Vi møter ham på kjedens interne kurs PowerUp, der kategoriene lyd, bilde, tele og data er samlet på X Meeting Point i mai. Dette er det tidligere Exporama-senteret på Skjetten nord for Oslo, ikke langt fra Powers hovedkontor på Gjelleråsen.
Alexander von Krogh er nordisk kategorisjef data i Power International AS, og messegeneral for PowerUp.
– Vi kjører tre runder a tre dager, over tre uker. Her deltar butikkselgere fra Norge, Danmark og Finland, totalt 1.100 personer, for å kurses hos 85 leverandører. Den første dagen kjører vi klasseromsundervisning, de to siste dagene besøker de denne fantastiske messen som leverandørene har bygd opp, sier von Krogh.
Annonse
Man skal heller ikke se bort fra at de tar en sniktitt hos oss etter nye idéer
Han sier Powers eget utstillingsområde på messen er nytt av året.
– Vi ser at leverandørene får finere utstillinger for hvert år, og ønsker derfor å vise våre egne varemerker på en god måte – slik at selgerne våre også får en god opplæring også her, sier von Krogh.
– Er det ett av deres egne produkter dere er spesielt stolte over?
– Innen data har vi et nytt tastatur med varemerket Dacota Platinum, med semimekaniske taster som gir en fantastisk følelse. Tastaturet vil revolusjonere kategorien, og vi er blant de aller første med disse tastene. Det er for vanlig skrivebordsbruk, har bakgrunnsbelysning, ramme i aluminium, og er av svært god kvalitet, sier von Krogh.
– Hva synes leverandørene om at dere også er en konkurrent?
Annonse
– Jeg tror de verdsetter konkurransen, og det får dem kanskje til å skjerpe seg litt ekstra. Man skal heller ikke se bort fra at de tar en sniktitt hos oss etter nye idéer. Våre egne produkter er utviklet basert på mange års erfaring, sier von Krogh.
Produktutvikler selv
Han tar oss med gjennom noen av Powers egne varemerker:
– Cepter er vårt helt nye gaming-merke. Innen datatilbehør har vi Dacota Platimun og Eletra, sistnevnte brukes også på annet tilbehør. Triacle er nytt innen sport og aktivitet, og har også vært vårt sykkelmerke i de seneste kampanjene. Ferrelli er produkter som ikke går på strøm, som vesker og ryggsekker. På lydsiden er Amadeus godt kjent, ikke minst for våre radioer.
– Når går kundene hjem med et Power-varemerke i stedet for et annet?
– Vi gjør alltid en behovsanalyse, og kundens ønske styrer selvsagt hva som velges, basert på kvalitet, egenskaper, pris og varemerke. Vi har selvsagt alle de kjente varemerkene, og det er viktig å opprettholde det gode partnerskapet med disse, men vi ser en kraftig vekst i salget av våre egne varemerker. Dette er ikke enten/eller, men både/og, sier von Krogh.
Han selv og de andre kategorisjefene er sterkt involvert i produktutviklingen og det å sette sortimentet når det gjelder egne varemerker.
Annonse
– Dette er noe av det mest spennende vi gjør, og fører til at vi ligger i forkant når det gjelder å fange opp de seneste trendene. Produsentene har store varemerker og lager produkter i store volum for hele verden, men vi tilpasser alle produktene for det nordiske markedet. Dette er en stor jobb, som omfatter alt fra selve produktet, fabrikkoppsett, bruksanvisninger og design på forpakningen. Resultatet viser vi på PowerUp, og her får vi direkte tilbakemeldinger fra våre selgere som snakker med kundene våre hver eneste dag. Ønskene kan vi videreføre direkte til fabrikk.
– Hvor ligger prisnivået på deres egne produkter sammenlignet med tilsvarende produkter fra de kjente varemerkene?
Tid og penger
– Våre høykvalitetsprodukter har mange av de samme komponentene, men vi kan takket være færre mellomledd legge oss lavere i pris.
– Samtidig har dere et større ansvar på ettermarkedssiden?
– Absolutt, og dette ivaretar vi, kanskje også enda bedre, siden vi kjenner våre egne produktet veldig godt, og har muligheten til å rette opp noe til fremtidige modeller, sier von Krogh.
– Tilbake til PowerUp. Hva er det viktigste denne samlingen?
– Slagordet vårt er «Mot glede og begeistring». Alle som er her skal føle at de sitter igjen med en bedre mulighet til å gjøre en god jobb når de kommer hjem til butikken, og vi håper entusiasmen herfra smitter over til kollegene deres, sier von Krogh.
Han mener det kan være vanskelig for folk flest å holde følge med alt det nye som skjer på produktsiden, og at butikkselgerne etter PowerUp kan gi kundene en bedre handleopplevelse.
– Dette har dere gjort i mange år?
– Ja, og det er en viktig del i butikkdriften at vi satser så sterkt på opplæring. Dette er en stor investering for oss, både i tid og penger, men det er viktig for at alle i kjeden skal holde tritt med utviklingen, sier von Krogh.
– Har dere tatt noen grep for å heve kvaliteten på årets samling?
– Vi kjører en kontinuerlig måling der både våre og leverandørenes medarbeidere får anledning til å gi tilbakemeldinger. Dette har blant annet resultert i at vi har flyttet hit til X Meeting Point, der vi har en hall på 5.000-6.000 kvadratmeter hvor vi har fått plass til flere leverandører og hver enkelt har fått større plass. Vi har også satt av mer tid her i messehallen.
Kategoriene krysses
Selgerne får tid også hos leverandører som nødvendigvis ikke er i deres hovedkategori
Han synes nivået hos leverandørene er langt høyere enn tidligere.
– De begynner for alvor å forstå omfanget av samlingen, ser at en god utstilling gir mye oppmerksomhet, og dette gir en forsterkende effekt der de stadig legger større ressurser i samlingen. Dette har også medført at vi har gjort utstillingen av våre egne varemerker enda bedre, sier von Krogh.
Han mener det er en fordel at lyd, bilde, tele og data er samlet på samme arrangement.
– Stadig flere produkter krysser hverandre; og hører ikke lenger nødvendigvis hjemme kun i én kategori. Dette har vi tatt hensyn til i timeplanen, slik at selgerne får tid også hos leverandører som nødvendigvis ikke er i deres hovedkategori, sier von Krogh.
Han vedgår at han og kollegene ved Powers hovedkontor på forhånd kjenner godt til de fleste produktene som vises, og at det er avtalt hvilke produkter som vises.
– Er det aktuelt at leverandørene kan vise produkter som ikke er i sortimentet deres?
– Hvis de hører hjemme i konteksten, er det fint. Vi ønsker også å vise hvilke nyheter som kommer, men fokuset skal være produktene som selges i butikk. Det gir lite nytte for en leverandør å snakke om et produkt som kanskje ikke kommer. Dessuten har vi et stramt program, selv om det går fra åtte til åtte, og det er viktig at tiden utnyttes godt.
Leverandørene viser produktene sine i messehallen, i klasserom, eller de har begge deler.