STOR BREDDE EN STOR STYRKE

Stig Aune ved Soundgarden Trondheim i avdelingen med Sonus Faber. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har stor bredde, og får ofte høre fra kundene at vi er flinke til å snu oss rundt når det kommer nye og spennende produkter på markedet.

Publisert Sist oppdatert
Soundgarden Trondheim holder til i Fjordgata 34. Her har det har vært hifi-butikk siden 1992. Foto: Stian Sønsteng

Det sier Stig Aune ved Soundgarden Trondheim. Han har siden 1992 solgt hifi i det samme lokalet i Fjordgata 34, og sier den typiske kunden ofte er en mann, over gjennomsnittet interessert i musikk, med økonomi til å oppfylle drømmene sine.

– Vi ønsker selvsagt å rekruttere unge kunder, og selger ofte aktive høyttalere til de mange studentene i byen, sier Aune, og tillater seg å mimre litt om hvordan det var tidligere, før mye av studielånet ble brukt på datamaskin og mobiltelefon.

– Da studielånet ble utbetalt to ganger i året, kom mange til oss for å kjøpe seg et skikkelig stereoanlegg. Dermed ble de vant til hva god lyd virkelig kan være. Det er dessverre lenge siden vi har sett noen effekt av å annonsere i studentavisa eller å henge opp reklameplakater på skolene, sier Aune.

Se bildegalleriet nederst.

Treffer mange

Han mener inngangsbilletten for nye lydentusiaster ikke behøver være dyr.

– Aktive høyttalere har åpnet mange dører, når det gjelder pris/ytelse. For 5.000 kroner får du et helt utmerket stereosett, og her har Klipsch flere gode kandidater. Hvis du dobler prisen får de også selskap av System Audio, og vi har fortsatt et lite parti med første generasjon KEF LSX til 8.000 kroner, mens den nye Mark II-utgaven koster 16.000 kroner.

Aktive høyttalere har åpnet mange dører, når det gjelder pris/ytelse

Aune mener aktive høyttalere også treffer andre målgrupper.

– Vi har et bredt utvalg, og dette er kommet som en farsott. Dette er gode løsninger, ikke minst for dem som ser fordelen med å få hifi-lyd uten så mange bokser. Mange av disse systemene har dessuten automatisk romkalibrering, som nesten garanterer et godt resultat selv uten bakgrunnskunnskap, sier Aune.

Soundgarden Trondheim
Daglig leder Lars Aalstad Kvaløy i Neby Hi-Fi Concept er på turne i alle Soundgarden-butikkene for å vise LS-serien til KEF. Fra høyre LSX II (16.000,-), LS50 Wireless II (30.000,-) og LS60 (77.000,-). Foto: Stian Sønsteng

Han har som nevnt siden 1992 solgt hifi i de samme lokalene.

– Den gangen het butikken Neby Hi-Fi Concept. I august 1994 ble vi en del av HiFi Center-kjeden, som i 2008 ble omdøpt til Soundgarden. Etter fusjonen med Spaceworld i mai 2015 sto det begge navnene over døra, inntil navnet i 2018 igjen ble Soundgarden, sier Aune.

Ny eier i 2019

Dette skjedde etter at Spaceworld Soundgarden AS gikk over ende i juni 2018, og Soundgarden.no AS drev kjeden videre. I februar 2019 måtte også dette selskapet, som hadde 15 butikker, begjære oppbud. Etter en drøy uke var Terje Romen på plass som ny eier, av Soundgarden Hi-Fi AS, som i dag driver butikker i Stavanger (Forus), Bergen, Oslo og Trondheim, samt nettbutikken Soundgarden.no.

Romen er også eier av Mono AS, som er distributør og importør av lyd- og bildeprodukter, fra varemerker som Audio Research, Aurender, Cabasse, Cambridge Audio, Chord Electronics, iEAST, Klipsch, Rega, Ruark og Sonus Faber. Disse er alle er i sortimentet til Soundgarden, sammen med 30 andre varemerker.

Soundgarden Trondheim
Rørforsterkeren Audio Research I/50 (65.000,-) og platespilleren Rega Planar 10 med Apheta 3 MC-pick-up (65.000,-) på en base fra IsoAcoustics. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har en virkelig stor bredde, og dette er en stor styrke, sier Aune.

Soundgarden Trondheim har i dag to ansatte på heltid og én deltid, og de rapporterer til kjedekontoret i Oslo.

– Vi søker stadig etter deltidsansatte, men det er en utfordring å finne kvalifiserte kandidater, da kundene våre er svært godt oppdatert med hva som finnes på markedet.

Klipsch er størst

– Har de lest seg opp før de kommer i butikken?

Amerikansk vestkyst-lyd, livlig og engasjerende

– Det har de, og gjerne på Soundgarden.no. Ofte vil de bare få en bekreftelse på at det de har plukket ut er det riktige produktet for dem, og dette fører til gode kundesamtaler.

– Hvilke konkurrenter har dere i Trondheim?

– Hvis du ser på det vi kaller spesialbutikker, er det kun oss og HiFi Klubben igjen i byen, men 25 minutter unna i retning flyplassen ligger HiFi Life, sier Aune.

I lytterommet til Soundgarden Trondheim demonstreres det høyttalere fra Klipsch, KEF og System Audio, og elektronikk fra Electrocompaniet, Rega og Cambridge Audio, alt oppkoblet med strømrens fra Iso Tek. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilke varemerker er viktigst for dere?

– Det største varemerket vårt er Klipsch. Dette favner veldig bredt, og de har på hjemmemarkedet USA en veldig stor markedsandel innen det de kaller hjemmelyd. Det nyter vi godt av også her i Norge, siden de treffer på veldig mange punkter. De er gode på tradisjonelle høyttalere, aktive høyttalere og lydplanker.

– Hvordan vil du beskrive Klipsch-lyden?

– Amerikansk vestkyst-lyd, livlig og engasjerende. Vi som selger toppmodellene i Heritage-serien vet jo at ikke alle Klipsch-høyttalere er så aggressive i diskanten på grunn av hornet, som enkelte kanskje tror. Dessuten er klangidealet endret, mot en litt varmere topp, samtidig som de har beholdt et dynamisk og engasjerende lydbilde.

Sonus Faber og Monitor Audio

En egen avdeling i butikken er viet det italienske varemerket Sonus Faber.

– De selger også bra. Produktene låter fint, med en homogen og musikalsk mellomtone, samtidig som de har noen av de vakreste høyttalerne som finnes, håndlaget og utviklet med hjerte for musikken.

Et tredje merke Aune trekker frem er britiske Monitor Audio.

Soundgarden Trondheim
Martin Sinnes Dahl med høyttalerne Monitor Audio Silver 300 (7G), CD-spilleren Roksan Attessa (8.000,-) og strømmeforsterkeren Roksan Attessa (24.000,-). Foto: Stian Sønsteng

– Dette er et stort og allsidig merke, med en rekke serier som treffer i nesten alle prisklasser. De er kjent for å gi mye for pengene, kanskje mer enn mange andre.

Aune sier Monitor Audio ikke minst er store innen multirom.

– De har alt, inkludert innfellingshøyttalere med en fullverdig treveis-løsning, med en egen mellomtonediskant. Denne løfter kvaliteten dramatisk, og er noe vi ikke ser så mye av ellers i markedet, sier Aune.

Han sier de har merket en endring, der kunder som bygger nytt eller pusser opp er tidligere ute.

– Før kom kundene når huset var ferdig, og lurte på hva de fikk for de siste kronene som var igjen. I dag kommer vi inn tidlig i planleggingen, og er kanskje med på byggemøter. Vi har underveis kontakt med elektrikere og snekkere, og kommer inn på slutten når utstyret skal installeres, sier Aune.

Loewe og Optoma

– Hva med TVer og projektorer?

Vi selger stadig flere laserprojektorer, med 20.000-30.000 timer driftstid

– Vi selger Loewe, som er et gammelt og edelt merke, med design utover det vanlige, og god oled-kvalitet. Vi har også Panasonic TVer, som vi anser som referansemerket vårt, og i hjemmekinorommet vårt har vi Optoma-projektorer. De senere årene har salget av hjemmekinolyd dalt, mens projektorene går den andre veien. Vi selger stadig flere laserprojektorer, med 20.000-30.000 timer driftstid, slik at man slipper å tenke på lampeskift. Ultranære projektorer (Ultra Short Throw) begynner det også å gå mer av, sier Aune.

Soundgarden Trondheim
I hjemmekinorommet vises det projektorer fra Optoma, elektronikk fra Yamaha og Onkyo, og høyttalere fra Klipsch. Foto. Stian Sønsteng

Hos Soundgarden Trondheim selger de mye platespillere.

– Mange synes det er spennende med vinyl, et medium du må jobbe litt med, men inngangsbilletten er nok litt høyere enn de tror. En billig platespiller vil ikke gi noen stor lydopplevelse, men får vi kundene til å legge 4.000-5.000 kroner på bordet, vil de også bruke den, sier Aune.

Rega er blitt deres mestselgende merke.

– Vi selger også godt med Pro-ject, og har dessuten spesialmodeller fra for eksempel Cambridge Audio, så utvalget er stort.

– Hva med hodetelefoner?

– Dette er et økende marked, spesielt for hifi-modeller med kabel, og da gjerne i kombinasjon med en forsterker med DAC (Digital Audio Converter). Her finnes det gode system fra 5.000 kroner, men vi ser størst økning i løsninger som koster to og tre ganger så mye.

Bildegalleri:

Soundgarden Trondheim
De åpne hodetelefonene Audeze LCD-2 Classic har Planar Magnetic-teknologi. Pris: 10.000,- Foto: Stian Sønsteng
Cabasse står sentralt plassert når man kommer inn i Soundgarden Trondheim. Fra venstre The Pearl (37.000/stk), The Pearl Akoya (20.000/stk) og i midten The Pearl Keshi med to satellitter og dypbass (28.000,-). Foto: Stian Sønsteng
Soundgarden Trondheim
Loewe Bild i.65 (41.000,-) med lydplanken Klang bar (1.000,- ekstra) og System Audio-høyttalerne Legend Silverback 40.2 (50.000,-) og Legend Silverback 5.2 (30.000,-). Foto: Stian Sønsteng
Fra Soundgarden Trondheim. Foto: Stian Sønsteng
Fra Sonus Faber-avdelingen ved Soundgarden Trondheim. Foto: Stian Sønsteng
Stig Aune (f. v.), Thor Håkon Henriksen og Martin Sinnes Dahl ved Soundgarden Trondheim. Foto: Soundgarden Trondheim
Soundgarden Trondheim
Fra venstre høyttalerne Monitor Audio Bronze 200 (8.500,-), Bronze 100 (5.000,-) og strømmeforsterkeren Yamaha WXA-50 MusicCast (4.900,-) plassert på forsterkeren Cambridge Audio AXR1000 (8.000,-). Foto: Stian Sønsteng
Soundgarden Trondheim
Forsterkere fra Yamaha, Onkyo og Rega. Høyttalere fra Klipsch og System Audio. Foto: Stian Sønsteng
Soundgarden Trondheim
Focal-hodetelefonene Clear MG (15.000,-) og Celestee (12.000,-) på det kompakte hifi-anlegget Ruark R5 (13.000,-). Foto: Stian Sønsteng
Soundgarden Trondheim
Martin Sinnes Dahl (t. v.) og Stig Aune ved Soundgarden Trondheim. Den tredje ansatte er Thor Håkon Henriksen. Foto: Stian Sønsteng
Soundgarden Trondheim
Her demonstreres blant annet vegghøyttalere fra System Audio på Marantz’ elektronikk, samt aktive høyttalere og lydplanker fra Klipsch. Foto: Stian Sønsteng
Powered by Labrador CMS