Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
TENKER NORDISK
– Vi jobber nordisk og tenker nordisk, sa Brian Asmussen fra Gorenje Group Nordic.
Gorenje Group Nordic er nå samlet i København. Men det vil være en sterk norsk tilstedeværelse, forsikret Asmussen.
– Utviklingen i Norge har vært så positiv at vi har besluttet å fastholde en ettersalgsorganisasjon i Norge. Det gjør vi for å sikre kunnskap til det norske markedet. Det kan være problematisk å drive her. Derfor gjør vi en ekstra innsats for å fastholde den positive utviklingen. Det gjør vi med egne ansatte samt samarbeid med Hvitevareteknikk i Oslo, fortalte Asmussen.
Gorenje kjøpte svenske Asko i 2010, som da var nær konkurs ifølge Asmussen.
Topp åtte i Europa
– Vi flyttet alt salg til Gorenje i København, og fabrikken er nå selvstendig. Med Asko-oppkjøpet har vi fått teknologi og produkter vi ikke hadde. Det er rimeligere å kjøpe enn å utvikle selv.
Gorenje ser at tendensen er at de store blir større.
–Vi vil ha større markedsandel i Europa. De store blir større, de små vil dø.
Gorenje startet i Slovenia i 1950, i byen ved samme navn. Firmaet er blant de åtte største på det europeiske markedet. I 2008 kjøpte de også det hollandske Atag-firmaet. Dette er et «high end brand», som de i 2012 skal lansere på det norske markedet.