Magne Iversen i Gitarhuset er godt fornøyd med at hele Bølgen kulturhus er tatt i bruk under årets Larvik gitarfestival. Ibanez stiller ut ved inngangen til Storsalen. Foto: Stian Sønsteng
GITARFEST I KULTURHUSET
– For første gang bruker Larvik gitarfestival hele Bølgen kulturhus, og vi er stolte av at salgsmessen er blitt en mer integrert del av festivalen.
Det sier Magne Iversen i Gitarhuset, når vi møter ham i Larvik under gitarfestivalen som arrangeres den siste helgen i mars.
– Vi har med flere leverandører enn noen gang, og er imponert over at de i så stor grad stiller opp. Dette er med på å gjøre både messen og festivalen til noe helt spesielt, og vi får mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Det er kjente navn som spiller under festivalen, og de besøkende nyter også godt av at vi har et så bredt utvalg med produkter utstilt, sier Iversen til fagbladet Elektronikkbransjen.
I fjor var salgsmessen i Storsalen i kulturhuset, mens Sanden Scene ble brukt til konsertene. I år brukes hovedscenen til konserter, noe som har gjort det mulig å selge flere billetter. Sanden Scene brukes i år til såkalte cliniques og demonstrasjoner i regi av leverandørene som deltar på salgsmessen.
Annonse
Mer oppmerksomhet
– Dette gir mer oppmerksomhet til aktivitetene fra leverandørene, med langt flere tilhørere. Også her står det kjente og svært dyktige gitarister på scenen, sier Iversen.
Tidligere var salgsutstillingen samlet i Storsalen, samt et tilstøtende rom for akustiske instrumenter.
– I år stiller vi ut produkter flere steder, og den største delen av salgsmessen har fått plass på Galleriet. Dette har ført til at de besøkende sirkulerer mer i hele kulturhuset. Det er fint mulig å besøke salgsmessen uten å kjøpe festivalpass, dette du først trenger når du skal inn på konsertene i Storsalen, sier Iversen.
Med stort og smått er det 19 utstillere på årets salgsmesse, som er i regi av Gitarhuset.
Annonse
– Festivalen feirer 10 år i år, og Gitarhuset har vært med i sju av disse, sier Iversen.
– Er det viktigste for dere omsetningen under salgsmessen, eller markedsføringen av Gitarhuset?
Ny butikk i Bergen
Du kan ikke måle alt i penger her og nå, men vi kommer i kontakt med mange kunder, så dette er en langsiktig markedsføring
– Først og fremst er det viktig at vi gjennom vår deltakelse her setter Gitarhuset på kartet. Du kan ikke måle alt i penger her og nå, men vi kommer i kontakt med mange kunder, så dette er en langsiktig markedsføring. Her har vi samlet en veldig stor ekspertise, både våre egne ansatte og representantene fra leverandørene, og dette er noe de besøkende setter pris på, sier Iversen.
Totalt er det 40 personer som arbeider under salgsmessen. Av disse kommer ti fra Gitarhuset, og tre av disse er fra Gitarhuset Bergen Sentrum AS, som ble etablert i fjor med utgangspunkt i Musik-Magazinet AS. Thorbjørn Roll og Morgan Johnsen eier halvparten hver i det nye selskapet.
– Vi driver butikken videre, med fokus på musikkinstrumenter, men har fortsatt noe hifi, som vi solgte mer av tidligere, sier Roll når vi møter ham under Larvik gitarfestival.
Konsept for fremtiden
Annonse
Roll er tredje generasjon i forretningen, som ble etablert av Victor Riim den 25. november 1910 under navnet Musikinstrument-Magazinet. I 1916 begynte Thorbjørns bestefar Thorleif i forretningen, og i 1942 tok han over ledelsen. Sønnen Terje begynte i firmaet i 1953, og tok over som disponent i 1979. I 1988 flyttet de inn i de nåværende lokalene i den gamle Logen, samtidig tok Thorbjørn Roll over ledelsen.
Det som i dag er Gitarhuset Bergen har altså en lang historie innen musikkinstrumenter, som før overgangen sto for rundt 60 prosent av omsetningen, mens hifi sto for resten.
– Hva var motivasjonen din for å gå over til Gitarhuset?
– Tidene, marginene og kostnadene. Vi ønsket et konsept vi hadde tro på fremover.
– Hvordan har Bergen tatt imot Gitarhuset? Heter dere fortsatt Musik-Magazinet på folkemunne?
109 år i Bergen
– Vi gjør nok det, etter snart 109 år i byen. Men, kundene ser selvsagt at vi har omprofilert butikken, med et større vareutvalg innen musikkinstrumenter. Vi er inne under en større paraply, og får en effekt blant annet av nettbutikken, sier Roll.
– Hvordan har dette fungert så langt?
– Det har fungert greit, men vi tar sikte på at det vil gå enda bedre fremover. Vi venter en vekst, og jeg har tro på at dette over tid vil bli veldig bra.
Under Larvik gitarfestival deltar de tre fast ansatte i Bergen.
– Fredag og lørdag styrer de deltidsansatte i butikken. Det er viktig å være med her, for å se hva som skjer. Her er det mange folk, stor stemning og høy positivitet, så dette er veldig bra for bransjen. Leverandørene er veldig flinke til å stille opp, så dette er vel en av de beste gitarfestivalene i Skandinavia, sier Roll.