JURIDISK: En kunde har krav på å få en del opplysninger rundt produktet. Om dette ikke skjer, og de manglende opplysningene hadde påvirket kundes valg, vil det være en mangel. Det er et tema i denne saken.
Sammendrag av
faktiske forhold og partenes anførsler
Klageren kjøpte den 26.08.2020 en brukt oppvaskmaskin for kr
3.800,-. Det er lagt ved en faktura på kjøpet og klageren opplyser at hun
betalte fakturaen dagen før oppvaskmaskinen ble levert. Klageren opplyser videre
at hun ikke så oppvaskmaskinen før kjøpet, men at hun så bilder av den.
Klageren beskriver hvordan oppvaskmaskinen så ut da hun mottok oppvaskmaskinen
slik:
Annonse
«… Imidlertid er
den så slitt innvendig (herpet) - at jeg ikke vil ha den. Det er 2 merker på
døren og en bulk. Inne på døren er det forsøkt slipt bort flere tall, noe som
tyder på at maskinen er eldre enn det han sier. Det var ikke gulvlist,
bruksanvisning eller angre skjema med. Han forlanger 3.000 kroner for å ta den
i retur. Dette er ikke en hyggelig opplevelse. Jeg trenger en oppvaskmaskin,
men ikke en gammel, sliten maskin».
Det er klageren som har bevisbyrden i saken og som må sannsynliggjøre de faktiske omstendigheter eget krav bygger på
Den 27.08.2020 sendte hun en melding til innklagde med
informasjon om at hun hadde oppdaget en stygg ripe i døren og en liten bulk i
oppvaskmaskinen. I tillegg opplyste hun at oppvaskmaskinen så veldig sliten ut
innvendig og at et deksel og et feste til benkeplaten manglet. Klageren
opplyser at hun hadde forventet mer av oppvaskmaskinen på bakgrunn av prisen.
Hun forklarer at hun måtte stole på innklagde og betalte for oppvaskmaskinen
usett. Hun har vært i kontakt med produsent og fikk opplyst at maskinen var
produsert i 2011 og at den hadde en forventet levetid på 10 år. Hun opplyser at
serie-nummer er forsøkt slipt bort, at dette er svindel og at innklagde har
løyet om alderen på oppvaskmaskinen. Innklagde har tilbakebetalt kjøpesummen
til klageren, i tillegg til at oppvaskmaskinen ble hentet uten fraktkostnader.
På bakgrunn av at klageren hadde bestilt rørlegger for montering av
oppvaskmaskinen samme dag, har hun også fremsatt krav om erstatning for disse
utgiftene. Innklagde har avvist kravet om dekning av utgifter til rørlegger.
Innklagde forklarer at han valgte å ta tilbake oppvaskmaskinen og tilbakebetale
kjøpesummen fordi han ønsket å avslutte kundeforholdet. Han mener at det ikke
forelå noen feil eller mangler ved oppvaskmaskinen. Innklagde opplyser at
oppvaskmaskinen var brukt og at det av denne grunn kan forekomme bruksmerker.
Han viser også til at han selger brukte maskiner, og at dette presiseres i alle
samtaler og annonser. Innklagde opplyser videre at han ble kontaktet av
klageren som ønsket å kjøpe en oppvaskmaskin. Innklagde og klageren hadde mange
samtaler, og klageren fikk utfyllende svar på alle sine spørsmål. I tillegg
fikk hun tilsendt bilder. Klageren bestemte seg deretter for å bestille en
oppvaskmaskin. Innklagde opplyser for øvrig at de selvsagt ikke har slipt bort
nummer på oppvaskmaskinen. I tillegg opplyser innklagde at han ikke opplyste
noe om oppvaskmaskinens alder i forkant av kjøpet. Årsaken er at han ikke
kjenner tidspunktet for når de ulike produktene første gang har blitt solgt til
forbrukerne. Samtidig uttaler innklagde at det kan stemme at oppvaskmaskinen er
fra 2011, men at det allikevel er ukjent når den ble solgt til forbruker første
gang.
Påstand
Klageren har nedlagt påstand om at innklagde skal betale
erstatning for utgifter til rørlegger. Det er også fremlagt krav om
forsinkelsesrenter.
Utvalget ser slik på
saken
Annonse
Saken gjelder en avtale om kjøp mellom forbruker og
næringsdrivende, og forholdet reguleres derfor av forbrukerkjøpsloven. Etter
fkjl. § 15 første ledd skal tingen være i samsvar med de krav til art, mengde,
kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. I motsatt fall
foreligger det en mangel. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal
tingen etter fkjl. § 15 svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente
ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Det
foreligger også en mangel etter fkjl. § 16 dersom selgeren ved kjøpet har
forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde
kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom
unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet. Dersom tingen har en mangel kan
forbrukeren kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av mangelen,
jf. fkjl. § 33. Det er klageren som har bevisbyrden i saken og som må
sannsynliggjøre de faktiske omstendigheter eget krav bygger på. Av saken
fremgår det at ikke andre opplysninger om avtalen enn at innklagde i forkant av
kjøpet har svart på en del spørsmål om oppvaskmaskinen over telefon, i tillegg
til at han har sendt bilder til klageren. Klageren kjøpte en brukt
oppvaskmaskin og måtte derfor være forberedt på at den kunne ha noen merker.
Hun har fremlagt bilder av selve merkene på oppvaskmaskinen, men ingen bilder
eller annen dokumentasjon som sier noe om oppvaskmaskinens utseende. Utvalget
kan derfor ikke legge til grunn at det foreligger en kjøpsrettslig mangel etter
fkjl. § 15. Klageren har videre anført at innklagde har forsøkt å skjule
oppvaskmaskinens alder. Utvalget kan imidlertid ikke se at dette er
sannsynliggjort ut fra de bilder som er fremlagt og sakens opplysninger for
øvrig. Det vises blant annet til at innklagde har opplyst at han ikke gir
informasjon om hvitevarenes alder fordi han ikke kjenner til dette. Utvalget
mener derfor at klageren ikke har sannsynliggjort at innklagde har unnlatt å gi
opplysninger om oppvaskmaskinens alder i henhold til fkjl. § 16 . På denne bakgrunn
kan det ikke legges til grunn at det foreligger en kjøpsrettslig mangel.
Klagerens krav om erstatning kan da ikke føre fram.