Kristian Rogndal (t. v.) i Lydglede har på HiFi Expo med seg Terry Medalen fra den dansk-svenske forsterkerprodusenten Primare. Foto: Stian Sønsteng

UNNER FLERE Å OPPDAGE LYDGLEDE

– Det å sette seg ned for å lytte til musikk, det artisten ønsker å formidle, unner jeg flere å oppdage gleden med, sier Kristian Rogndal i Lydglede.

Publisert Sist oppdatert

Han er innehaver av selskapet, som i tillegg å ha egen nettbutikk har lager og utstillingsrom i Vestby utenfor Oslo.

– Vi er en liten og ny aktør, som har hatt vind i seilene. Vi er både leverandør og forhandler, og det er selvsagt mest interessant å selv sitte på merkene. Noen merker selger vi også videre til andre aktører i Norge, sier Kristian Rogndal, når vi møter ham på HiFi Expo-messen i Oslo i oktober.

Se bildegalleriet fra Oslo HiFi Expo helt nederst

Kine Hoberg (f. v.) og Sebastian Ringen ser på lydabsorbent-plater fra svenske Akutstikkmiljø, hos Anders Thon Nilsen i Lydglede. Foto: Stian Sønsteng

Vi hadde bransjeerfaring, visste hva vi synes låter bra

Lydgledes viktigste merker er tyske In-Akustik på kabler og tilbehør, danske Dynaudio og franske Triangle med høyttalere, dansk-svenske Primare med forsterkere, samt amerikanske Manley Labs med rørforsterkere.

– Her på HiFi Expo viser du også Pinell fra TT Micro?

– Jeg er veldig fan av norske produkter, og har et godt samarbeid med dem, sier Rogndal.

Kundekvelder

– Hvem er de typiske kundene dine?

– Menn mellom 40 og 65 år. Vi forsøker å ikke være for snevre, og går bredere ut. Lyd bør være noe du kan gjøre som aktivitet, og ikke bare noe som går i bakgrunnen mens du vasker opp, sier Rogndal.

Nettbutikken Lydglede.no ble etablert i juli 2019, av Kristian Rogndal sammen med Jørgen Julius Johansen og Fredrik Øksnes. De tre kjente hverandre fra Soundgarden Bergen.

Lydgledes demorom på HiFi Expo-messen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi hadde bransjeerfaring, visste hva vi synes låter bra, og står som frittstående aktør fritt til å velge vårt eget sortiment, sier Rogndal.

I august 2022 flyttet selskapet inn i egne lokaler i Vestby, like ved Oslo Fashion Outlet.

– Mye av omsetningen skjer fortsatt på nett, men når man får anledning til å møte kundene, er det lettere å sette sammen produktpakken som er riktig for dem. En fysisk kontaktflate er svært viktig, og vi arrangerer også kundekvelder, sier Rogndal.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
HiFi Expo 2022
På HiFi Expo-messen ved Felix konferansesenter på Aker brygge får arrangør Mari-Anne Robberstad (t. h.) i Scenorama AS besøk av Henning Morken i Oslo Hi-Fi Center, som ligger et stenkast unna i Dronning Mauds gate. Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Fra Duet Audio viser Aleksander Herigstad (t. v.) og Erik E. Becklund hodetelefonene Sundara (4.500,-) og HE-1000se (39.000,-) fra HiFiMAN og platespilleren Thorens TD 124 DD (100.000,-). Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Terje Romen i Mono demonstrerer på HiFi Expo det trådløse musikkanlegget Sonus Faber Omnia. Pris: 20.000,- Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Tor Helge Kasin i Samsung viser The Seriff på 65 tommer. Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Sebastian Glansk i danske Dynaudio med de aktive strømmehøyttalerne Focus 50, som hver har tre klasse-D-forsterkere. Pris: 107.000,- Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Oscar (t. v.) og Mike Lester i britiske Puritan Audio Labs med PSM156 som bruker 52 filter for å rense strømmen. Pris: 21.000,- Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Christian Kjenner i Mono spiller på to The Pearl fra franske Cabasse, til 37.000 kroner per stykk. Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Nikoline Bangen i Qvisten Animation lot messedeltakerne lage sine egne buttons. Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
I rommet til HiFi Klubben spiller Joachim Rennaas (butikksjef Grensen) og Andreas Bjørnstad (Hegel) på et par Bowers & Wilkins 702 S3-høyttalere (65.000,-) og den analoge stereoforsterkeren Hegel H190 (38.000,-). Foto: Stian Sønsteng
HiFi Expo 2022
Mari-Anne Robberstad (t. v.) i Scenorama AS og Fredrik Boerenstam i SB Produksjoner er arrangører av HiFi Expo-messen på på Felix Konferansesenter i Oslo 14. og 15. oktober. Foto: Stian Sønsteng
Lydgledes demorom på HiFi Expo-messen. Foto: Stian Sønsteng
Kristian Rogndal (t. v.) i Lydglede har på HiFi Expo med seg Terry Medalen fra den dansk-svenske forsterkerprodusenten Primare. Foto: Stian Sønsteng
Daniel Kilvik (f. v.), Odd Kåre Lerbrekk og Bettina Graham Hansen i Soundgarden på HiFi Expo. Foto: Stian Sønsteng
Ari Lövensjö i Optoma Scandinavia viser på HiFi Expo ultranærprojektoren Optoma CinemaX D2. Foto: Stian Sønsteng
Kine Hoberg (f. v.) og Sebastian Ringen ser på lydabsorbent-plater fra svenske Akutstikkmiljø, hos Anders Thon Nilsen i Lydglede. Foto: Stian Sønsteng
Alan Grindheim er daglig leder i Gjallarhorn Audio, som holder til i Heggedal i Asker. Foto: Stian Sønsteng
De besøkende hos Gjallarhorn Audio lytter til Bob Dylan på Harbeth M30.2 XD-høyttalere, en rørforsterker fra Duetrenta og platespilleren Clearaudio Concept. Foto: Stian Sønsteng
Høyttalerne Sonoro Grand Orchestra (t. v.) og Orchestra. Foto: Stian Sønsteng
Jo Petter Kjeldset (t. v.) og Tom Bækkevold i Tura Scandinavia med hovedenheten Sonoro Maestro, i hvitt (øverst) og grafitt. Pris: 15.000,- Foto: Stian Sønsteng
Sonoro Meisterstuck er en av toppmodellene, og har en veiledende pris på rundt 11.000 kroner. Foto: Jan Røsholm
HoFi Expo 2022
Charles Kirmuss i Kirmuss Audio i Colorado i USA er oppfinner av vinylvaskeren KA-RC-1, som blant annet bruker ultralyd. Pris: 21.900,- Foto: Stian Sønsteng
Powered by Labrador CMS