA er det flust med buede spillmonitorer
– Buede TVer har vi beveget oss bort fra, men du finner absolutt buede skjermer her! I spillområdet her på IFA er det flust med buede spillmonitorer, som ultravide Odyssey G9 på 49 tommer, Odyssey Ark på 55 tommer eller Odyssey OLED G8 på 34 tommer. Sistnevnte har vårt eget panel med kvantepunkter, responstiden er 0,01 millisekunder, og skjermen vises for første gang her på messen, sier Bruvold-Rørnes til fagbladet Elektronikkbransjen.
Xbox uten boksen
På spillsiden har Samsung inngått en avtale med Microsoft, som gjør strømmeløsningen til Xbox tilgjengelig som en egen app i Samsungs TVer.
– Det er bare å logge på spillkontoen og kople til kontrolleren, så er du i gang. Også PlayStation-kontrollerne er kompatible med TVene våre. GeForce Now og Googles Stadia er lignende tjenester, som også er tilgjengelig på Samsung-TVer i Norge, sier Bruvold-Rørnes.
Han mener man med god nettilkopling oppnår en førsteklasses spillopplevelse, med bra responstid og grafikk, direkte i TVen.
– Man kan hoppe mellom spillene som ligger tilgjengelig, og behøver ikke vente på nedlasting, sier Bruvold-Rørnes.
Han sier Samsung ønsker å ha de beste spill-TVene i markedet.
– Fra Q70 og opp har du 100 Hz-panel og alle spillfunksjonene man trenger. Strømmetjenestene starter allerede fra 8-serien, som er i midtsegmentet, sier Bruvold-Rørnes.
– Samsung har lenge vært markedsleder i Norge; hvordan vil du beskrive posisjonen deres i dag?
– Vår store styrke er at vi har TVer for alle kunder, samt at vi tør å gjøre uvanlige valg, som da vi lanserte ute-TVen The Terrasse og designvariantene få andre tør satse på. Det er ikke her volumet ligger, men også kundene som vil ha noe annerledes finner det hos oss, sier Bruvold-Rørnes.