Dag Dippner er andre generasjon eier og daglig
leder. Han sier også ID musikk merker de økonomisk utfordrende tidene vi er
inne i.
– Vi merker det på kapitalvarene; når Norges Bank setter opp
renten, kjøper folk fortsatt, men de velger et rimeligere alternativ.
– Hva har dette å si for kvaliteten på produktene og spillegleden?
Annonse
– Det er jo slik i vår bransje; du får akkurat det du
betaler for, siden pris og kvalitet går hånd i hånd.
ID musikk åpnet dørene for første gang sommeren 1973, i
Østerveien 11 på østsiden av Lundsbroa i Kristiansand. Her holder de fortsatt til,
med nærmere 500 kvadratmeter salgsflate fordelt på to bygg, og de har norsk
agentur for blant annet det italienske keyboardmerket Ketron, som ligger i
proffsegmentet. I tillegg kommer nettbutikken med godt over 10.000 varelinjer,
samt et eget lager et annet sted i byen.
Når vi besøker ID musikk i sommer, er også Torunn og Inge
Dippner på plass i butikken. Dette er Dags foreldre, og det var Inge som i 1973
etablerte butikken hvis firmanavn bærer hans initialer. 76-åringen har ingen
umiddelbare planer om å gå av med pensjon.
– Jeg har roet det litt ned, kommer og går som jeg vil, men det
er jo moro å følge med, sier han.
Annonse
Tok over i fjor
Etter å ha vært daglig leder i noen år, tok sønnen
Dag i fjor også over som eier av bedriften.
– Som en sa til meg; du må gjøre ting mens du kan, og Dag
skulle egentlig overtatt for flere år siden. I fjor fikk vi stemplet
dokumentene og gjort alt i orden, og firmaet er i trygge hender. Dag har
kontroll på det hele, både når det gjelder fagkunnskap og butikkdrift, sier
Inge Dippner.
Dag er 43 år gammel, og hadde som nyutdannet økonom tenkt
seg en annen karriere.
– Jeg var på tur inn i en annen jobb, da min far spurte om
jeg kunne arbeide for ham, og vi ble enige om å forsøke dette i et par års tid.
Nå er det gått over 18 år, sier Dag Dippner.
Han begynte som ryddehjelp i butikken da han var guttunge,
og som lørdagshjelp fra han var 15-16 år. Som sin far spiller han piano,
klassisk skolert ved kulturskolen i Kristiansand.
– Jeg klunker også litt på gitaren, men ikke særlig bra,
sier han selv.
Annonse
Dag Dippner er storebror til tvillingsøstrene Siv og Silje,
og er tredje generasjon som vokser inn i musikkbransjen. Hans bestefar,
Bernhard Dippner, drev med pianoimport i Kragerø, og både Dag og Inge har
Bernhard som mellomnavn.
Revy og grammofon
Jeg ble sendt av gårde med varebilen før jeg hadde lappen, for å levere pianoer
– Min far deltok på mange messer, og under
Landbruksveka i Oslo i 1958 solgte han bortimot hundre pianoer. Det var andre
tider! sier Inge Dippner, som også ble tidlig involvert i familiebedriften.
– Jeg ble sendt av gårde med varebilen før jeg hadde lappen,
for å levere pianoer, sier han.
På samme tid, tidlig på 60-tallet, hadde han som 16-åring
sin første spillejobb ved Hotel Victoria i Kragerø, på et arrangement med 18
års-grense. Han var med som skuespiller, sanger, musiker og komponist i Teatre
Pigalle, der faren sto for tekster og regi i lokalrevyene som ble satt opp.
Etter at Bernhard gikk bort i 1977, satte Inge sammen med andre ildsjeler i
1981 og 1985 opp Dipps revy, og så sent som i 2019 var han kapellmester og
bidro med sang, spill og monolog da Kragerøs revyhistorie ble gjenskapt for fulle
hus. Inge Dippner har vært leder for flere lokale band, som The Dipps i Kragerø,
og han har vært med i Kristiansands-bandet Kolibri. Han har gitt ut LP-platene
«Romantiske perler» i 1978 og «Topplåter» i 1982, samt en CDen «Stranger in
Paradise» i 2015, med evergreens i softjazz-sjangeren.
I 1968 tok Inge Dippner musikklærereksamen ved Musikkonservatoriet
i Stavanger, og før han i 1973 etablerte ID musikk i Kristiansand, arbeidet han
for Brødrene Jørgensen i Oslo.
– De importerte blant annet Gibson-gitarer, Ludwig-trommer
og Leslie-kabinetter, og jeg arbeidet som demonstratør av orgler, sier Inge
Dippner til fagbladet Elektronikkbransjen.
Orgelboomen på 70-tallet
– Dette var midt under orgelboomen?
– Absolutt. Jeg hadde lyst til å begynne for meg selv, og
sjekket muligheten forskjellige steder. Den gangen var det fem-seks
musikkbutikker her i Kristiansand, men aktiviteten var ganske laber. Jeg drev
mer aktivt, med demoer på hele Sørlandet, og dette var god PR for butikken. Etter
butikkens stengetid og i helgene leide jeg lokaler ved hoteller og forsamlingslokaler,
der jeg demonstrerte og solgte el-orgler, sier Inge Dippner.
I starten solgte ID musikk i tillegg til el-orgler for det
meste pianoer, gitarer og litt trekkspill.
– Vi har fremdeles trekkspill på lager, men det er ikke noen
særlig rift om dem for tiden, sier han.
Far og sønn Dippner sier det i dagens marked er viktig at ID
musikk tilbyr en stor bredde av varer og tjenester.
Lyd, lys og scene
– Det gjør oss mindre sårbare for svingninger i
markedet. Plutselig er det et korps som kjøper inn mange instrumenter, det
kommer en større lydinstallasjon, eller vi selger et flygel til en kirke. Ser
man på omsetningen, utgjør det tradisjonelle bandmarkedet den største andelen,
med trommer, gitarer og tangentinstrumenter. Vi selger også mye studioutstyr.
Før kostet det en halv million å bygge et lydstudio, i dag får du CD-kvalitet
for 1.500 kroner, sier Dag Dippner.
Installasjonsmarkedet er viktig for selskapet.
– Vi selger og installerer lyd-, lys- og sceneprodukter, til
kinoer, skoler og institusjoner, og leverte for eksempel alt av lydutstyr til
den nye svømmehallen i Kristiansand. Når det gjelder montering og installasjon
gjør vi en del av dette selv, men vi har flere samarbeidspartnere vi trekker
inn på større prosjekter, sier Dag.
Inge sier de i butikken også selger mye rekvisita, som
strenger og kabler.
– Jeg har inntrykk av at kundene vet vi har det meste de
spør etter. Fordelen med et bredt utvalg, er at det aldri er dønn stille. Det koster
å ha mye på lager, men jeg tror det lønner seg for oss, sier Inge Dippner.
Piano og flygel
– Hvor lang tid tar det å rullere lageret?
– Et par ganger i året, nesten. Flygler til 500.000-600.000
kroner er ikke akkurat dagligvarer, så et Steinway-flygel kan fort stå et halvt
år før det blir solgt, men vi synes jo det er litt moro å holde på med nettopp dette,
sier senior.
Akustiske pianoer og flygler er utstilt to hus nedenfor butikken.
Flygler til 500.000-600.000 kroner er ikke akkurat dagligvarer
– Folk kaller dette fortsatt Blindes hus, og vi kjøpte det
for sju-åtte år siden, sier Inge Dippner.
I tillegg til piano- og flygelutstillingen, er det utleieleiligheter
i dette huset. Familien eier også huset nærmest butikken, som et rent
utleieprosjekt.
Når vi besøker ID musikk, har de seks flygler utstilt, fra
Yamaha, Schimmel, Petrof og Steinway & Sons.
Renoverer flygel
– Vi renoverer gode flygler, som vi sender til Schimmel-fabrikken
i Braunschweig i Tyskland. Når de kommer tilbake er de helt strøkne, gode som
nye, der klangbunn, nagler og strenger er byttet ut, og rammen er nylakkert.
Dette er veldig flotte instrument, og vi får tak i dem litt ulike steder, også
lokalt. Det er en dyr affære å få gjort dette, sier Inge Dippner.
Han innrømmer at akustiske pianoer og flygler er hjertebarnene
hans, og benytter anledningen til å spille noen toner på et renovert Steinway
& Sons-flygel som står utstilt.
– Dette selger vi for 500.000 kroner, mens et tilsvarende
nytt koster 1,3 til 1,4 millioner kroner, sier han.
– Er det mange musikkforretninger som i dag har flygler
utstilt?
– Det er noen spesialforretninger i Oslo-området, så det er
ganske langt til våre nærmeste kolleger. Vi leverer flygler til kunder som
holder til ganske langt fra Kristiansand, blant annet til Kiel-båtene til Color
Line, som nylig kjøpte to renoverte flygler, sier Inge Dippner.
– Hvordan finner disse kundene dere?
– Etter 50 år i bransjen skjer mye via jungeltelegrafen.
Dessuten er vi på Finn.no, så vi har henvendelser fra hele Norge.
Alene i byen
ID musikk omsetter for rundt 12 millioner kroner i
året, pluss moms. Dag og Inge Dippner er to av tre heltidsansatte, i tillegg
kommer det to på deltid.
– Etter å ha drevet musikkforretning i 50 år; hvordan vil du
beskrive utviklingen i bransjen?
– Vi er alene igjen i byen, og internett preger
musikkbransjen, med store utenlandske aktører. De første 20-30 årene jeg drev
butikken, var det norske leverandører av det meste. Da kunne vi få tilsendt en
gitar, slik at kunden kunne få prøve den, men det går ikke lenger. Nå holder
leverandørene til i Tyskland og England, eller det er skandinaviske agenturer
der de fleste har hovedkontor i Sverige. I dag er det vel bare en eller to
norske grossister igjen, sier Inge Dippner.
– Er det lett for dere å få hjelp hos leverandørene, selv om
de ikke nødvendigvis holder til i Norge?
– Det er det, absolutt, men det kan være litt lange
leveringstider, sier Inge.
Dag Dippner sier det ikke nødvendigvis er en fordel at de er
alene igjen i Kristiansand.
– Selv om vi tidligere ikke følte så veldig på konkurransen,
og hele tiden har kjørt vårt eget løp, skaper flere butikker mer interesse.
Han sier de nærmeste konkurrentene i dag ligger i Vennesla
og Mandal.
Ropstads Stratocaster
– Jeg fant nylig en gammel oversikt over norske butikker
i bransjen, og av de rundt 150 på listen er det i dag kanskje bare 10-15 igjen,
sier Inge.
Når det gjelder service og ettermarked, utfører ID
musikk selv enkle ting. Større reparasjoner går til leverandørene, og eksterne
verksteder.
– Hvem er den typiske kunden deres?
Våre viktigste kunder er vanlige forbrukere
– Våre viktigste kunder er vanlige forbrukere. Vi har også mange
musikere innom, spesielt om sommeren i forbindelse med alle festivalene i byen,
sier Dag.
I research-arbeidet med denne artikkelen fant vi et intervju
Fædrelandsvennen i 2017 gjorde med artisten Erlend Ropstad, som opprinnelig er fra
Vennesla. Da han ble bedt om å nevne en skjellsettende opplevelse, var det
korte svaret hans:
– Jeg kjøpte en hvit Fender Stratocaster hos Inge Dippner
for konfirmasjonspengene. Livet mitt ble aldri det samme. Sann historie.
Selv sier Inge Dippner at det er en styrke for ID musikk at
de har et stort utvalg eksklusive kassegitarer og elgitarer utstilt.
Høysegmentet
– Vi må kunne kalle oss en høysegment-butikk. De
som skal ha en gitar til 35.000 kroner, en Martin eller noe, kjøper ikke den på
postordre. De vil prøve den, og ha en leverandør der som kan hjelpe dem hvis de
har et problem, uten at de må sende den til Tyskland eller England, og alt det
medfører. Vi selger veldig bra med litt eksklusive ting, sier han.
Når det gjelder korpsinstrumenter, er den største
konkurransen også på nett.
– Vi må hele tiden være på ballen, med konkurransedyktige
priser. Dette er en av de største utfordringene i dagens marked, og gjelder alle
kategorier. At vi har klart oss såpass bra i 50 år, er kanskje at jeg aldri har
vært opptatt av penger, i den forstand, men at firmaet går rundt, og at vi
klarer forpliktelsene våre. At det økonomisk sviver rundt, sier Inge Dippner
til fagbladet Elektronikkbransjen.
I en periode drev han ved siden av butikkdriften også
musikkskole, og han møter i dag tredje generasjon kunder i butikken.
– Det er hyggelig å tenke på at vi gjennom årene har bragt tusenvis
unge mennesker inn i musikken, sier Inge Dippner.