Produktsjef Christian Åkre (t .v.) og daglig leder Jan Inge Solheim i Spaceworld Soundgarden AS i messehallene på IFA. Foto: Stian Sønsteng

SATSER FRISKT MED FINTRIMMET KJEDE

– Vi satser friskt og etablerer tre nye butikker i høst. Med 40 butikker tjener vi penger neste år, men det absolutt rom for flere nyetableringer.

Publisert

Det sier Jan Inge Solheim, daglig leder og eneeier i kjeden Spaceworld Soundgarden AS, når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på IFA-messen i Berlin.

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Spaceworld Soundgarden i dag?

– Vi har oppgradert og omprofilert butikkene, strukturert og optimalisert sortiment og produktmiks, og begynner å få full effekt av kostnadsbesparelsene og omorganisering etter sammenslåingen av Spaceworld og Soundgarden. Dette har tatt noe lengre tid enn forutsatt, men nå har vi en fintrimmet kjede, sier Solheim.

Han var i 1994 med på å etablere Hi-Fi Center-kjeden, som den 1. juni 2008 endret navn til Soundgarden. Solheim eide da kjeden, som besto av 16 butikker.

I november 2013 åpnet Soundgarden sin første senterbutikk, på Sandvika storsenter, som den 18. butikken i kjeden. I mai 2015 ble kjeden slått sammen med Spaceworld, med Solheim som største eier med 55 prosent gjennom Skagen Invest & Consult AS, mens Reitangruppen AS eide resten. På dette tidspunktet hadde Spaceworld (etablert i 1984) 39 butikker, mens Soundgarden hadde 19 butikker.

I september 2016 kjøpte Solheim opp Reitangruppens aksjer, og ble eneeier. Spaceworld Soundgarden besto da av 45 butikker på kjøpesentre og i sentrumsnære lokasjoner, mens de i løpet av høsten vil ha 40, som alle er heleid av kjeden. Av disse er ti med fra Soundgarden-tiden, og det kjeden kaller lydspesialister.

Tre nye i høst

Dette har tatt noe lengre tid enn forutsatt, men nå har vi en fintrimmet kjede

– De tidligere Spaceworld-butikkene, som stort sett ligger i kjøpesenter, er gjort fullstendig om. De var tunge på spill, data, nettbrett og ting det ikke lenger er så lett å tjene penger på. Disse produktgruppene har vi nå tonet ned og økt lydsortimentet, sier Solheim.

I september stengte kjeden butikkene sine på Lillehammer og Moa ved Ålesund, mens de den 1. november åpner to nye; i Sartor Senter på Sotra ved Bergen og i Amfi Mandal. Den 30. november åpner de enda ny butikk, i Amfi Svolvær, i forbindelse med nyåpningen av dette senteret. Etter disse endringene har Spaceworld Soundgarden 40 fysiske butikker, samt nettbutikken.

– Særlig Svolvær blir spennende. Dette er et område i vekst, hvor vi har fått mange gode tilbakemeldinger lokalt. Vi ønsker også å rekruttere dyktige medarbeidere lokalt der vi etablererer nye butikker, sier Solheim.

Kjeden har altså to typer butikker, med ulikt sortiment og ulik ekspertise, selv om profileringen er den samme.

– Hvilken posisjon ønsker Spaceworld Soundgarden å ha i markedet?

– Vi vil være en nisjeaktør som ikke kun selger på pris, men også tilbyr kompetanse. Vi satser på det midtre og øvre produktsegment, sier Solheim.

Morsomt og krevende

Han er på IFA med en liten delegasjon fra kjedekontoret, og møter fagbladet Elektronikkbransjen sammen med produktsjef Christian Åkre, som svarer slik på vårt spørsmål om hvilke produkter som er viktige for kjeden:

– Vi har flere satsingsområder. Hodetelefoner har vært en veldig morsom kategori med god vekst og høye snittpriser hos oss. Tyngre lydprodukter er en spennende gruppe, der vi også har hatt god vekst. Strømme- og blåtannhøyttalere, både stasjonære og portable, er noe vi satser på. Til slutt må vi ta med dab, som enten man liker det eller ikke er en dominerende gruppe i år. Mobiltelefoni og –tilbehør er fortsatt viktig, og vi har et lite sortiment med smartutstyr/wearables, sier Åkre.

På nyåret gikk Solheim selv inn som daglig leder i selskapet.

– Hvordan har dette vært?

– Det har både vært morsomt og krevende. Vi har vært i en omstillingsprosess med endringer av konsept, butikksammensetning og produktmiks.

– Hva med endringen i butikkstrukturen?

Vi mener at det er plass til vårt konsept i den norske faghandelen

Giret for flere butikker

– Vi har i løpet av dette året lagt ned, flyttet eller slått sammen elleve butikker og etablerer totalt seks nye. Med de 40 butikkene vi vil ha i løpet av høsten, vil vi tjene penger til neste år. Så er det rom for ekspansjon, siden vi har en skalerbar forretningsmodell som gjør det mulig å åpne nye butikker med en relativt liten økning i administrative kostnader. Kjedestrukturen er giret for en mye høyere omsetning og et større antall butikker enn vi har i dag, men dette krever kapital. Men, selv uten ekspansjon i butikkmassen, ser vi for oss at vi vil ha normal inntjening neste år, sier Solheim.

– Hvilket inntrykk tror dere norske forbrukere har av Spaceworld Soundgarden?

– Forbrukerne har reagert positivt på konseptet vårt, og tilbakemeldingene etter omprofileringen har utelukkende vært positiv. Vi mener at det er plass til vårt konsept i den norske faghandelen, og vil fremover videreutvikle oss til beste for kundene.

Jan Inge Solheim eier Spaceworld Soundgarden AS gjennom Skagen Invest & Consult AS, og er selv daglig leder i selskapet. Foto: Stian Sønsteng.

– Ser dere for dere en ytterligere dreining i profil og sortiment?

– Vi har allerede sett en økning i hifi-andelen, og arbeider for at vi skal bli enda sterkere her i forhold til totalomsetningen, sier Solheim.

Friskt pust

– Hvilket forhold har dere hatt til leverandørene i den prosessen dere har vært gjennom?

– Det har vært veldig godt. Leverandørene har stått bak oss, og de gode relasjonene akter vi å beholde og videreutvikle.

– Hvilke varemerker er dere alene om?

– De mest kjente er Hegel, Monitor Audio, Dynaudio, System Audio, samt en rekke spesialister innen tilbehør, sier Åkre.

– Hva betyr disse for dere?

– De er gode og egne merkevarer, som gir forutsigbarhet.

– Hvordan er stemningen i konsernet?

– Den er veldig god, det må jeg si. Folk er positive, og det er en god arbeidsinnsats både i butikk og administrasjon. Vi føler at folk er klare for å være med å få tingene på plass, og vi begynner å nærme oss dette målet, sier Solheim.

Åkre supplerer:

– Jan Inge kom inn som et friskt pust, han er full av energi, og stemningen er veldig god. Det står ikke på det! sier Åkre.

– Det står på en del andre ting, ler Solheim.

Powered by Labrador CMS