Soundgarden-kjeden samler hvert år alle sine ansatte til faglig og sosialt påfyll ved gründer Jan Inge Solheims landsted på Nedstrand i Ryfylke. I år fyller kjeden 20 år, og vi har tatt et tilbakeblikk sammen med styrelederen.
– Hvorfor valgte du å starte hifi-butikk?
– Det hadde med genuin produktinteresse å gjøre. Jeg studerte bygg og anlegg på NTH, nå NTNU, så utdannelsen min er egentlig langt unna området. Men så begynte jeg med å importere pickup-elementer, det var der både handels- og hifi-virksomheten startet, sier Solheim til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi skal ha en betydelig omsetningsvekst opp mot 70-80 prosent fremover
Aktiv styreformann
Gründeren forteller at starten på Soundgarden hadde sitt utspring i at han var aksjonær i Oslo Hi-Fi Center.
– Vi ville forsøke å få en synergi på den posisjonen de hadde i Oslo-området og bringe kvalitetslyd videre ut i landet, det var forretningsideen bak. Vi startet opp i 1994, og etter hvert som det vi da kalte HiFi Center-kjeden utviklet seg, solgte jeg meg ut av Oslo Hi-Fi Center og tok over 100 prosent av aksjene i HiFi Center-kjeden. Vi slo etter hvert alt sammen til ett AS, og har bygd det videre derfra. Nå har vi 18 butikker rundt om i Norge, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, sier Solheim.
Solheim er født og oppvokst i Stavanger, og har etter han ble ferdig på NTH i 1976 blant annet jobbet som hodejeger i InterSearch.
– Det har jeg holdt på med i 20 år. Jeg startet HiFi-Center kjeden samtidig som jeg jobbet fulltid som konsulent, og jeg har også drevet en investeringsvirksomhet. Men nå er det Soundgarden og videreutviklingen der som står i fokus, selv om jeg fortsatt driver litt i eiendom, sier han.
Solheim presiserer at han ikke er inne som daglig leder, men er det han selv kaller en aktiv styreformann.
– Selv om jeg ikke er involvert i den daglige driften er jeg «hands on» og vet hva som foregår. Vi har utrolig flinke medarbeidere og en uformell og sosial tone. Selve styret består av tre butikksjefer og meg selv, og jeg tror ikke det er mange som har butikksjefene som styremedlemmer. Men dette er folk som har vært med helt fra starten, og vi driver selskapet som et fellesskap, sier han.
Store ambisjoner framover
Den 1. juni 2008 skiftet HiFi Center-kjeden navn.
– Hvorfor ble navnet Soundgarden valgt?
– Vi hadde et av Norges beste og mest profesjonelle reklamebyråer inne for å finne riktig navn og profil, og vi er veldig fornøyde med jobben de gjorde. Vi synes Soundgarden er et utrolig bra navn og det fungerer bra selv om det er på engelsk, sier Solheim.
Han sier de siste årene har vært preget av både topper og noen nedturer for selskapet.
– Det var tungt i starten, men så kom vi godt i siget – bare for å få finanskrisen i fjeset. Da var det rykk tilbake til start. Likevel har vi beholdt de ansatte, og kjernen har vært med veldig lenge. I det hele tatt er det sosiale viktig for meg, jeg driver med hifi fordi jeg synes det er morsomt, og det skal de ansatte synes også, sier Solheim.
Noen tunge år til tross, det skorter ikke på ambisjonene for Soundgarden fremover.
– Nå er det alltid farlig å gå ut med tall, men vi skal ha en betydelig omsetningsvekst opp mot 70-80 prosent fremover. Vi har stor tro på det segmentet vi er inne i, men konkurransen er veldig hard og man må drive effektivt. I dag er det umulig å drive frittstående elektronikkbutikker med normale økonomiske rammebetingelser, og vi ser en forsterkning av den trenden framover. Det blir færre og færre frittstående handlere, og de oppnår verken gode nok marginer eller tilgang på produkter, sier Solheim.
Ut av bykjernen
For å nå disse ambisiøse målene har Soundgarden nå blant annet begynt å flytte inn på kjøpesentre i stedet for egne butikklokaler.
– Det er stadig vanskeligere å drive spesialbutikker i bykjernen i små byer, både på grunn av parkeringsproblemer og fordi kjøpesenterstrukturen i Norge er bygd voldsomt ut. I dag har vi to kjøpesenterbutikker, og skal åpne to til senere i høst, sier Solheim.
I tillegg skal Soundgarden vokse i antall butikker, og gründeren ser også muligheter for å omplassere flere eksisterende butikker framover.
– Det er mange forskjeller på å leie eget butikklokale versus hos kjøpesenter. Hos sistnevnte er husleien ekstremt mye høyere, vi får mindre demorom og må være mer effektive per kvadratmeter. I tillegg gjør de utvidede åpningstidene at vi får større personalkostnader, slik at vi må omsette mer, sier han.
Også produktsortimentet skal få en fornyelse.
– Vi går fra å være en rendyrket hifi-kjede til å bli et mer tidsriktig og moderne konsept. Vi skal fortsatt ha det tyngre utstyret, men også livsstilprodukter som Bose og Geneva. Styrken vår nå er at vi har et veldig bredt produktspekter, sier Solheim.
Butikkene består
– Dere har gått i motsatt retning av de store kjedene og satser på faghandel. Hvordan beholder man kompetansen i et stadig mer margindrevet marked?
– Vi kommer aldri til å være billigst, men vi vil tilby kunnskap. Det er der vi primært skiller oss fra butikkjedene. De har ikke mulighet til å tilby denne kompetansen, fordi de har for stor spennvidde i produktene sine. Når hifi-produktene i tillegg blir mer og mer krevende, og mer høyteknologiske, krever det god kunnskap for å få satt dette opp. Vi tror kunden er villig til å betale for at noen kommer hjem og ordner opp for dem, og tilbyr både hjemmebesøk i forkant av kjøpet og montering i etterkant. Dette er en trend vi tror vil bli bare mer og mer viktig fremover, sier gründeren.
– Hvordan har netthandelen påvirket dette?
– I vår nettbutikk har vi de samme prisene som ute i butikkene, med unntak av noen kampanjer. Ser du på USA har netthandelen rundt 20 prosent av varehandelen totalt, og det ligger stabilt. Så jeg tror ikke at den bikker over 20 prosent de neste 20 årene. Butikkene vil alltid ha sin rolle, folk er sosiale vesener og kommer aldri til å handle alt på nett, sier Solheim.
Usikker på TV
Han forteller at de tre-fire årene etter finanskrisen har vært like tøffe for Soundgarden som for resten av bransjen, men at pilene nå peker oppover.
– I fjor hadde vi et pluss på fire millioner kroner, og i år blir det bedre. Jeg tror på vekst både på resultat og omsetning framover. Brunevarer har hatt noen forferdelige år hvor det har vært mobil og nettbrett som var lyspunktene, men nå kommer lyd tilbake. Hva som vil skje på TV-siden er derimot vanskeligere å spå, sier Solheim.
Soundgarden har valgt å ikke fokusere mye på TV-produktene.
– Det må være marginer å hente på å selge produkter, og det er det ikke i store deler av TV-sortimentet. Vi har TV for de som ønsker å kjøpe det av oss, men da snakker vi om toppmodellene til de ledende produsentene. Resten er de store kjedenes «krigsprodukter», og der verken kan eller ønsker vi å konkurrere med dem for å være billigst, sier gründeren.
– Tror du Ultra HD-produktene kan bidra til å bremse denne utviklingen på TV?
– Problemet er at kundene venter på at prisene går ned, og det gjør de før eller siden. Folk vil velge 4K når det ikke er for stor prisforskjell til de andre produktene, men for øyeblikket er prisen for høy for massemarkedet, sier Solheim.
Mer design til folket
– Hva er de største endringene i lydbusinessen du har sett i løpet av de 20 årene, og hva tror du blir trenden framover?
– Den største endringen er at folk nå vil ha mer design, det er mye mer i fokus enn før. I gamle dager solgte vi mengder av enorme høyttalere som fylte hele rommet, nå selges stadig mer produkter i mindre størrelse. Høyttalere med innebygde forsterkere kommer voldsomt, det samme gjelder fullintegrerte systemer som for eksempel Geneva hvor du har alt i en boks. Her har det skjedd en regimeendring, sier Solheim.
Av produkter som kommer framover trekker han fram DAC-løsninger, hvor det kommer stadig nye produkter, og multiroms-løsninger.
– I tillegg ser vi at strømming av film og musikk bare vokser og vokser, og bokser som håndterer dette kommer i stadig større grad. Samtidig selger vi fortsatt godt av vanlig tokanals hifi, og for eksempel platespilleren har virkelig fått sin renessanse de siste par årene, sier han.
Grill med mening
Vi snakker med Solheim på telefon fra Spania noen dager før sommerens samling på Nedstrand, og i år som tidligere år blir det grilling for kjedens leverandører og ansatte.
– Jeg er grillmester, men for første gang har jeg måttet hente inn en assistent. Vi blir mellom 60 og 70 stykker, så butikksjefen i Kristiansand skal bistå. Men han har Norges største grill, så han er kvalifisert, sier Solheim.
Han forteller at Soundgarden kjøper inn kjøtt fra Idsø slakter i Stavanger, og det grilles gjennom hele helgesamlingen.
– Vi er veldig tradisjonsbundne, så det er samme meny hvert år. Fredag er det burger til lunsj og entrecote på kvelden, lørdag serveres spesialpølser til lunsj og villaks på kvelden, mens søndagen avsluttes med kjøttpudding, sier Solheim, og påstår de fleste kommer på grunn av maten.
I forbindelse med jubileet kommer det ekstra mange leverandører på samlingen, i tillegg til samtlige ansatte i Soundgarden.
– Vi driver over hele landet, så dette er en glimrende anledning til å samle alle de ansatte, og drive både opplæring og leverandørpresentasjoner. Og ikke minst er det veldig viktig sosialt, sier han.
– Du deler på å bo på Nedstrand og i Spania?
– Ja, jeg bor i Spania, men har Nedstrand som landsted og bruker vel bare litt i underkant av 60 dager i Norge, sier Solheim.
Sonab og B&O
– Når starter interessen for god lyd?
– Det begynte vel på gymnaset, som en kombinasjon av å være interessert i både teknologi og musikk. Så produktinteressen hadde sitt utspring i musikken. Jeg er fortsatt operaentusiast, og går på minst ti operaer i året over hele verden. Men jeg går også på popkonserter, jazz-fremføringer og mer. Siste konserten min var Beach Boys i Marbella, jeg har stor interesse for livemusikk, sier Solheim.
Soundgarden er også sponsorer i Stavanger konserthus, og står med gullskrift på veggen. Med innskudd på én million erselskapet en av de første sponsorene, og Soundgarden-gründeren sier han gjerne besøker det hjemlige konserthuset når han har mulighet.
– Hva er det første hifi-kjøpet du kan huske du gjorde?
– Åh, det tror jeg var et par Sonab-høyttalere, et svensk merke som skulle plasseres i et hjørne og som har fire diskanter og bass i midten. I 1974 jobbet jeg på oljeplattform i ferien og tjente 30.000 kroner, det var mye penger på den tiden, så jeg hadde velordnet økonomi som student og kjøpte en del gøyale ting. Blant annet en B&O kassettspiller og platespiller, de var veldig langt fremme i gamle dager, før de begynte å fokusere mest på at ting skulle se pent ut, sier Solheim.
– Hva hører du helst på selv på ditt eget anlegg?
– Jeg spiller egentlig ganske mye forskjellig, men det blir en del musikk-DVDer siden jeg er glad i liveband. På Nedstrand har jeg et hjemmekinosystem med 220 tommers skjerm, og der går det i alt fra James Taylor til Led Zeppelin, sier han.
– Hvilke tanker har du om eierskapet ditt i Soundgarden fremover?
– Jeg rundet seksti i fjor høst, men det er ikke spesielt gammelt i min verden. I prinsippet er eierskapet mitt uendelig, og jeg har ingen planer om å selge firmaet. Den dagen noen forteller meg at dette kan du ingenting om, og det er riktig, så selger jeg, sier Solheim.