KJEDE-DEBUT I KJØPESENTER

Soundgarden har åpnet sin første butikk i et kjøpesenter, og håper de 80 kvadratmeterne i Sandvika storsenter vil styrke kjedens varemerke.

Publisert Sist oppdatert

– Er dette den første av flere senterbutikker i kjeden?

– Det er å foregripe begivenhetenes gang å svare eksakt på det, men det er mulig. Vi må se på erfaringene herfra. Vi har vært på jakt etter lokaler her ved Sandvika storsenter i to år, og ventet til vi fikk dette lokalet. Det skulle gjerne vært litt større, og salgsflaten på 80 kvadratmeter er fryktelig lite til oss å være, sier kjedesjef Roar Olafsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

På de 80 kvadratmeterne er det funnet plass til et lytterom. Olafsen sier kjeden er avhengig av å gi kundene mulighet til å lytte i fred og ro, samtidig som man ikke forstyrrer butikkene rundt. Det er også et lite lager bak butikken.

Vi har hatt en del butikker som ikke har generert lønnsomhet, hvor vi har redusert kostnadene både når det gjelder lagernivå, beliggenhet og størrelse

– Inntil videre bruker vi vårt eget sentrallager. Når butikken kommer i normal drift vil vi se på hvor mye ekstra lagerplass vi trenger her, sier Olafsen.

Spisset sortiment

– Hva skiller denne butikken fra de andre i kjeden?

– Den blir selvfølgelig noe mer spisset når det gjelder sortiment, og det ligger i kortene at vi også må avtale tider og sende kundene til de andre butikkene våre. Det er begrenset hvor mange produkter vi har plass til.

– Vil dere fokusere på andre produkter her?

– Det vil definitivt bli en større bredde av mindre produkter, som folk plukker med seg i et kjøpesenter, som hodetelefoner, mindre radioprodukter og bærbare høyttalere. Når det er sagt, vil vi ikke gå inn med en slags Spaceworld-profil. Dette er en Soundgarden-butikk, men ikke med fullt sortiment.

– Hva har det å si at dere nå er til stede i Sandvika storsenter?

– Det vil ha mye å si for kjennskap. Etter at kjeden byttet navn i 2008 har det vært en utfordrende tid, både for oss og bransjen generelt, slik at vi ikke har klart å bygge merkevaren godt nok. Med den store trafikken som finnes i senteret vil butikken bygge kjennskapen til oss.

– Hvilken konkurranse har dere i senteret?

Butikk nr. 18

– Det er en Lefdal-butikk her og en hifi-forretning i Expo-delen av senteret, og det ser vi positivt på.

– Vi ser snart slutten på året, hvordan ligger kjeden an i 2013?

– Det er nettopp slutten på året som vil være avgjørende for resultatet. Hittil i år har vi hatt en liten vekst, men vi ønsker å bygge for en større vekst enn det vi hittil har oppnådd, sier Olafsen.

Soundgarden i Sandvika storsenter er den 18. butikken i kjeden. Tidligere i år har de åpnet en ny butikk i Fredrikstad.

– Ingen er forsvunnet?

– Nei.

– Er det et godt tegn?

– Vi har flyttet noen butikker og skalert ned noen til andre typer beliggenheter, så får vi se hvordan det vil se ut i løpet av tre år. Vi må ha en del større destinasjonsbutikker som tilfredsstiller både med et fullverdig sortiment og lyttefasiliteter, sier Olafsen.

– For å dekode det du sier, har dere fått flere butikker som er så små som denne?

HQ på Skedsmokorset

– Vi har noen som er nede i 110 og 120 kvadratmeter, mens den største er på 600. Det er krevende når vi skal lage kampanjer på landsbasis, at vi har et så stort spenn og må definere hvilke produkter som finnes i alle butikkene. Vi har hatt en del butikker som ikke har generert lønnsomhet, hvor vi har redusert kostnadene både når det gjelder lagernivå, beliggenhet og størrelse. Vi hadde en flaggskip-butikk på Solli plass i Oslo som er skalert ned og blitt en lokal handelsbutikk på Frogner. Vi vil nok se etter andre løsninger for Oslo, for å tilfredsstille markedet slik vi gjør det i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim, med bedre opplevelser for forbrukeren.

Soundgarden har flyttet sentrallageret fra Kristiansand til Skedsmokorset, der også kjedeledelsen holder til. Administrasjonen er også endret for å tilpasse seg behovene i butikk.

Omorganisert ledelse

– Vi må tilrettelegge og sette butikkene i stand til å tilby forbrukerne kunnskap og opplevelse, sier daglig leder Olafsen.

Med seg i kjedeledelsen har han produkt- og innkjøpssjef Christian Åkre, salgs- og markedssjef Tove Elisabeth Lutdal, driftskoordinator og controller Ivar Haraldstad og grafisk designer Dag Eriksen. I tillegg kommer en økonomisjef, som sitter ved kontoret til morselskapet Skagen Invest & Consult AS i Stavanger.

– Har leverandørene vært velvillige når det gjelder å gi bort varer til åpningsdagen?

– Hehe. Leverandørene har også krevende dager, så vi må nok ta dette på egen kappe.

Christian Rogstad er butikksjef ved butikken i Sandvika storsenter. Han hadde tidligere samme stilling ved Soundgarden Majorstua, og begynte i kjeden ved butikken i Oslo sentrum.

Kul og lys

– Hva blir den største forandringen her?

– Trykk og kundetilstrømming fra et senter som er godt besøkt. På Majorstua var det bra besøk av kunder som kom inn for å kjøpe, her får vi alle innom. Det blir det mest spennende.

– Hvilke kategorier har du størst forventninger til?

– Jeg håper vi får ut mye litt mer hifi-baserte produkter, så vel som komplette hjemme- og innbyggingsløsninger. Det er vesentlig flere eneboliger her ute, og jeg håper vi kommer inn i prosjektene fra bunnen av.

– Hva har dere lagt vekt på i utformingen av butikken?

– Den skal være enkel og oversiktlig, selvfølgelig med et oppdatert butikkdesign. Kundene skal få lyst til å komme inn i butikken, med mye lys og et kult konsept.

– Størst plass har 4K-TVen på 84 tommer fra Philips fått?

– Selvfølgelig. Den må være på plass, og står innerst for å trekke folk inn i butikken.

– Er den på kampanjepris?

– Nei. Kundene som skal ha den TVen skal ha noe mer, og den er verdt hver eneste av de 100.000 kronene den koster.

Powered by Labrador CMS