Frank Bruun med JBLs hodetelefoner. Foto: Stian Sønsteng

STADIG MER TRÅDLØST OG BÆRBART

– I løpet av et års tid er nok kablene helt borte fra hodetelefonene, sier Frank Bruun i Harman. På IFA legger det amerikanske selskapet mest vekt på JBL.

Publisert

– Harman-konsernet har som et klart mål å være best, og det er vi absolutt innen det vi kaller smartaudio, med JBLs blåtannhøyttalere, der vi er markedsledere på verdensbasis. Nå vil vi gjøre det samme innen hodetelefoner, og er godt i gang med dette, sier Bruun.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham under radiotårnet på området til Messe Berlin, der selskapet har holdt til de senere årene under IFA-messen. Vi har tidligere skrevet om omstillingen Harman-konsernet har vært gjennom, og i år har de kneppet til satsingen på trådløse produkter ytterligere et par hakk.

– Harman utvikler hele tiden nye produkter. Vi har tre serier hodetelefoner fra JBL; T og E, samt toppmodellen Everest. Innen sport kjøpte vi for noen år siden Under Armour, og vi ser nå resultatet av dette. Reflect Mini BT er blitt Europas mest solgte sportshodesett, med en prislapp på rundt tusenlappen, sier Bruun.

Nå kommer de helt trådløse øreproppene JBL Free BT.

Nå vil vi gjøre det samme innen hodetelefoner

– De har fire timers spilletid, og kommer med en ladeboks som gir ytterligere 20 timer. Et kvarters lading gir én time spilletid. Prisen er 1.500 kroner, sier Bruun.

Han driver sitt eget selskap Alt i lyd, og er norsk agent i Harman.

– Jeg gjør det samme jeg har gjort siden 2005, arbeider med merkene til Harman i det norske markedet. Dette fungere godt både for meg og Harman, sier Bruun.

Boombox til 5.000,-

JBLs familie smartaudio-produkter. Foto: JBL.

Han forteller at JBL også har trådløse ørepropper til 400 kroner, med åtte timers spilletid, samt modeller med bøyle til 500 kroner og 12 timers spilletid.

– Det kommer stadig nye ting. I høst lanserer vi Boombox, og i motsetning til konkurrentene, som stadig kommer med rimeligere modeller, går vi den andre veien. Vår Boombox er et smartaudio-produkt med blåtann, til 5.000 kroner. Den har 24 timers spilletid, og er IPX7-sertifisert slik at den tåler å ligge under vann en halvtimes tid. Den har Connect Plus, som gjør det mulig å sette sammen tusen høyttalere og spille på dem fra én kilde, sier Bruun.

Han sier tilbakemeldingene fra kundene er svært gode.

– Vi ser allerede at vi mangler noen tusen enheter til det europeiske lageret for å dekke bestillingene, sier Bruun.

JBL Pulse 3 er ifølge Bruun diskoteket deres.

– Dette er en høyttaler med lys, og den er også IPX7-sertifisert. Når vi viser produktene i butikk søler vi hele tiden med vann. Mange kunder rister på hodet når de ser dette, men med unntak av JBL Go tåler alle høyttalerne våre vann, sier Bruun.

Pulse 3 er tredje generasjon, med en helt ny lyssonde fra Harman-selskapet Martin Lightning.

– Den har fått en ny app, som også kan brukes til å styre lyset. Blant annet er det mulig å velge farge med kameraet på telefonen, sier Bruun.

Prisen på Pulse 3 er 2.500 kroner.

Skulderhøyttaler

Med JBL Flip har Harman satt offisiell verdensrekord, da de i London i april koplet sammen tusen enheter. Nå kommer fjerde generasjon, Flip 4, til 1.400 kroner.

JBL Soundgear er en skulderhøyttaler til 2.300 kroner.

Skulderhøyttaleren JBL Soundgear kan også brukes på kjøkkenet. Foto: JBL

– Dette er noe helt nytt, og en mellomting mellom høyttaler og hodetelefon. Første gang jeg så den lurte jeg på hvor den kunne brukes, men etter å ha sett film på TVen eller nettbrettet, innså jeg at den gir helt nye muligheter og opplevelser. Samtidig som du ser film eller spiller, får du med deg litt av det som skjer rundt deg, uten at du forstyrrer omgivelsene. Den gir en friere opplevelse enn hodetelefoner, som stenger deg litt inne, sier Bruun.

– Hvordan blir det å selge inn et nytt produkt som dette?

– Hvis man får Soundgear demonstrert, er mye gjort, og vi opplever at mange er villige til å ta det inn i butikk, sier Bruun.

Også Harman vil fremover satse på stemmestyring.

– Vi er med hos Google, Amazon og Microsoft, og har høyttalere og styringssystemer for dem alle. Først ut er JBL Link med Google Alexa, som først lanseres i Storbritannia, Tyskland og Nederland, sier Bruun.

På IFA i 2014 viste Harman for første gang multiromsystemet Omni. I fjor kom Omni+, med tre høyttalere.

Flatt bilde gir flat lyd, og det gjør vi noe med

Endelig Omni+

– Dette var ett år for tidlig, og det er først i år vi for alvor kan lansere Omni 10, 20 og 50, samt en lydplanke og tilkoplingsboksen Adapt for eksisterende lydprodukter. Vi hadde dessverre tekniske problemer med systemet, men har løst disse, og Norge er et av tre testmarkeder, der vi har produktene ute i 20 butikker. Tilbakemeldingene er svært gode, og vi gleder oss til å rulle ut Omni+ for alvor, sier Bruun.

– Hvilken skade har det gjort for dere at dere slapp et produkt som ikke fungerte?

– Vi har sagt mye unnskyld til butikkene som tok inn Omni før produktet var helt klart. Derfor er det morsomt at vi nå er der vi skal være, og kan tilføre strømming en ny dimensjon, sier Bruun.

– Dere viser lydplanker; hva kan du si om dette markedet?

– For Norges del, der det selges så mange flate TVer, er dette et kjempemarked. Flatt bilde gir flat lyd, og det gjør vi noe med. Vi kommer med fire nye lydplanker; 2.0-, 2.1-, 3.1- og et 5.1-system. Med sistnevnte er det mulig å ta av høyttalerne på siden av planken, og bruke dem som bakhøyttalere. Dette heter Bar 5.1, og koster 8.500 kroner. Bar 3.1 er det samme, uten bakhøyttalerne, og blir nok med prisen på 6.500 kroner storselgeren, sier Bruun.

Frank Bruun med JBLs hodetelefoner. Foto: Stian Sønsteng.

I fjor lanserte Harman sine første Chromecast-høyttalere.

– Også her har vi videreutviklet produktene. Alle våre høyttalere gir muligheten til å bruke Chromecast, og det gjør det mulig å også bruke dem sammen med lydsystemer fra andre leverandører, sier Bruun.

Powered by Labrador CMS