Han er butikksjef ved Soundgarden i Bergen, og ser også det positive i at arealet på 300 kvadratmeter er fordelt på to etasjer.
– En kunde som skal handle et anlegg fra 20.000 til 400.000 kroner får en ro rundt seg, kan lettere se alternativene og får et bedre beslutningsgrunnlag, sier Johansen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han innrømmer at utfordringen er å skape interesse og trafikk på produktene som vises i andre etasje.
Vi har jo kunder som bruker flere dager før de bestemmer seg
– Dette er dyrere varer som krever grundigere demonstrasjoner, men som sagt er det fint for kundene å få sitte i ro og fred her.
– Og de blir gjerne sittende en time ekstra?
– Det kan godt hende. Vi har jo kunder som bruker flere dager før de bestemmer seg, men jevnt over klarer vi bli ferdige med kunden innenfor et ganske kort tidsrom. Det er en fordel at man kan sette kunden i en lytteposisjon tilsvarende den hun eller han har hjemme, sier Johansen.
Fin kundeflyt
Soundgarden Bergen holder til i Strandgaten 18 i sentrum. Hit flyttet de inn høsten 2003, og Johansen sier butikken er godt innarbeidet i byen.
– Det er god gjennomstrømming av folk i gatene og fin flyt av kunder inn til oss, sier Johansen.
Han mener butikken ligger godt an i forhold til konkurrentene.
– Når vi hører hva kundene sier, er vi unikt og bredt posisjonert på produktsiden. Vi har noen av de sterkeste varemerkene og de beste stereoproduktene som er tilgjengelig fra 3.000 til mangfoldig hundre tusen kroner.
– En typisk Soundgarden-butikk?
– Vi er nest største i kjeden i omsetning, en posisjon vi har hatt siden butikken på Forus ble åpnet i 2008-2009. Vi ligger og kniver like under dem, i en vennskapelig konkurranse om å være størst.
Johansen og butikkselger Andreas Vestavik er de to eneste fast ansatte, i tillegg kommer fire ekstrahjelper.
– At vi ikke er flere gir oss god lønnsomhet.
Blekksprut
– Har dere kapasitet nok?
– I stor utstrekning har vi faktisk det. Det krever ekstremt mye av oss som arbeider her, og du må være litt blekksprut i mange sammenhenger, men nå har heldigvis vi som arbeider her stor arbeidskapasitet og ikke minst en stor stå på-vilje og en god lagånd. Også de vi har på deltid yter det lille ekstra; de er ikke her bare for pengenes skyld, men bidrar også til fellesskapet.
– Felles er interessen for lyd og bilde?
– En betingelse for å arbeide her er at du faktisk er interessert i produktene. Det er en forutsetning for å lykkes med å selge denne typen varer, sier Johansen.
Den ene ekstrahjelpen arbeider som montør, og er mye ute hos kundene.
– Dette er en tjeneste vi startet med i høst, og vi har en varebil som vi bruker til levering og montering.
Kompleksitet krever kunnskap
Johansen ser at stadig flere ønsker hjelp til å få koplet opp utstyret hjemme.
– Noe av det vi selger har en viss terskel når det gjelder å kople det opp, lære det å kjenne og få det til å virke. Jo mer komplekse produkter, dess større er behovet for hjelp. Vi ser at det er penger å tjene i dette markedet.
– Hvor viktig for salget er at det at dere kan tilby denne tjenesten?
– Foreløpig har det ikke vært utslagsgivende på de største salgene, men vi har hatt kunder som spesifikt sier at vi må hjelpe dem med dette - hvis ikke vil de gå til en annen butikk. Da er det ofte snakk om komplette TV- og lydløsninger, eller kunder som har kjøpt en del utstyr gjennom flere år som ønsker hjelp til å sette prikken over i-en når det gjelder kalibrering av lyd og bilde i hjemmekinoene.
– Har dere mange prosjektkunder, som bygger nytt eller pusser opp, som ønsker dere inn fra starten?
– Det er selvfølgelig mulig å kapre større andeler her, men dette krever mye når det gjelder å tilby alt fra prosjektering til gjennomføring.
Konkurrent-kvartett
– Hvem er de største konkurrentene deres?
– Her i Bergen er det Musikkmagazinet, BMH og Hifi-klubben.
– Er det mulig å si noe om hvilken posisjon de ulike aktørene har i Bergen?
– Hvis det er multirom og distribusjon av lyd i flere rom, har nok Hifi-klubben en solid posisjon på grunn av Sonos-systemet. Innen hifi og tokanals stereo er vi blant de sterkeste, i hvert fall i mellomklassen. Vi har cirka ti integrerte stereoforsterkere utstilt, i prisklassen fra 5.000 til 30.000 kroner, et utvalg ingen andre har. Vi er store og gode på hodetelefoner, og demonstrerer alle modellene vi selger - også øreproppene. De andre har også områder de er sterke på, men vi konsentrerer oss mest om oss selv.
– Er det stor hifi-interesse i Bergen?
– Den er omtrent den samme som rundt Haugesund, men det selges nok i større grad livsstilsprodukter her. Folk har kanskje mindre leiligheter og større behov for produkter som er enkle å betjene og tar en mindre fremtredende plass i stuen. Tradisjonelt har vi stått sterkt innen Bose, men her har andre aktører kapret større andeler fordi de har kjørt hardere på pris.
Fra Haugesund
– Hvor sterkt står Soundgarden som varemerke i byen?
– Jeg tror vi har oppnådd en sterk posisjon. Etter at jeg tok over som butikksjef i 2009 har vi hatt en jevn vekst, og vi har kommet oss fint gjennom både finanskrisen og andre utfordringer, sier Johansen.
Han kom fra stillingen som butikksjef ved Soundgarden Haugesund, som han tidligere refererte til. Der var han var fra 2003 og ut 2008.
– Jeg ble oppringt av kjedesjef Roar Olafsen, og ble spurt om jeg kunne forsøke å få til noe tilsvarende her som jeg hadde gjort i Haugesund. Den butikken lå også delvis nede da jeg tok over, med noen av de samme utfordringene: omsetningen hadde falt, og det handlet om å skape ro og trygghet både overfor kunder og de ansatte.
– Hva krever dette av deg som butikksjef; er du alltid på arbeid?
– Det handler mer om å være tilstede når du først er på jobb; å ha fokus på de tingene som teller for kundene. Jeg bruker en del tid på personalet, slik at kundene alltid føler seg godt ivaretatt. Kunden skal føle at vi er med også etterpå. Vi nevner som regel i en salgssamtale at de ikke skal være redd for å komme tilbake hvis de trenger mer hjelp.
Mer lyd, mindre TV
– Er det produktgrupper dere er spesielt gode på?
– Vi er veldig gode på elektronikk. På høyttalere, på det som har med trådløs teknologi og strømming å gjøre, og her i Bergen er vi veldig gode på tilbehør. Kabelandelen er høy, og vi selger også mye finansiering.
– Er det noe dere mangler?
– Ikke i forhold til kjedens rammer. Vi har et fint utvalg av produkter, med noen av de sterkeste varemerkene.
Soundgarden Bergen har oppe fra 11 til 17 på hverdager, til 19 på torsdager og fra 10 til 15 på lørdager.
– Butikken preges av lydprodukter, hvilken utvikling har du sett på TV?
– Vi driver noe mindre med TV i dag, tidligere vi konkurrerte mye på pris med de store kjedene. I dag tilbyr vi kun toppmodeller, for øyeblikket fra Panasonic og Philips. Det lever vi godt med.
Leverandør-kverna
– Hva med ettermarked og service?
– Kjeden har egne merker vi håndterer selv, det andre går gjennom den vanlige kverna hos leverandørene - med de utfordringene dette innebærer. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kundens opplevelse av dette.
– Hva gjør dere for å markedsføre butikken?
– Dette er kjedestyrt, med nyhetsbrev på epost og sporadisk annonsering i lokale media og på internett.
– Du har elleve år bak deg i Soundgarden, hva er det som gjør at du er blitt i bransjen?
– Det er utrolig spennende å arbeide med det mest moderne innen lydprodukter. Jeg føler at kjeden har de aller beste produktene i de ulike segmentene; en posisjon vi har tatt de seneste årene. I tillegg er Soundgarden en arbeidsgiver som tar vare på de ansatte, og sørger for at vi som er her har det bra. De bryr seg, og spesielt kjedeleder Roar Olafsen er veldig flink til å støtte deg hvis det er behov for det. Det er et godt miljø blant kollegene, med den årlige firmaturen til Nedstrand i Ryfylke som et høydepunkt.