Varehussjef Anders Vika ved Power Jærhagen og administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge under åpningen av butikken på Jæren den 8. november. Foto: Tobias Rønningen, Power
PÅ JÆREN ER ELKJØP NÆRMESTE NABO
– Vi vinner med de dyktigste folkene og størst varetrykk, sier Powers varehussjef Anders Vika i Jærhagen kjøpesenter. Vegg i vegg ligger Elkjøp.
For første gang er Power og Elkjøp lokalisert under samme tak, i Jærhagen kjøpesenter på Jæren, som torsdag 8. november åpnet dørene etter å ha utvidet fra 20.000 til 65.000 kvadratmeter. På åpningsdagen omsatte Power Jærhagen for 7,4 millioner kroner.
De to varehusene ligger i andre etasje i den nye delen, med bare én butikk mellom seg.
– Vi samarbeider om retur av elektrisk avfall. Vi må ha en god stemning når vi skal leve sammen på et senter, og jeg tror det er rom for at vi begge skal drive her, sier Vika når fagbladet Elektronikkbransjen intervjuer ham dagen etter åpningen.
Annonse
Senteret eies av Klepp Nord AS og driftes av Olav Thon Gruppen, det har 1.700 parkeringsplasser og 60 butikker. Jærhagen ligger i sentrum av Klepp på Jæren, en halvtime i bil (uten kø) sør for Stavanger. Ifølge senterets nettsider er primærmarkedet Klepp, sekundærmarkedene er Stavanger, Time, Sola, Sandnes og Hå. Jærhagen ligger ved Rv44, i sentrum av Klepp.
1.950 kvadratmeter
– Dette er en veldig god beliggenhet, på et senter som er utvidet fra 25.000 til 65.000 kvadratmeter, og dermed er Rogalands nest største – etter Kvadrat i Sandnes. Vi forventer å doble omsetningen her på Jærhagen, takket være både lokasjonen og at vi har fått en større butikk. Senteret har mye besøk, kanskje vil også den mye omtalte bomringen redusere handelslekkasjen til Forus, der alle kjedene har de største butikkene sine. Jeg er enig med Svein Olav (Elkjøps varehussjef, med Mossige til etternavn, red. anm.) i at vi har mange butikker her som appellerer til menn, med virkelig store butikkareal, sier Vika til fagbladet Elektronikkbransjen.
Det er Power Bryne, som er eid av Power Norge, som nå er flyttet inn ved Jærhagen kjøpesenter, seks kilometer unna.
– Der hadde vi en salgsflate på cirka 900 kvadratmeter. Butikken lå i Bryne sentrum, rett over veien for kjøpesenteret. Mange tok bilen til butikken, samtidig lå vi i gangavstand fra sentrum, sier Vika.
Annonse
Power Bryne stengte lørdag 27. oktober, halvannen uke før åpningen på Jærhagen.
– Det var mange varer som måtte flyttes, men nå er vi godt på plass med Jærens største elektrovarehus, med en salgsflate på 1.950 kvadratmeter. På Bryne hadde vi rett og slett for liten plass, og det var viktig å finne de riktige lokalene, ikke minst med plass til Norema-kjøkkenene, sier Vika.
Flere vil velge Jærhagen
– Hva betyr det at Elkjøp ligger vegg i vegg?
– Dette er veldig positivt for handelen i området. Mange arbeider innover mot Forus, og at begge kjedene ligger under samme tak vil nok gjøre at flere velger å komme hit til oss, sier Vika til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han har arbeidet i bransjen siden 2004, og begynte i Elkjøp-/Lefdal-systemet, der han sluttet i 2011 da han var salgsleder ved Lefdal Forus – som nå heter Elkjøp Sandnes.
– Siden har jeg vært varehussjef på Bryne, først som Expert og siden i fjor som Power. Samtlige ansatte ble med videre hit til Jærhagen, i tillegg har vi doblet bemanningen, og er oppe i 30 ansatte. Vi måtte rekruttere mange på kort tid, og det var en spennende øvelse, der vi hadde 300 søkere. Vi har fått en del nye stillinger, som for eksempel en heltids kjøkkenselger. Noen har også bakgrunn fra Lefdal/Elkjøp, som meg selv, sier Vika.
Annonse
– Tror du det vil bli mange som nå bytter farge på skjorta, siden Power og Elkjøp ligger vegg i vegg?
– Det er mange år siden det gikk en fotballspiller fra Liverpool til United, smiler Vika.
– Hvordan skal Power vinne konkurransen?
Nå er vi godt på plass med Jærens største elektrovarehus
Konkurransen skjerper
– Målsetningen er å vinne ved hjelp av de beste medarbeiderne, ved å satse på det vi er best på; å tilby verdens beste kundeservice og mest kundevennlige butikk. Vi har et enormt vareutvalg, når man ser på antallet varianter vi har utstilt. Det er på kompetanse og service vi skal vinne lokalt. Vi har alltid konkurrert med Elkjøp Klepp, men nå blir det mer tett på enn vi er vant til. Markedet er ikke i en naturlig vekst, som det var da jeg begynte i bransjen. Skal vi vokse, må vi ta markedsandeler. Det blir en tøff konkurranse, og at vi ligger vegg i vegg gjør at du skrur på trykket litt ekstra. Det skjerper oss, men også dem, skulle jeg tro. Både hvordan butikken oppleves for kundene, men også hvordan vi som ansatte tar mot dem, blir viktig. Så langt føler jeg at vi har fått en god start, sier Vika.
– Hvem vant på åpningsdagen?
– Magefølelsen er veldig god, og jeg er ekstremt godt fornøyd med åpningsdagen. Siden køene var inne på senteret, og det var ulike ordninger, var det vanskelig å måle dette. Da vi åpnet klokka sju, visste folk hvor de skulle. Utover dagen så vi at kundene gikk frem og tilbake.
– Har du besøkt konkurrenten?
– Absolutt. Elkjøps nye 3.0-konsept er en stilig butikk med flott materialvalg. Vårt konsept er litt røffere i stilen, med et mer massivt varetrykk. Tidligere var konseptene mer like, men når vi først er under samme tak er det en fordel at vi ikke ligner for mye på hverandre.