Kjell-Magne Edvardsen, norsk salgssjef i Smeg Nordic, er nå inne i Power-kjeden. Foto: Stian Sønsteng

SMEG TIL POWER FOR ØKT DISTRIBUSJON

– For Smeg er det viktig å få en økt distribusjon, der vi styrker og bredder sortimentet. Power er en viktig del av dette, sier Kjell-Magne Edvardsen.

Publisert

Han er norsk salgssjef i Smeg Nordic, og vi møter ham på hvitevaresamlingen PowerUp.

– Power-kjeden er en viktig del av vår videreutvikling i det norske og nordiske markedet, og vi har et godt samarbeid med kjeden. De står for et godt design, og har en profil i markedet vi ligger tett opptil det vi står for, sier Edvardsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Smeg er en ny leverandør, som vi har tatt inn fordi vi ønsker å ha ulike typer design som også gir oss muligheten til å selge produkter høyere opp i pris. Varemerket er selvfølgelig kjent blant folk flest, sier Lars Jødahl, nordisk innkjøpssjef for hvitevarer i Power.

// Varme produkter er den desidert største varegruppen i Smeg

Nå ruller kjeden ut ovner og platetopper fra Smeg i mer eller mindre alle butikker.

– Hva med kjøleskapene?

– De får vi se hva vi gjør med, sier Jødahl.

– Hva er styrken til Smeg som leverandør i Norge?

– Vi leverer Smeg-design, med høy kvalitet og et premium varemerke. Vi er svært godt kjent blant arkitekter og designere, og tilbyr produkter som er annerledes enn alle andre. Dette gjør oss til et godt supplement, sier Edvardsen.

– Hvor store er kategoriene varme og kalde produkter for dere?

– Varme produkter er den desidert største varegruppen i Smeg, selv om vi kanskje er mest kjent for våre retroskap. Komfyrene for innbygging og de frittstående modellene er et sterkt område for oss.

– Hvilken distribusjon har dere?

Classic hos Power

– I elektrobransjen er vi er hos Euronics, Power og Elkjøp, som er våre hovedsamarbeidspartnere. Vi har sju ulike designserier, slik at vi har muligheten til å variere hvilke serier og modeller som skal inn i de ulike kanalene, sier Edvardsen.

Smeg Classic-serien er ute hos Power. Til venstre bygg-inn ovn med pyrolyse, to teleskopskinner og 70 liters volum, til høyre kombimikroen med varmeskuff. Foto: Stian Sønsteng.

Hos Power er det Classic-serien som i første omgang rulles ut.

– Denne har eksistert i over 30 år, og er særpreget med sine håndtak og brytere. Det sorte glasset i dørene gjør at det som står i ovnen ikke vises når den ikke er i bruk; dette skal være et møblement i kjøkkenet. Kvaliteten er høy, ovnsvolumet er stort, og du har de riktige programmene tilpasset det norske markedet, sier Edvardsen.

– Hvem velger komfyrer fra Smeg?

– De som ønsker å skille seg ut. Våre kunder ønsker å vise at de har Smeg i kjøkkenet, og de faller for hele konseptet både med design og funksjon. Kvaliteten må være på plass, siden vi er et premium-merke. Våre typiske kunder ønsker å ha fullt Smeg-sortiment i kjøkkenet, også fordi produktene står i stil og gir et komplett designuttrykk. Dette gjelder også platetoppene, med vår logo og de riktige funksjonene, sier Edvardsen.

I Classic-serien er det også avtrekksvifter.

– De er i samme type stål som de øvrige produktene i serien, med samme type brytere og håndtak.

Smeg har eksistert i over 70 år, og hovedkontoret ligger i Italia. All produksjon skjer ved selskapets tre fabrikker i samme land.

– Hvilken posisjon vil du si Smeg har i hvitevarebransjen i Norge?

– Vi er som nevnt et premium-merke, og ikke av de største når det gjelder salgsvolum. Vi er en aktør som tilbyr noe ekstra, sammenlignet med alle våre tyske konkurrenter. Smeg har ulike designserier, fra det helt moderne til dem med retro-preg.

Powered by Labrador CMS