Nordisk markedssjef Bård Nordhagen (t. v.) og norsk salgssjef Ståle Braathen i Grundig med blåtannhøyttaleren GSP 750 som kan settes opp i stereopar, eller inntil fem i samme gruppe. Foto: Stian Sønsteng

ENDELIG ER LYDPRODUKTENE PÅ PLASS

– Vi er glade for at audioporteføljen vår er kommet på same nivå som de andre varegruppene, sier norsk salgssjef Ståle Braathen i Grundig.

Publisert

Den andre uken i mars har Grundig invitert kunder og presse til en for anledningen leid leilighet i Parkveien i Oslo, for å vise sin nye portefølje.

– Vi har fornyet hele audioporteføljen, og vil fase ut alle de gamle produktene. Hele sortimentet er totalrenovert, med et ensartet design i hver kategori, og det er lett å se at det er en Grundig, sier Braathen.

Det første han viser fagbladet Elektronikkbransjen er fire nye blåtannhøyttalere. Den minste heter GSB 710, koster 500 kroner, og er en innstegsmodell som ifølge Braathen likevel har veldig god lyd.

– Den har den samme hovedbryteren som de andre blåtannhøyttalerne. Denne beveger seg når du trykker på den noen millimeter opp, og viser med et lys at den er klar for å pares med spilleren, sier Braathen.

Steget over ligger GSB 720, til 900 kroner, som skal gi litt mer lyd. Den er rektangulær, og litt mindre enn en halvliters brusflaske. I toppen finner man to versjoner, med og uten mulighet til å kople flere sammen med blåtann.

– GSB 730 står alene, med kraftig og god lyd, og koster 1200 kroner. GSB 750 har den samme lyden, koster 1500 kroner, og her kan man kople sammen inntil fem høyttalere – ikke via en app men direkte ved å bruke de fysiske metallknappene på høyttalerne. Det er også mulig å sette dem opp i stereopar, der den ene spiller venstre og den andre høyre kanal, sier Braathen.

– Med en prisforskjell på 300-400 kroner, trenger man da GSB 730 uten denne muligheten?

– Den er for dem som kun vil ha én høyttaler, og gjerne vil spare disse pengene, sier Braathen.

Multirom

I et annet rom i leiligheten viser Grundig frem de nye multiromhøyttalerne sine. MR 2000 og MR 4000 er syliderformede, og koster 1800 og 2500 kroner.

– Disse er oppladbare, slik at du kan ta dem med ut på terrassen eller på stranda. De har både wifi og blåtann, og den største plasseres på en ladestasjon der man ikke trenger å kople til noen ledning. Batteriet holder i fire timer på 80 prosent lydstyrke, sier Braathen.

Mikroanlegget M 3100 BT kommer i to varianter; den ene har dab og blåtann, det andre blåtann og wifi, og kan settes opp sammen med multiromhøyttalerne. Prisene er 2300 og 2800 kroner.

– Alle de nye multiromproduktene bruker Google Cast, og vi håper man ved en senere oppdatering også kan bruke dem sammen med andre produkter som bruker Google Cast – også fra konkurrerende merker, sier Braathen.

Hele sortimentet er totalrenovert, med et ensartet design i hver kategori

Lydplanken MR 8000 kommer med en dypbasshøyttaler (subwoofer), og koster 4000 kroner.

– Vi arbeider med å utvikle appen, slik at man kan bruke denne som senterhøyttaler, MR 4000 som venstre og høyre, samt MR 2000 som bakhøyttalere, sier Braathen.

– Da snakker vi om noen tusenlapper?

– Ja, men da har du et fleksibelt hjemmekinosystem der du også kan bruke fire av høyttalerne andre steder, sier Braathen.

Grundig lanserer også nye dab-radioer. Braathen forteller at den eksisterende porteføljen også her forsvinne når disse kommer i handelen i løpet av 2017.

Nye radioer

– De nye radioene har ordentlig trekabinett samt en stor og fin skjerm. Vi har flere varianter, også med FM, men i Norge vil vi naturlig nok satse på dab-modellene med og uten internett, i stereo og mono, sier Braathen.

Prisen for monomodellen uten internett er 1500 kroner, mens stereomodellen med internett vil koste 2500 kroner.

Når det gjelder de nye produktene innen småelektrisk, legger Braathen vekt på at Grundig selv står for design og utvikling.

– I tillegg til å utvikle produktene, produserer vi de aller fleste ved vårt morselskaps fabrikker i Tyrkia, sier Braathen.

I Parkveien viser Grundig frem en rekke modeller strykejern, samt en rekke produkter til kjøkkenet og støvsugere.

– Vi er svært stolte av serien Delisia til kjøkkenet, som vi mener vil passe godt inn hos de fleste her i Norden, sier Hanna Schedin som er nordisk marketingspesialist.

Grundig Nordic AS er eid av tyrkiske Arcelik gjennom Grundig Multimedia B.v i Nederland. Siden november 2011 har selskapet vært organisert med et nordisk hovedkontor basert på Ski utenfor Oslo, og til sommeren nærmer de seg 60 ansatte – en betydelig økning fra de 37 som var ansatt i selskapet våren 2014.

– Dette er veldig gledelig, siden det er et tegn på at vi vokser. Det gjør vi gjennom satsingen på nye kategorier, sier nordisk markedssjef Bård Nordhagen.

Hovedkontor på Ski

De fleste administrative stillingene er tilknyttet kontoret på Ski, mens hvert land er representert med selgere. Nordhagen ønsker ikke å si noe om hvor store de ulike landene er i forhold til hverandre.

– Hvilke kategorier satser dere mest på i denne forbindelsen?

– Vi har en storsatsing på hvitevarer og småelektriske produkter. Samtidig har vi en sterk posisjon innen TV og audio, der vi ønsker å bredde oss enda mer.

– Hva gjør dere for å styrke Grundig som varemerke?

– Grundig har en fin historie, og folk assosierer oss med noe som er solid. Vi modernisere oss ytterligere, og retter oss blant annet i markedsaktivitetene mer mot sport enn det som er tradisjonelt for vår bransje. Vi har et spennende engasjement i seiling sammen med de kongelige seilklubbene i Norden, og en nordisk Grundig Sailing Cup som vi ser en stadig voksende interesse for. I tillegg har vi et engasjement i Grundigligaen og håndball som er omfattende, sier Nordhagen.

– Hvilken posisjon ønsker dere å ha i det norske landskapet?

– Grundig er en kjent merkevare, og en referanse i kategoriene vi er inne i. Vi skal være et merke du er trygg på, som kunden føler er solid og et godt kjøp. Grundig tilfører markedet god design og kvalitet, og vi har innovasjon i flere kategorier som definitivt er konkurransedyktig.

Powered by Labrador CMS