Opplæringssjef Christine F. Nilsen og produktsjef Anders Bjørge i Miele viser for første gang i Norge frem selskapets helt nye oppvaskmaskiner med PowerDisk. Foto: Stian Sønsteng
POWERDISK FØRST PÅ POWERUP
Miele bytter ut 850 produkter i sortimentet. Først ut er de integrerte modellene, og i høst kommer oppvaskmaskiner med autodosering.
I sommer fornyer Miele store deler av sortimentet sitt. Alt av integrerte produkter får nytt design og nye patenterte innovasjoner. Til høsten kommer helt nye oppvaskmaskiner, blant annet med autodosering – kalt PowerDisk. Disse ble første gang vist på hvitevaresamlingen PowerUp, i slutten av april.
– Her har vi fokus på de nye oppvaskmaskinene våre med PowerDisk, og vår nye serie integrerte produkter, sier produktsjef Anders Bjørge i Miele.
I opplæringsrommet Miele har på Powers opplæringssamling på X Meeting Point, har de skjult nyhetene under Miele-fargede duker, som avdukes etter hvert som de blir presentert for kursdeltakerne.
Annonse
– Vi står allerede veldig sterkt innen oppvaskmaskiner, og det er morsomt å komme med noe nytt i en produktgruppe der vi allerede er ekstremt gode. Miele har bygd opp en helt ny maskin, med noen nyheter vi er helt alene om i markedet, sier Bjørge.
PowerUp er den første gangen oppvaskmaskinen med PowerDisk vises i Norge. Nyheten er så fersk at Miele har med seg en modell med tysk menyspråk, i påvente av de norske versjonene kommer i handelen til høsten.
Power Disk er en sirkelformet beholder med vaskemiddel, og oppvaskmaskinen skal automatisk dosere rett mengde tilpasset oppvasken.
– Dette er noe vi ønsker å løfte frem, siden vi er den første leverandøren som klarer å dosere pulver, eller granulat, i oppvaskmaskinen. Å dosere flytende såpe er ikke noe problem, pulver er noe helt annet. Dette har vi arbeidet med i mange år, fordi det er enklere å få gode resultater med pulver, og det tar bedre vare på det du putter inn i maskinen, sier Bjørge.
De nye maskinene har også den tradisjonelle skuffen der man tilsetter pulver, en vasketablett, eller de små selvoppløsende plasttablettene med kanskje både vaskepulver, flytende såpe og glansmiddel.
Annonse
Wifi
– Hva er fordelen med PowerDisk fremfor dette?
– Hvis du skulle være så uheldig at du går tom for PowerDisk, har du for det første fortsatt muligheten til å bruke det du eventuelt måtte ha liggende. Når det er sagt, er det langt mer praktisk for kunden å sette inn disken som varer i cirka én måned. Dette gjør det også mulig å starte maskinen fra appen, selv når du ikke er hjemme, og når den er ferdig åpnes døren automatisk slik at oppvasken tørker bedre, sier Bjørge.
De nye oppvaskmaskinene har altså, som de fleste av de nye Miele-produktene, innebygd wifi.
Man kan altså sette inn disken, så slipper man tenke mer på oppvask- og glansemiddel den neste måneden
Opplæringssjef Christine F. Nilsen supplerer:
– Med PowerDisk doseres mengden vaskemiddel etter type vask, for eksempel brukes det kanskje mer til gryter enn hvis det kun er glass og service i maskinen. Dette oppnår man ikke med en vanlig tablett.
En PowerDisk koster i overkant av 150 kroner, og varer i cirka én måned, selvsagt avhengig av hvor ofte man bruker oppvaskmaskinen. Bjørge venter at de fleste kjøper pakker med tre plater, slik at de har oppvaskmiddel til et kvartal.
Annonse
– En kjempefordel med PowerDisk er at granulatet også inneholder salt og glansemiddel. Man kan altså sette inn disken, så slipper man tenke mer på oppvask- og glansemiddel den neste måneden, sier Bjørge.
Han mener maskinens tørkefunksjon fortsatt er den beste på markedet, i og med at døren automatisk åpnes når vasken er ferdig.
Nye kurver
– I Miele har vi alltid fokusert på fleksibiliteten i våre oppvaskmaskiner. Du skal kunne stable mest mulig, det skal stå stødig, og det skal bli rent. Med den nye overskuffen vår kan man ikke bare dra skuffene til siden for å få plass til høye stettglass i kurven under, man kan også heve og senke overkurven for å få plass til for eksempel espressokopper, øser og visper. Dermed frigir man også plass i mellomkurven, sier Bjørge.
Noen av modellene har også klips i underkurven, som blant annet kan brukes til å feste små lokk.
– Disse har en tendens til å fly rundt i maskinen under vask, og er vanskelige å plassere. Med disse klipsene blir de både vasket og tørket ordentlig, sier Bjørge.
Nilsen forteller at Miele også i mellomkurven har satt inn nye forbedrede vinglassholdere.
– Dermed kan man vaske vinglass både i denne og i den nederste kurven. I tillegg er det i deler av mellomkurven mulig å vippe ned annenhver pigg som holder tallerkenene på plass, slik at man lettere kan plassere for eksempel dype frokostboller, som det ofte er vanskelig å få plassert, sier Nilsen.
Under én time
Med Mieles hurtigprogram QuickPowerWash skal det vaskes rent (renhetsklasse A) og tørkes på under én time.
– En medvirkende årsak til dette er at døren automatisk åpnes mot slutten av programmet, for å slippe ut den varme luften, sier Bjørge.
De nye oppvaskmaskinene kommer i handelen i september, og vil koste fra 12.000-13.000 kroner.
– Mange av modellene kommer både i normal og full høyde. Det som er fint med våre maskiner i full høyde er at de kun bygger 84,5 centimeter, slik at de går inn under standard benkehøyde, sier Bjørge.
Som nevnt er de nye oppvaskmaskinene bygd opp på en helt ny plattform.
– Rundt 95 prosent er helt på nytt. Resultatet kan vi vise her på PowerUp, men det gir oss også et grunnlag til å videreutvikle maskinene, sier Bjørge.
Koketopper
En annen produktgruppe han trekker frem, er koketopper. Her har Miele et stort sortiment, blant annet med integrert avtrekksvifte, men på PowerUp vises kjedens standardsortiment.
– En praktisk funksjon som nå er tilgjengelig også på de rimeligste modellene er at toppen automatisk registrer hvor man plasserer en kjele. Dermed holder det å kun trykke én gang, for eksempel på 9, for å koke opp vann. Betjeningen og brukervennligheten er løftet til et helt nytt nivå på samtlige topper i sortimentet, sier Bjørge.
De nye koketoppene kommer i butikk i mai-juni.
Den største lanseringen
Miele gjennomfører ifølge Bjørge sin mest omfattende lansering noensinne, uansett kategori.
Med TasteControl skrus ovnen av når kjernetemperaturen nås, døra åpnes og viftesystemet starter slik at temperaturen på kort ned senkes med 100 grader
– Totalt er det snakk om 850 produkter, så dette er stort for oss. De integrerte produktene er den største satsingen gjennom tidene for Miele. Modellene får et helt nytt design, slik at de estetisk sett passer perfekt sammen både i rekker, søyler og kuber. Når det gjelder funksjoner, har vi fantastiske berøringsskjermer, og vi har fjernet mange av de fysiske bryterne. Ikke minst får vi inn wifi, der alt er integrert, og du enkelt kopler produktene til nettverket hjemme. I oppstarten kan man styre produktet, sette opp steketider, du får varsler når en prosess er ferdig, og du kan gi beskjed til ovnen om at døra skal åpnes. Alt dette kan også skje med talestyring via Alexa. Vi er åpne for å videreutvikle wifi-systemet, slik at det kan koples opp til ulike smartløsninger, sier Bjørge.
– Når dere lanserer såpass mye nytt på én gang; er dette noe dere har ventet på?
– Vi har gledet oss veldig til dette. Når Miele først kommer med noe, er det gjennomprøvd. Vi slipper ikke ting bare fordi vi kan. Ikke bare har vi løftet designet; vi har også lagt til mange nye funksjoner, sier Bjørge.
TasteControl
Han trekker frem toppmodellen H7560BP hos Power, som koster cirka 34.000 kroner.
– Denne har en funksjon vi kaller TasteControl. Hvis du bruker et steketermometer, har det vært slik at ovnsrommet lenge har vært varmt – og dermed etterstekt maten, selv om ovnen automatisk slår seg av. Med TasteControl skrus ovnen av når kjernetemperaturen nås, døra åpnes og viftesystemet starter slik at temperaturen på kort ned senkes med 100 grader. La oss si at gjestene er forsinket og steken er ferdig; da vil ovnen senke temperaturen, lukke døren og stenge inne fuktigheten. Slik vil du da bevare det perfekte resultatet helt frem til gjestene setter seg ved bordet, sier Bjørge.
120 dager åpent kjøp
Miele fyller i år 120 år, og Bjørge sier de i den anledning tilbyr 120 dagers åpent kjøp på enkelte modeller.
– I første omgang gjelder dette vaskemaskinene, og utvalgte jubileumsmodeller, men tilbudet vil også komme innen stekeovner og enkeltprodukter i flere kategorier. Hvis kunden ønsker å heve kjøpet, tar Miele inn produktet og refunderer pengene. Butikkene står dermed helt uten risiko.
– Venter dere at mange vil benytte seg av anledningen til å heve kjøpet?
Bjørge ler.
– Vi er ganske sikre på at det ikke blir snakk om store volum.