– Da jeg drev
mitt eget konsulentfirma, var det et helt tydelig i analysene at mange andre
bransjer er bedre på dette, sier Jaan Ivar Semlitsch.
Den 10. februar gikk han inn i rollen
som konsernsjef i Komplett-gruppen, med ansvar for Komplett, NetOnNet og Webhallen.
Vi møter ham ved selskapets hovedkontor i Sandefjord, sammen
med Erlend Stefansson, som siden 1. mai har vært administrerende direktør i
Komplett Services, som inkluderer Kompletts virksomhet i Norge, Sverige og
Danmark, samt Itegra i Norge og Sverige.
Annonse
– Vi skal ta Komplett til neste nivå, både når det gjelder
kultur og kunder. Så er det viktig for meg å si at dette er en bransje som
historisk ikke har tjent mye penger. Dette må bransjen lære seg, og det tror
jeg gjelder alle aktører, sier Semlitsch til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han var konsernsjef i Orkla ASA fra august 2019 til april
2022, og har siden drevet sin egen konsulentvirksomhet; Scilla AS. Før
Semlitsch begynte i Orkla, var han konsernsjef i Elkjøp Nordic, der han begynte
i 2013. I denne perioden var han også administrerende direktør i Dixons
Carphone International, og ledet all virksomhet utenfor Storbritannia.
Semlitsch har også erfaring fra dagligvarehandel og forbruksvarer, som
administrerende direktør i REMA Industrier, og også fra ulike selskaper i
Skandinavia og Storbritannia gjennom seks år som konsulent hos McKinsey &
Company.
Canica Invest
Når det ble som det ble, er det veldig hyggelig å nå være tilbake
– Hvordan har ditt første halvår i Komplett vært?
– Det er veldig gøy å være tilbake i racet jeg kaller handelens
Formel 1. Jeg føler jeg allerede har fått til en del, det er mye bra folk å
bygge på her, og det har vært en morsom og spennende start. Vi har et veldig
solid styre, solide eiere, og vi har gode relasjoner til bankene våre. At vi er
børsnotert gjør at vi hvert kvartal måles, og dette er motiverende. Vi er satt
opp til å både tenke kort- og langsiktig, siden vi har noen store eiere, i
tillegg til veldig mange små aksjonærer, sier Semlitsch.
Annonse
– Hva vil du si om reisen du har hatt etter tiden som
konsernsjef i Elkjøp; først som konsernsjef hos Orkla, siden som konsulent i
eget selskap, før du nå er tilbake hos samme eier?
– De tre årene i Orkla var en veldig spennende og lærerik
periode, og jeg skulle gjerne ha fortsatt der. Når det ble som det ble, er det
veldig hyggelig å nå være tilbake. Ikke bare i en bransje jeg kjenner veldig
godt, men også hos Canica og Hagen som solid eier. Bengsston-familien med
Fabian Bengtsson i styret er også svært langsiktige, og Fabian Bengtsson er
svært motiverende og kan bransjen særdeles godt, sier Semlitsch til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Stein Erik Hagen er gjennom Canica Invest største eier i
Komplett ASA, slik han er det i Orkla ASA. Da Jaan Ivar Semlitsch i februar tok
over sjefsstolen i Komplett ASA etter Lars Olav Olaussen, uttalte styreleder Jo
Lunder at Komplett går over i en ny fase, der de skal videreutvikle
organisasjonen og bygge videre på markedsposisjonen sin i Norge og Sverige.
– Da er det også naturlig å hente inn en ny leder. Jaan Ivar
Semlitsch er en erfaren toppleder med lang bransjeerfaring, og han får en
viktig rolle i arbeidet med å realisere Kompletts ambisjoner fremover, uttalte Lunder
den gang i en pressemelding.
Ikke bare pris
Når det gjelder en økt inntjening i bransjens
generelt, mener Semlitsch mye handler om å bygge merverdi til kundene.
– Som i flybransjen blir det i vår bransje litt for mye
følelser, og litt for lite rasjonell tenkning. Pris er viktig, men det er
veldig mye annet som også betyr noe. I Orkla var det en kultur for å alltid
tjene litt mer penger, hvert eneste år. Det er viktig med markedsandeler og
topplinjevekst, men det er også viktig å ha kontroll på kostnader, varelager og
marginer, sier Semlitsch.
Annonse
– Fikk du på disse områdene enkelte aha-opplevelser da du
kom til Orkla?
– Det enkleste i verden er å gi bort varer, og noen ganger
opplever jeg i vår bransje at det går sport i nettopp dette, der man heller
burde fokusert på den gode kundeopplevelsen, samt å tjene penger på denne. De
dyktige selskapene rundt i verden klarer alt samtidig; markedsandeler, vekst og
kostnader, men også inntjening. Jeg husker min første Black Friday i Elkjøp.
Det var kjempegøy, men vi ga jo bort varer med kjempetap, og slik kan du ikke
holde på i lengden. Du må ha inntjening for å kunne investere i anleggsmidler,
lager og folk. Her har vi en liten oppgave foran oss, sier Semlitsch.
Han mener det for Kompletts del blir viktig å ta vare på
mulighetene som ligger der når markedet kommer tilbake.
– Jeg har tro på at vi både skal få til vekst, og
inntjening.
Nye muligheter
– Er det slik at endringene som har vært i markedet,
under og etter pandemien, medfører en mulighet for bransjen til å gjøre ting på
en ny måte?
Vi har en kostposisjon som er bra, sammenlignet med konkurrentene
– Jeg tror det, etter de tøffe takene bransjen har opplevd
etter pandemien. Utfordrende økonomiske tider gjør at man må tenke mer kreativt,
på alle områder. Når man ser på andre bransjer, som hos enkelte aktører i
sportsbransjen, ser man hvor galt det kan gå når man ikke har kontroll. Dette
er noe man i vår bransje må ta til seg. Så er det også slik at vi heldigvis
selger produkter folk trenger. Det er sagt at det eneste man trenger er mat og
drikke, men det er faktisk slik at folk er avhengig av produktene våre, om det
er en mobiltelefon, PC eller en vaskemaskin. Så håper jeg også at det fremover
blir enda mer innovasjon fra leverandørene. Det har kanskje vært litt mindre av
dette under pandemien, og det gir også noen muligheter. Dette fascinerte meg
sist jeg var bransjen; hvor mye innovasjon det var fra leverandørene, sier
Semlitsch.
– Som børsnotert selskap; i hvilken grad kan du beskrive
situasjonen for Komplett i dag?
– Vi har nettopp lagt frem tallene for andre kvartal, og
disse viser at vi har veldig god kontroll på kostnader, vi har et sunt
varelager, og vi har et godt momentum både når det gjelder forretnings- og forbrukermarkedet,
B2B og B2C. Vi har en kostposisjon som er bra, sammenlignet med konkurrentene, og
skårer veldig høyt på kundeopplevelsen. Dette skal vi fremover forsterke, så vi
er ganske optimistiske til tross for en ganske tøff makroøkonomi og krevende
tider. Arbeidsledigheten er lav, og etterspørselen er der. Det er fisk i
vannet!
Fire grep
Semlitsch trekker frem flere momenter som er
viktig for Komplett fremover.
– Vi ønsker å bygge verdi og kategori sammen med
leverandørene, på mer enn bare pris. Der vi ikke ser gode partnerskap, bygger
vi opp våre egne varemerker. Her har vi fått en ganske stor andel i NetOnNet,
og vi ser den samme muligheten i Komplett og Webhallen. Kvaliteten må være god,
og vi har et eget Asia-kontor som arbeider med dette. Det tredje, som kanskje
er det aller råeste, er å være best med kunden. Hvis du er relevant, får du en
lojal kunde som stoler på deg, og gjør gjenkjøp. I bransjen er det nok mange
kunder som ikke er lojale, kanskje fordi de har blandede opplevelser. I tillegg
til disse tre elementene, må vi være ekstremt strenge internt på å ha god
kontroll på lageret, med friske produkter og god tilgjengelighet. Mange av de
aktørene som ikke lykkes på handel, er ofte dårlige på logistikk, med liten
kontroll på varelageret. For å være med i startelleveren, må dette være på
plass i bunnen, sier Semlitsch.
Online og omni
– Er deres tre varemerker Komplett, NetOnNet og
Webhallen like godt rustet?
– Det vil jeg si. Komplett er definert som en ren nettaktør,
som skal være verdens beste på dette, og de har lykkes veldig godt. NetOnNet
vil for oss være en enklere og raskere versjon av Power og Elkjøp, hvor
halvparten av omsetningen skjer i butikk, kostnadseffektivt med veldig få
butikker. De er egentlig Ikea, med et mindre antall lagerbutikker, enkel
betjening og lave innredningskostnader, det vi kan kalle Asset-light. Her kan
vi gjøre litt mer på kundeopplevelsen. NetOnNet og Komplett utfyller hverandre,
og vi tror det er rom for begge varemerker. Webhallen i Sverige er mye
tilsvarende Komplett i Norge, med stort fokus på spillprodukter. I dag har
Webhallen 17 fysiske butikker i Sverige, sier Semlitsch.
NetOnNet og Komplett utfyller hverandre, og vi tror det er rom for begge varemerker
– Vil også Komplett ha fysiske butikker?
– Nei, svarer Komplett-sjef Erlend Stefansson.
– Ikke i overskuelig fremtid, utdyper han.
– Komplett er et skandinavisk konsept. Hvor sterkt står
dette varemerket i Sverige og Danmark?
– Der er de en utfordrer, og de gir oss et større volum,
sier Semlitsch.
Felles innkjøp
– Hvilke synergier henter dere ut etter fjorårets oppkjøp
av NetOnNet og Webhallen?
– Målet er å hente ut en resultateffekt på cirka 200
millioner kroner i forbedrede innkjøpsbetingelser. Her har vi spennende ting på
gang, og vi har kommet langt allerede. Den 1. august begynte Andreas Westgaard
hos oss som kommersiell direktør på konsernnivå, og hans oppgave blir at vi i
enda større grad harmoniserer og samkjører innkjøpene. Han var en av mine beste
medarbeidere i Elkjøp-tiden, sier Semlitsch.
Han understreker at konsernet først og fremst bygger på
interne krefter.
– I tillegg gjør vi noen selektive rekrutteringer eksternt,
primært folk med bransjeerfaring, sier konsernsjefen.
Komplett, NetOnNet og Webhallen har totalt 17 milliarder
kroner i omsetning, med en fordeling på 50, 40 og 10 prosent i gruppen.
– Dette er på nordisk nivå omtrent det samme som Power
inkludert MediaMarkt, mens Elkjøp har 50 milliarder, sier Semlitsch.
I Kompletts omsetning inngår Komplett i Norge, Sverige og
Danmark, samt Itegra i Norge og Sverige.
Arcus og Ringnes
Erlend Stefansson har fra 1. mai vært
administrerende direktør i Komplett Services, som er navnet på gamle Komplett, slik
det var før oppkjøpet av NetOnNet og Webhallen.
– Jeg kom inn i konsernet i fjor sommer, som administrerende
direktør i Ironstone, som er en driftsleverandør innen IT. Her gikk Komplett
inn som majoritetseier i 2021, sier Stefansson.
Fra 2012 til 2021 var han konserndirektør i Arcus, med
ansvar for alt som hadde med brennevin og gjøre.
– Hvordan har overgangen vært til forbrukerelektronikk?
Komplett representerer en veldig god kultur, med fantastisk dedikerte mennesker
– Mye er likt. I Arcus hadde jeg også ansvaret for
produksjon, logistikk og planleggingsprosessene, noe jeg også har jobbet en del
med i min tid i Ringnes. Det jeg synes er viktig å få frem, er at jeg opplever
at Komplett representerer en veldig god kultur, med fantastisk dedikerte mennesker
med sterk tilknytning til selskapet og Sandefjord, sier Stefansson til
fagbladet Elektronikkbransjen.
– For meg har det vært fantastisk å begynne her, og jeg er
veldig imponert over konsernet, medarbeiderne og kompetansen man finner her.
Det har rett og slett vært en stor opptur, sier han.
– For meg er det viktig å ha ledere rundt meg som går fullt
og helt inn i oppgaven, med stor lidenskap. De er operative. Dette fungerer
veldig godt for meg, og Erlend er stjerneeksemplet på dette, sier Semlitsch.
– Siden 90 prosent av våre ansatte holder til her i
Sandefjord, har jeg skaffet meg en leilighet her, og jeg er her tre-fire dager
i uken. Medarbeiderne er til sjuende og sist det viktigste for at vi skal
lykkes, sier Stefansson.
Itegra
– Hvor mye merverdi kan Komplett gi kundene, som
ren nettbutikk?
– Mange kunder er også inne i nettbutikken på mobilen, når
de står der i en butikk. Vil tilbyr dem å sitte hjemme, så får de varen levert
hjem, raskt og presist, kanskje i løpet av dagen. Vi har en veldig forutsigbar
og enkel kjøpsprosess, som bare fungerer. Vi har nylig kjørt en
kommunikasjonskampanje basert på de 13.000 kundeanmeldelsene av Komplett som
ligger på Prisjakt, der 99 prosent av svarene er udelt positive. Vi har en
enormt god kundetilfredshet, og det er utrolig viktig. Likevel skal vi bli enda
bedre, både på leveransesikkerhet og kundeservice. Veldig mange foretrekker å
handle hos oss, fremfor å gå i butikken, og dette tror vi kommer til å øke,
sier Stefansson.
– Hvor viktig er Itegra for totalen til Komplett?
– Itegra er viktig for leverandørene våre, i forhold til
volumet slik at vi får ned kostnadene, og vi har en forretningsmodell og
logistikkoperasjon som fungerer utrolig bra, som foretrekkes både av våre
leverandører og kunder. Men også her har vi fortsatt et potensial, både i Norge
og i Sverige, sier Stefansson.
NetOnNet
Mens han har ansvaret for Komplett og Itegra, er
Susanne Holmström administrerende direktør i NetOnNet, og Anders Thorell for
Webhallen.
Dessuten kan vi avsløre at vi på sikt ikke er fremmede for franchise i NetOnNet
– I NetOnNet har vi et omnikanal-konsept, med 30 butikker,
hvorav 27 ligger i Sverige og tre i Norge. I Norge ser vi for oss å øke til
seks til åtte butikker, mens vi i Sverige planlegger å øke med fire-fem
butikker, spesielt i Stockholm-regionen. Dette er en helt annen operasjon enn
200 eller 400 varehus. Også her står det digitale først, med et enkelt
betjeningskonsept i våre lagerbutikker. Komplett er en rendyrket nettaktør, med
et helt annet fokus. For konsernets del får vi dermed informasjon på begge
fronter, og her har ikke konkurrentene den samme innsikten. Dette medfører noen
muligheter for oss, sier Semlitsch.
NetOnNet fikk den 1. august sin første norske direktør;
Trygve Hillesland, som også kommer fra Elkjøp.
– Hva betyr denne satsingen?
– NetOnNet skal være en utfordrer i det norske markedet. En
rasjonell utfordrer som også skal tjene penger og bygge seg sterkere, med et annet
konsept enn Komplett. Her har vi lagt et langsiktig løp, med fokus på de store
byene, og en 50/50-fordeling av omsetning på nett og i butikk, sier Semlitsch.
– I hvilke byer vil vi finne NetOnNet?
– Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt kanskje noen
større byer på Østlandet. Dessuten kan vi avsløre at vi på sikt ikke er
fremmede for franchise i NetOnNet. Vi skal gjerne være på lokasjoner med god
parkering og lav husleie, men samtidig være lett tilgjengelig. Nå utvider vi
lagerbutikken på Alnabru i Oslo, der vi får inn hvitevarer og småelektrisk, og
dette blir en spennende åpning, sier Semlitsch.
Vinner over tid
Komplett etablerte i 2018 en markedsplass, der de
åpnet nettbutikken for andre aktører, men denne satsingen ble lagt ned. Andre
nettbutikker, som Bildeler.no, Bremsedeler.no, Blush.no og Babybanden.no er
solgt ut eller nedlagt.
– Vi er godt posisjonert, med de laveste kostnadene og den
beste kundeopplevelsen. Selv om noen måneder er mer krevende enn andre, slik
vil det alltid være i vår bransje, har jeg tatt denne jobben fordi jeg tror det
er vi som blir vinneren over tid, både på kundeopplevelse og inntjening. Dette
er en sterk motivasjon og drivkraft. Ved kontorene våre i Sandefjord, på
Lysaker, i Borås, Göteborg og Stockholm, merker man at man er på vinnerlaget,
noe som er utrolig inspirerende. Så må du arbeide knallhardt for å vinne
kampen, sier Semlitsch.
– Vi er en utfordrer, og vi skal ha en mentalitet der vi
bygger stein på stein og gjør ting skikkelig, siden vi er nødt til å tjene
penger underveis, sier Stefansson.
Semlitsch sier det er vanskelig å spå når markedet snur.
– Grunnen til de stadige renteøkningene er den lave
arbeidsledigheten, og at norsk økonomi i utgangspunktet går godt. Vi tror
markedet vil snu, men tidfester det ikke. Men én ting er klart; når det skjer,
er vi klare, sier Semlitsch til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Våre konsepter kan skaleres ganske raskt, også lagerbutikkene
til NetOnNet, som også er en del av en effektiv verdikjede. Fordelen i forhold
til dem som har en mye større og dyrere butikkmasse, er at vi raskt kan bli mye
større, sier Stefansson.
I utfordrende tider som dette blir vår relative posisjon bare bedre
Mindre rammet
– At det nå er sterk lønnsinflasjon i Norge, med
økte husleieomkostninger og strømutgifter, er bare positivt for oss,
sammenlignet med konkurrentene. Så må også vi arbeide med våre kostnader, men i
utfordrende tider som dette blir vår relative posisjon bare bedre, sier
Semlitsch.
– De økonomisk tøffe tidene treffer oss litt mindre enn de
andre, sier Stefansson.
– Nå er jo Erlend beskjeden, men det som er litt kult å få
frem er at Komplett i forrige kvartal i forbrukermarkedet, fra april til juni,
vokste med 19 prosent sammenlignet med samme periode året før. Dette viste også
at vår reklamekampanje fungerte, og at vi har hatt god tilgjengelighet av
varer. Man snakker mye om nedgang, men her vokste Komplett, sier Semlitsch.
– Det er veldig gøy å se at en del av det Komplett er bygd
opp på, kjernevirksomheten med Komplett PC, har hatt en veldig god utvikling.
Dette er en betydelig del av kulturen, omsetningen og kompetansen. Vi bruker våre
spillprodukter som spydspiss både i Norge og Sverige. Våre egenbygde PCer og
komponenter er enormt viktig, også over i de andre kategoriene. Hvis du kjøper
en lydplanke eller TV, har vi med vår kompetanse en helt annen posisjon i
forhold til hva vi anbefaler våre kunder, sier Stefansson.