Nordisk markedssjef Bård Nordhagen i Grundig med et av de nye kjøleskapene med FreshMeter-teknologien. Foto: Stian Sønsteng
GIR GRØNT LYS FOR TRYGG MAT
– Med FreshMeter forteller et grønt, gult eller rødt ledlys i kjøleskapet om kjøttet er ferskt, snart bør spises eller kastes, sier Bård Nordhagen i Grundig Nordic.
På IFA-messen i Berlin viser han fagbladet Elektronikkbransjen den nye teknologien, som vil komme på markedet i 2018.
– Man legger for eksempel et kjøttstykke i kjøleskapet, trykker på en knapp som kalibrerer den dedikerte FreshMeter-boksen, så registreres det nye kjøttstykket. Sensorer måler lukftkvaliteten rundt kjøttet hvor parametere for metabolske biprodukter forteller om kvaliteten på kjøttet. Teknologien er testet ved et universitet i England, og viser seg å være svært nøyaktig, sier Nordhagen som er nordisk markedssjef i Grundig.
FreshMeter kommer i flere av Grundigs kjøleskapet i løpet av 2018.
Annonse
– Den store fordelen med dette er at kjøleskapet veileder deg, og spesielt vi i Norden er litt for flinke til å kaste mat. Vi er helt sikre på at forbrukerne vil sette pris på denne teknologien og at lampen i kjøleskapet lyser grønt eller gult for en kyllingfilet de frem til nå ville kastet, sier Nordhagen.
FreshMeter-teknologien kommer i flere modeller, og Nordhagen sier Grundig totalt vil komme med flere nyheter innen kjøl og frys.
Lampen i kjøleskapet lyser grønt eller gult for en kyllingfilet de frem til nå ville kastet
– Dette er større kjøleskap med mer fleksibilitet, noe markedet etterspør. Her kommer vi med modeller med ulike størrelser og seksjoner, med virkelig kontroll på luftfuktighet og temperaturer, også ved siden av FreshMeter, sier Nordhagen.
På TV-siden viste det tradisjonsrike tyske selskapet, som for noen år siden ble kjøpt av det tyrkiske selskapet Arçelik, under IFA i fjor for første gang oled. I vinter kommer apparatene ut i butikkene.
Tapet-TV
Annonse
–Vår 65-tommer i Vision 9-serien, 65 VLO 9795 SP, vil koste i underkant av 40.000 kroner. Dette er vår første oled, ser frem til dette, og på nyåret håper vi at vi kommer med en 55-tommer, sier Nordhagen.
På IFA-messen i Berlin viser Grundig også et par andre oled-modeller, blant annet en 77 tommer, og ikke minst en Wallpaper TV (tapet-TV).
– Vi er en av få leverandører som viser tapet-TV, som virkelig er en delikat TV, og vet ennå ikke når denne kommer for salg. Denne viser at Grundig ikke står noe tilbake når det gjelder utviklingen av nye produkter, sier Nordhagen.
Panelet er laget av sør-koreanske LG Display, og deres søsterselskap LG Electronics har allerede tapet-TV for salg.
– Elektronikken sitter i en boks som kan plasseres et stykke unna skjermen, og TVen ligger virkelig som en tapet på veggen – ganske enkelt festet med magneter, sier Nordhagen.
Blant dagens TV-modeller, trekker han frem Immensa-serien.
– Immensa betyr stadig voksende, og disse produktene kom i handelen i fjor. Etter et par svakere år på TV-fronten satte vi pris på å kunne tilby noe virkelig bra. Designet er veldig pent, lyd og bilde av topp kvalitet, og teknologien gjør det enkelt å nye innhold fra ulike kilder. Vi har fått gode tilbakemeldinger på vår UHD-modell, sier Nordhagen.
Annonse
Smart-ovn
Tilbake til hvitevarene, der Nordhagen sier Grundig også kommer med en rekke innovasjoner innen ovner, vask og tørk.
– Noe er forbedringer av det vi allerede har hatt, andre ting er helt nye. I ovnsserien Gourmet Chef har vi lagt inn det ypperste som finnes innen smartteknologi.
– Dette er en dampovn, og det sitter sensorer i den som for eksempel leser av vekten på kalkunen og optimaliserer programmet etter denne. Man kan sette inn kjøttet, velge type, så hjelper ovnen deg å velge riktig program. I tillegg kan ovnene kobles til vann, og dermed være selvrensende med vaskeprogram. Disse ovnene kommer i handelen nokså sent i 2018, men det er uvisst når disse er tilgjengelig for det nordiske markedet. De modellene vi viser her på IFA er store ovner som krever et utvidet kabinett, men vi vil etter hvert også ta de nye teknologiene i bruk i våre modeller med standard størrelse, sier Nordhagen.
Han sier Grundig ganske snart vil sette vaskemaskiner i produksjon, der for eksempel yttertrommelen er laget av gjenbrukte PET brusflasker.
– Med et estimert volum vil vi neste år gjenvinne 6,6 millioner brusflasker. Dette sier litt om vår filosofi om å være innovative, der vi også er opptatt av hvilket fotavtrykk vi setter i miljøet, sier Nordhagen.
Spyler doseringsskuffen
Grundig har også vaskemaskiner med selvrensende doseringsskuff, som spyler ut vaskemiddelet i forbindelse med hver vask.
– Dette er en enkel og søt sak som løser et hverdagsproblem, og fjerner de litt irriterende restene av såpe som ofte blir liggende, sier Nordhagen.
Grundig har i flere år på IFA vist sitt fremtidskonsept for kjøkkenbenken.
– Dette heter Vux, og Grundig vil med dette vise hvilke muligheter som ligger innen kjøkken og hvitevarer. Teknologien sitter i taket, og registrer produktene og hvilke menyvalg du gjør med hendene. Menyene projiseres på benkeplata og induksjonstoppen, og endrer seg etter hvor du plasserer hvilke produkter. Mulighetene er nærmest ubegrenset. I år viser vi for eksempel hvordan Vux kjenner igjen Grundig-radioen og viser menyen for denne samtidig som den lades trådløst, og at du kan koke tevannet i en kjele direkte på benkeplata uten å ha en vannkoker stående.
Også dette viser hvordan Grundig ønsker å flytte grenser, sier Nordhagen.
– Hvordan har Grundig lykkes med hvitevarer i Norge?
– Vi er et godt over 60 år gammelt merke i Europa, men det er først for fire år siden vi kom med hvitevarer. Dette gjør oss til en fullverdig europeisk leverandør, noe som er spennende i seg selv. Etter fire kan vi si ganske mye om hvordan markedet har tatt mot hvitevarene, og dette er overraskende bra. Vi er en del av et veldig stort konsern, og markedet var nok overrasket over at vi lanserte en så stor bredde. Vi er kommet med ledende innovasjoner innen de store kategoriene, og totalt sett vil jeg si at folk liker også Grundigs hvitevarer, både takket være teknologi, kvalitet og design, sier Nordhagen.
Vi er et godt over 60 år gammelt merke i Europa, men det er først for fire år siden vi kom med hvitevarer
– Hva med salgstallene?
Over forventet
– De overgår våre forventninger. Dette er en bransje der det kreves tillit, og det er ofte dyre produkter uansett hvilket merke man velger. Mange har kanskje bestemt seg for hva de ønsker når de kommer inn i butikken, vet kanskje ikke at Grundig er et alternativ, og det krever derfor litt å komme seg inn. Men, vi opplever at vi stadig tar noen steg forover, sier Nordhagen.
Innen småelektrisk viser han blant annet hårføneren HD9680.
– Vi kaller den Silent Dryer, og det er fordi den er halvparten så støyende som konkurrerende produkter. Dette er en prototyp, og viser at vi også arbeider med innovasjon innen småelektrisk.
Connected Radio viste Grundig i Oslo i mars.
– Nå er produktet helt ferdig. Mange forbinder Grundig med radio, og selv om vi har mye fokus på hvitevarer, TV og småelektrisk, er radio fortsatt en viktig del av merkevaren. Vi gleder oss veldig til å slippe disse i butikkene, og mener selv vi har god kunnskap om hva nordiske forbrukere ønsker seg når det gjelder radio. Vi tror Connected Radio konkurrerer med absolutt det beste som finnes på markedet, sier Nordhagen.
– Hva gjør disse?
– De spiller god musikk! Dette er radioer med dab+, med god lyd og enkel menystyring. Radio skal være enkelt å håndtere, og de skal gi god lyd.
– Man kan også kople dem sammen?
– Man kan sette monospillerne sammen i et stereosystem, ja.
Innen wifi-høyttalere har Grundig Fine Art-serien.
– Denne serien kjenner mange fra tidligere, og nå kommer den også innen multirom basert på wifi. Disse høyttalerne er designmessig pene, og de spiller også veldig godt. En fordel med disse er et de er oppladbare, slik at du også kan da dem med ut, sier Nordhagen.