GROUPE SEB GIR JERNET

– I Norge har det vært voldsomt fokus på kaffe, både fra leverandører og kjeder. Tenk på hva vi kunne oppnådd med andre småelektriske produkter!

Publisert Sist oppdatert

Det sier Espen Nordheim, nyansatt salgssjef i Groupe SEB. Det franske selskapet la ned sin norske avdeling i 2009. Siden har vært til salgs i Norge via Elkjøp og Expert, via det nordiske selskapet.

– Vi har vært tilstede i andre kanaler også, men i mindre grad gjennom vår agent Tef Norge, sier Johan Eklind, salgsdirektør for Norge og Sverige.

– Hvorfor la dere ned i Norge i 2009?

Her ligger det en utfordring - men også muligheter - for bransjen

– Vi ble rammet av finanskrisen og så at lønnsomheten ikke var der. Nå er situasjonen annerledes, og fra 1. november er Espen Nordheim ansatt som salgssjef i Norge. Vi ser et stort potensial i Norden, og er overbevist om at vi kommer til å lykkes med de rette folkene på plass i kombinasjon med 2013-porteføljen, sier Eklind til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kanalstrategi

Nordheim har tidligere arbeidet i Groupe SEB, fra 1997 til 1999. Da gikk han til Løkken Trading, hvor han var ansatt til han begynte i Bodum ved årsskiftet.

– Jeg har hele tiden sett muligheten for Groupe SEB; at de har en portefølje og varemerker som bør være tilstede i det norske markedet. Jeg så for meg de igjen ville etablere seg i Norge, og tenkte at den stillingen skulle jeg ha, smiler Nordheim.

– Vi skal arbeide med kjedene, og bygge varemerkene Tefal, Krups, Moulinex og noe Rowenta. Vi ønsker å gå med elektrokjedene, men også med jernvarekjedene og i større grad enn tidligere i kjøkkenkjedene. Vi har en portefølje som gjør det enkelt å gjennomføre en ønsket kanalstrategi. Groupe SEB er verdens største produsent av småelektriske produkter, og omsetter for omtrent fire milliarder euro på verdensbasis. Den største varegruppen i verdi er kjeler og panner, men de småelektriske apparatene kommer ikke langt etter, sier Nordheim.

Fransk familie

Groupe SEB er et familieeid fransk selskap, og Eklind sier de tar sikte på å bli større i Norden.

– Vi har fire sterke varemerker. Selskapet har vært en suksess siden etableringen i 1857, og vi ser at omsetningen øker for hvert år - også i Norden, sier Eklind.

– Vi har 29 egeneide fabrikker, vi utvikler minimum 150 nye patenter og 200 nye produkter hvert år, så vi står for innovasjon, skyter Nordheim inn.

Eklind trekker inn frityrkokeren med varmluftsvifte, ActiFry fra Tefal, som et eksempel.

– Dette er et produkt for en sunn livsstil, som bare bruker noen dråper matolje. Når vi lanserte den så vi at den blåste nytt liv i en nedadgående produktgruppe.

Jamie Oliver

Fra Tefal er kjeler og panner viktig, med produktene i Jamie Oliver-serien på topp kvalitetsmessig. Fra Tefal kommer det også småelektriske produkter for kjøkkenet, samt klesbehandling som strykejern og dampstasjoner. Her kommer det nye og rimeligere modeller med tidsbryter som automatisk slår det av.

Moulinex retter seg først og fremst mot kjøkkenet, og Eklind trekker her frem hakkeren Fresh Express.

– Vi kommer med mye innovasjon innenfor Moulinex, og ønsker at merket skal oppfattes som mer ungdommelig - samtidig som det retter seg mot hjemmekokken og de profesjonelle, sier Nordheim.

Krups

Krups byr på helautomatiske og frittstående kaffemaskiner, som Eklind forteller har solgt bra i 2012. Fra Krups kommer det også andre småelektriske produkter i et dyrere sjikt, som ismaskin og vannkoker.

Rowenta er det siste varemerket. De er ifølge Nordheim store i blant annet Tyskland, der de selger mye dampjern og strykejern. I Norge vil man rette Rowenta inn mot personlig- og hårpleie, samt støvsugere og reisestrykejern.

– Vi kommer til å ha hovedfokus på Tefal, Krups, Moulinex, men vil etter hvert også bygge opp Rowenta, sier Nordheim.

– Hvor flinke har elektrofaghandelen vært til å ta inn gryter og panner i sortimentet?

– Elkjøp har vært veldig flinke, de andre har et lite stykke og gå. Det kreves kompetanse å anbefale kundene grytene og pannene de trenger til koketoppen de kjøper, sier Nordheim.

– I andre land ser vi at dette øker, sier Eklind.

Mer enn pris

Han har arbeidet i Groupe SEB siden mars, da kom han fra Philips der han var salgsdirektør med europeisk ansvar for Dixons innen småelektrisk.

– Jeg tar med meg mange av de internasjonale aspektene for hva man kan gjøre i kategorien, sier Eklind.

– Hvilken utfordring har bransjen innen småelektrisk i Norge?

– Mange av produktene har en priserosjon i markedet. Her kommer kanalstyringen inn med separate sortiment, og naturligvis ønsker man at det skal være store volum. Se bare på hva som har skjedd i Sverige, der to kjeder er gått konkurs. Man må være trygge på marginene og dyktige på å få kundene inn i butikkene. Alt er ikke pris og produkt, man må gi forbrukerne merverdi - og det er det vi ønsker å bidra med, sier Eklind.

Kaffe

Nordheim trekker frem kaffe som eksempel.

– I Norge har det vært voldsomt fokus på denne produktgruppen. Både leverandører og kjeder har vært med å bygge opp varegruppen, men man har samtidig glemt de andre småelektriske produktene. Hadde man hatt samme fokus på andre kategorier, ville nok man nådd ganske mye lenger. Her ligger det en utfordring - men også muligheter - for bransjen, der man kanskje skulle lagt flere markedskroner i andre grupper, sier Nordheim.

– Hvordan vil Groupe SEB bidra til å øke merverdien for kundene?

– Sortimentet er viktig, spesifikke kampanjer og hvordan man er synlig for kundene. Vi har mye kunnskap om hva som skjer i andre markeder, som vi kan dra veksler på i Norden. Vi vil hente suksesshistorier fra andre land, og  drive kategorien videre sammen med kundene våre, sier Eklind.

– Hvordan ligger Norden an innen kategoriene dere representerer?

– Vi er svært raske til å tilpasse oss nye teknologier, kanskje i første rekke i Europa.

Kjøkkenbenken

– Den største konkurrenten deres er kjøkkenbenken. Hvordan skal folk få plass til alle produktene dere ønsker å selge?

– Det handler om innovasjon og design. Vi må komme med noe nytt kundene ønsker å ha på kjøkkenbenken, i stedet for det gamle, sier Nordheim.

– Hvordan passer porteføljen deres i det nordiske markedet?

– Den passer helt klart de nordiske forbrukerne, så absolutt, sier Eklind.

– Vi er blitt stadig mer tilpasningsdyktige. Det kjennetegner Groupe SEB at de tilpasser porteføljen til de ulike markedene, sier Nordheim.

Groupe SEB har cirka 50 ansatte i Norden. Hovedkontoret ligger i København, med salgskontor i Norge, Sverige og Finland.

Powered by Labrador CMS