JURIDISK: En kunde har krav på å få en del opplysninger rundt produktet. Om dette ikke skjer, og de manglende opplysningene hadde påvirket kundes valg, vil det være en mangel. Det er et tema i denne saken.
Sammendrag av
faktiske forhold og partenes anførsler:
Klageren kjøpte 07.06.19 en kombinasjonsvaskemaskin for kr 7.599,-
av innklagde 1 (nettbutikk). Frakten kostet kr 695,- og totalbeløpet på kr 8.294,-
er betalt. Klageren fikk renovert badet våren 2019. I forbindelse med
renoveringen fikk hun satt inn kombinasjonsmaskinen på badet. Hun hadde også
beholdt sin eldre vaskemaskin. Den 15.07.19 og utover høsten ble badet tidvis
oversvømt. Klageren hevder det tok noe tid før hun fant ut hva som var årsaken.
Klageren trodde problemet kom på grunn av at det ble for mye vann i avløpet når
den nye kombinasjonsmaskinen og den eldre vaskemaskinen tømte seg samtidig, og
hun fikk da entreprenøren som var ansvarlig for renoveringen av badet, til å se
på forholdet. Problemet fortsatte imidlertid, og entreprenøren gjorde
forskjellige endringer i håp om å eliminere problemet. Klageren beskriver
problemet som at badet kunne bli oversvømt flere ganger om dagen noen ganger,
mens andre ganger kunne det ta en måned mellom hver gang. Entreprenøren
kontaktet et annet rørleggerfirma som tok over saken, og som også forsøkte
forskjellige utbedringer uten at problemet ble løst. Det ble etter hvert klart
at feilen bare oppstod når kombinasjonsmaskinen var i bruk. Ifølge klageren
kontaktet rørleggeren produsenten og diskuterte problemet med en tekniker der.
Ifølge klageren sa teknikeren at problemet var kjent, og at det skyldes at lo
spyles ut i avløpsvannet og at vannlåsen tettes, noe som igjen resulterer i
oversvømmelse.
Annonse
Rørleggeren til klageren konkluderte da med at det ikke var noe
mer vedkommende kunne bidra med. Klageren hevder hun kontaktet innklagde 1 den
01.06.2020 for å fremme et krav om heving av kjøpet. Klageren har ikke fremlagt
noen reklamasjon, og hun forklarer dette med at hun ikke fikk en kopi av
reklamasjonen hun sendte inn. Klageren skrev uansett i en chat med innklagde 1
den 05.06.2020 at hun ønsket å heve kjøpet, og i e-post 17.06.2020 ble
hevingskravet repetert. Innklagde 1 sendte dernest en epost hvor de informerte
om at de hadde kontaktet produsenten av kombinasjonsmaskinen, og at de hadde
bestilt service hos produsenten. En servicetekniker undersøkte maskinen
17.10.2020. Han anbefalte at vannlåsen ble fjernet og at det burde settes inn
liggende S-formet avløpsrør for å løse problemet, ettersom loen som spyles ut
da ikke ville sette seg fast. Klageren ønsket ikke å fjerne vannlåsen, og anså
løsningen med at maskinen skulle skylle ut store mengder lo ut i rørene som
uakseptabel fordi det medførte en risiko for at rørene tetter seg et annet sted
i røropplegget. Klageren hevder maskinen ikke egner seg til det formålet den er
ment å brukes til. Klageren viser til at hun ikke kan bruke
tørketrommelfunksjonen på kombinasjonsmaskinen uten risiko for oversvømmelse.
Klageren hevder det ikke kan være meningen at hun må bygge om for å unngå
oversvømmelse på et helt nyrenovert bad. Klageren har også vist til at hun ikke
ble informert om problemet da hun kjøpte maskinen og at det heller ikke er
nevnt i bruksanvisningen til maskinen. Klageren fremholder at hun aldri ville
kjøpt maskinen om hun hadde vært klar over begrensningene/forutsetningene ved
maskinen. Klageren kontaktet 17.12.2020 Oslo kommune avdeling vann og avløp.
Klageren stilte følgende spørsmål:
Utvalget mener at hevingsvilkåret er oppfylt i denne saken, og vektlegger særlig at mangelen ikke lar seg utbedre på kurant måte
«Produsent sier at det ikke er noe galt med maskinen og
at løsningen er å droppe vannlåsen, noe som for så vidt vil fungere. Men vi er
bekymret for hva som kan skje med rørene fra leiligheten, ut til kommunale rør
og for så vidt i kommunale rør med all denne loen. Er dette noe man trenger å
være engstelig for? Hvordan ser Vann og avløpsetaten på denne
problemstillingen? Kan dette skape problemer for dere hvis kombimaskiner blir
en mere utbredt greie?»
Oslo kommune, besvarte eposten 24.12.2020 og skrev da det
følgende:
«I utgangspunktet er det slik at det eneste som skal inn
i avløpet er skittent vann og toalettpapir. Våre avløspumper får problemer hvis
det blir for store mengder av annet - og særskilt da saker som ikke oppløses i
vann. Vi har ikke tatt stilling til hva
vi vil gjøre dersom kombimaskiner blir mer utbredt, og ønsker derfor ikke komme
med en uttalelse knyttet til det annet enn hva jeg har nevnt tidligere.»
Klageren krever på bakgrunn av det ovennevnte heving av kjøp
med tilbakebetaling av kr 8.294,-. Innklagde 1 avviser kravet og hevder det
ikke er noe feil med maskinen. Innklagde 2 (leverandøren) avviser også kravet
og viser til at maskinen må renses minst en gang i måneden. Innklagde 2 avviser
også at de er riktig adressat for hevingskravet og henviser klageren tilbake
til innklagde 1.
Annonse
Påstand:
Klageren har nedlagt påstand om at innklagde skal betale
henne kr 8.294,- i hevingsoppgjør. Subsidiært krever klageren kr 8.294,- i
prisavslag. For begge tilfeller kreves renter.
Utvalget ser slik på
saken:
Klageren kjøpte den omtvistede maskinen hos innklagde 1.
Saken gjelder dermed et kjøp mellom en næringsdrivende og en forbruker, og
forholdet reguleres derfor av forbrukerkjøpsloven. Det følger at forbrukeren
kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere
yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres
gjeldende av selgeren. Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens
eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens
krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt
mellom forbrukeren og selgeren. Innklagde 2 er tidligere salgsledd (leverandør),
og forholdet mellom klager og innklagde 2 reguleres etter dette også av
forbrukerkjøpsloven. Det følger av loven at tingen skal være i samsvar med de
krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av
avtalen. Videre fremgår det at tingen skal svare til det som forbrukeren har
grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og
andre egenskaper. I motsatt fall foreligger det en mangel. En mangel foreligger
også hvis selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller
dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn
til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet. Likeledes
foreligger en mangel hvis tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren
eller selgerens representant i sin markedsføring eller ellers har gitt om
tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet
er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet.
Hvorvidt kombinasjonsmaskinen er mangelfull skal vurderes ut ifra forholdene
ved leveringen. Partene er enige i at kombinasjonsmaskinen mangler lofilter og
at maskinen derfor skyller ut lo med avfallsvannet. Uenigheten ligger i om
dette er en feil som kan utgjøre en mangel ved produktet. Etter utvalgets
mening er konsekvensen av at maskinen ikke har lofilter så stor for klageren at
det må forventes at hun fikk nærmere informasjon om dette før hun kjøpte
maskinen, slik at hun kunne tatt et informert valg om hun fortsatt ønsket å
kjøpe maskinen. Opplysningen om at maskinen mangler lofilter og at vannlås og
avløpsrør dermed vil kunne tettes og medføre lekkasje, er således en
tilbakeholdt opplysning. I den grad jevnlig rensing vil kunne minske problemet,
burde det uansett vært opplyst om et slikt behov. Ifølge klageren selv ville
hun aldri kjøpt maskinen dersom hun hadde denne kunnskapen, og unnlatelsen av å
informere om dette utgjør dermed en mangel. For så vidt gjelder innklagede nr.
2, kan direktekrav bare fremsettes «for så vidt tilsvarende krav på grunn av
mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren», jf. fkjl. § 35. Opplysningssvikten
er ikke nødvendigvis parallell i de to omsetningsleddene, og utvalget har her
ikke tilstrekkelige opplysninger for å konkludere om det også i
kontraktsforholdet mellom innklagede nr. 1 og 2, foreligger et kontraktsbrudd.
Innklagede nr. 2 blir dermed å frifinne. Et eventuelt regressoppgjør mellom
innklagde 1 og innklagde 2 faller utenfor utvalgets kompetanse. Heving av
kjøpet krever at mangelen ikke er uvesentlig. Utvalget mener at hevingsvilkåret
er oppfylt i denne saken, og vektlegger særlig at mangelen ikke lar seg utbedre
på kurant måte. Klager skal også ha prøvd rensing, men uten at det har hjulpet.
Ved heving skal det mottatte tilbakeføres. Hvordan kjøpsgjenstanden
tilbakeføres er ikke avklart i lovteksten, men i NOU 1993:27 s. 149 fremkommer
det at:
"Kjøperen må
normalt kunne nøye seg med å stille gjenstanden til selgerens disposisjon på
sin egen bopel. Han plikter således ikke å besørge og bekoste den sendt tilbake
til selgeren".
Innklagde 1 plikter etter
dette å betale kr 8.294,- til klageren, mot at den påklagde
kombinasjonsmaskinen stilles til den innklagdes disposisjon. I tillegg tilegnes
klager renter.