Han er daglig leder i Groupe SEB Norway AS, som er
en del av det franske konsernet som globalt har 32 varemerker og i 2021 omsatte
for 80 milliarder kroner. Vi møter ham sammen med markedssjef Marie Hansen i
selskapets lokaler på Lysaker, sør for Oslo. Her har de ti norske ansatte
kontorplass og produktutstilling i nye lokaler, et kort steinkast fra E18.
– Hva betyr det for dere som selskap at dere er leverandører
både til elektrofaghandelen og kjøkkenspesialistene?
– Det er en fordel at vi har en stor bredde, og er
representert i flere kategorier med mange produktgrupper. Samtidig betyr det at
vi samtidig må kjempe på mange fronter, sier Wartiainen.
Annonse
Groupe SEB Norway har varemerkene Tefal, Jamie Oliver, OBH
Nordica, Krups, WMF og Björn Axén i sin portefølje, og i 2021 omsatte selskapet
for 230 millioner kroner på det norske markedet. Dette inkluderer selskapets to
Home & Cook-butikker i Norwegian Outlet i Ålgård utenfor Stavanger, og i
Oslo Fashion Outlet i Vestby.
– I 2020 og 2021 hadde dere vekst. Hvordan har dere merket
endringene i markedet i år?
Vekst i 2020 og 2021
– 2022 skiller seg klart fra de to foregående
årene, og det merker vi også hos våre kunder. Så har vi noen produktgrupper som
lever i en verden som er mindre påvirket av endringene i makroøkonomien, som
kok, stek og matoppbevaring. Samtidig har strykejern og personlig pleie fått et
kjempeløft, i forbindelse med at alle igjen skulle ut i sitt daglige virke etter
å ha vært hjemme under pandemien, sier Wartiainen.
Annonse
Noen produktgrupper har hatt kuriøse endringer
Marie Hansen supplerer:
– Noen produktgrupper har hatt kuriøse endringer, som at
folk kjøpte flere skjeggtrimmere og hårklippere mens de var hjemme under
pandemien. Stekepanner er mer som brød og smør på kjøkkenet; noe man må ha for
å lage mat, pandemi eller ikke, sier Hansen.
I 2002 ble svenske Nordica, som ble grunnlagt 1959, slått
sammen med danske OBH, og ble til OBH Nordica. I 2015 ble OBH Nordica en del av
Groupe SEB, med over 34.000 ansatte i 150 land. Groupe SEB har hovedkontor i
Frankrike, og en historie som går tilbake til 1857. Groupe SEB i Norden har
nasjonale selskaper i Sverige, Danmark, Norge og Finland, og en årlig omsetning
på rundt 800 millioner kroner. Drøyt halvparten av selskapets 130 ansatte
arbeider fra hovedkontoret i Sundbyberg, utenfor Stockholm.
Med og uten ledning
– Da Groupe SEB kjøpte OBH Nordica, var selskapet eid
av holdingselskapet Triton. Groupe SEB ønsket en større lokal forankring i det
nordiske markedet, og det fikk de gjennom en kjent og kjær merkevare for de
nordiske forbrukerne. I tillegg til at vi utvikler egne produkter og har
produksjon i Kina, bruker vi OBH Nordica som varemerke på produkter vi henter
fra resten av gruppen, sier Wartiainen.
– Er produktene med eller uten ledning viktigst for dere?
Annonse
– Begge kategorier er viktige for porteføljen vår, og gir
oss et bredt sortiment som dekker forbrukernes behov, sier Wartiainen.
– OBH Nordica og Tefal utfyller hverandre veldig godt. De er
våre viktigste merkevarer på småelektriske produkter og kjøkkentøy. Tefal er
verdens største produsent av stekepanner, og kanskje Nordens og Norges største
leverandør i kategorien. De to varemerkene finnes hos litt ulike typer
forhandlere, og vi arbeider med hele bredden, sier Hansen.
Når det gjelder de to kanalene, elektrofaghandelen og
kjøkkenspesialistene, sier Wartiainen at også disse utfyller hverandre.
– Var det tidligere en klarere grenser mellom kanalene?
Velsmurt bransjeglidning
– Mange velger i dag å ha et bredere sortiment, også
fordi det er stort fokus på netthandel. Det er tross alt bedre plass i en
nettbutikk enn i en fysisk butikk. Kjøkkenspesialistene selger stadig flere
småelektriske produkter, mens elektrofaghandelen stadig utvider til nye
produktområder, og det er da heller ikke så rart, siden de allerede er godt
etablert i kjøkkenmarkedet. Likevel tror jeg, enn så lenge, at produkter med
ledning vil være viktigst for elektrofaghandelen, sier Hansen.
– Dere som selger begge deler; hvilket fokus har dere på
dette i det daglige?
Kjøpsprosessen for en stekepanne ligner nok litt mer på mekanismene i dagligvarehandelen enn elektrohandelen
– Kategoriene og forhandlerne er ulike, og produktene har
forskjellig livssyklus. En stekepanne bytter man ut hyppigere, mens en
støvsuger, som har et høyere prispunkt, holder i flere år. Kategoriene oppfører
seg ulikt i markedet, og kjøpsprosessen for en stekepanne ligner nok litt mer
på mekanismene i dagligvarehandelen enn elektrohandelen. Vi arbeider parallelt
med alle kategorier og forhandlere, hver dag, sier Hansen.
– Sett i et markedsføringsperspektiv, skjer dette ganske
sømløst. Vi arbeider på kryss og tvers mellom kategoriene, mot flere samarbeidspartnere,
uten at den ene mer prioritert enn den andre, sier Wartiainen.
Rowenta heter OBH Nordica
Rowenta er et av Groupe SEBs sterkeste varemerker
internasjonalt, med produkter innen blant annet gulvrengjøring og personlig
pleie.
– Vi henter inn produkter vi mener egner seg godt i det
norske og nordiske markedet, og hos oss selges Rowenta-produktene under
merkevaren OBH Nordica, siden denne merkevaren står sterkere her, sier Hansen.
– Konsernet har arbeidet med Rowenta i over 50 år, og deres
portefølje innen gulvrengjøring har en ledende markedsposisjon i mange
europeiske land, sier Wartiainen.
Et annet viktig varemerke for gruppen, Tefal, selges derimot
under eget navn i Norden.
– Den sterke posisjonen Tefal har globalt, klarer vi godt å
opprettholde og forvalte også her i Norden, sier Hansen.
I Groupe SEBs produktutstilling i lokalene på Lysaker har
mange produkter et Eco-merke.
– Konsernet har lenge hatt fokus på bærekraft i utviklingen
av fremtidens produkter. Hvert trinn i produksjonsprosessen kartlegges, også
med tanke på CO2-avtrykket, for å se hvor vi kan bli bedre. Dette har
manifestert seg i alt fra mer bruk av resirkulert aluminium og plast, mindre
eller ingen bruk av plast i emballasje, og at så mye som mulig av både
produkter og emballasje er gjennvinbart, sier Hansen.
Eget Eco-merke
Hun trekker frem den helautomatiske kaffemaskinen
Krups Evidence Eco, som et godt eksempel på dette.
Det stilles strenge krav både til avtrykket i produksjonen, levetid, emballasje, og hvorvidt produktet kan gjenvinnes eller repareres etter en viss levetid
– Her er 62 prosent av plastdelene laget i resirkulert
materiale, og hele 90 prosent av produktet kan resirkuleres. Emballasjen er
laget av resirkulert papp, og denne kan også resirkuleres, sier Hansen.
– Denne viste dere allerede i sommer. Hvordan har responsen
vært?
– Den har vært veldig god, og vi kommer til å ha mye fokus
på denne fremover, sier Hansen.
Hun viser også frem strykejernet Tefal Easygliss Eco, der
det også er brukt resirkulert plast.
– Strykejernet har egne program for å redusere
strømforbruket med inntil 30 prosent, og er merket med Eco-logoen vår. Dette er
Groupe SEBs egen klassifisering, der det stilles strenge krav både til
avtrykket i produksjonen, levetid, emballasje, og hvorvidt produktet kan
gjenvinnes eller repareres etter en viss levetid, sier Hansen.