Gibson Brands har produsert hodetelefoner og høyttalere med varemerket Philips. Fra 1. juni tar TPV over disse produktene. Bildet er fra Gibson-teltet under CES-messen i Las Vegas i januar 2017. Foto: Hege Aarflot Nelvik

PHILIPS FRA GIBSON TIL TPV

Royal Philips og TPV har inngått en intensjonsavtale om at sistnevnte skal produsere audio- og videoprodukter og -tilbehør med varemerket Philips.

Publisert

Dette går frem av en pressemelding fra Royal Philips datert 23. mai, og er en konsekvens av at amerikanske Gibson Brands legger ned Gibson Innovations, som blant annet har hatt Philips’ audioprodukter i sin portefølje.

Som vi skrev den 2. mai, i forbindelse med at Gibson Brands den 1. mai søkte konkursbeskyttelse, gikk det rykter om at TCL skulle ta over varemerket Philips i disse kategoriene. Nå viser det seg altså at det var et annet kinesisk selskap på tre bokstaver som skal holde liv i disse produktene.

TPV startet i 2005 å produsere dataskjermer og rimeligere TV-modeller for Philips. I 2012 etablerte nederlandske Royal Philips og taiwanske TPV Technology fellesforetaket TP Vision, med eierandeler på henholdsvis 30 og 70 prosent, og selskapet har siden utviklet, produsert og solgt TVer med varemerket Philips. I 2015 overtok TPV hele dette selskapet, og nå skal de altså produsere audio- og videoprodukter og -tilbehør med varemerket Philips. Avtalen trår i kraft 1. juni, varer ut 2023, og vil automatisk fornyes hvert femte år. De finansielle detaljene er, ifølge pressemeldingen, ennå ikke klare. 

Instrumenter og Pro Audio

Amerikanske Gibson Brands kjøpte i juni 2014 Hong Kong-baserte Woox Innovations, som da var et heleid datterselskap av Royal Philips N.V. Selskapet satt med lisensavtaler for produksjon og markedsføring av audio-, video- og multimedia-produkter med varemerket Philips, og byttet etter oppkjøpet navn til Gibson Innovations - med hovedkontor i Hong Kong, samt en utviklingsavdeling i Leuven i Belgia.

Da Gibson Brands den 1. mai søkte konkursbeskyttelse, kunngjorde de samtidig at de ville kvitte seg med Gibson Innovations, for å konsentrere seg om produksjonen av gitarer. NTB skrev da at Gibson har lån på rundt 3 milliarder kroner som må innløses i løpet av året, og at kreditorene har gått med på å stille ytterligere 1 milliard kroner til rådighet, noe som inntil videre sikrer driften.

I en pressemelding fra Gibson Brands het det:

– Nedgangen i Gibson Innovations forventes ikke å påvirke selskapets omorganisering rundt sin virksomhet innen musikkinstrumenter og Pro Audio.

Gibson selger årlig rundt 170.000 gitarer verden over, og har en markedsandel på over 40 prosent for dyrere elgitarer.

TPV har vært en pålitelig partner i over ti år

I pressemeldingen fra Royal Philips heter det at de etter at Gibson Brands kunngjorde at de legger ned Gibson Innovations har undersøkt flere scenarier, for å sikre en kontinuerlig produksjon av audio- og videoprodukter og -tilbehør med varemerket Philips.

– TPV har vært en pålitelig partner i over ti år. Den nye lisensavtalen vil komplementere TPVs eksisterende avtaler med Philips, for eksempel for TVer og monitorer.

Powered by Labrador CMS