Power-sjef i Norge, Anders Nilsen (med knyttneven), sto for åpningen av kjedens nye butikk i Lille Grensen 5 i Oslo sentrum. Foto: Johannes Ittelin-Brynildsen/Power
EN FEST Å ÅPNE I LILLE GRENSEN
– Det var en fest å åpne vår nye butikk i Oslo, like ved Stortinget, sier Power-sjef Anders Nilsen. Etter ti år er de ute av Klingenberg-kontrakten.
Onsdag 13. mars kl. 19.00 åpnet Powers nye butikk i Oslo, i Lille Grensen 5. I lokalene der Christiania Glasmagasin tidligere holdt til, har Power butikk over tre etasjer, og en total salgsflate på 1.600 kvadratmeter.
– Siden butikken ligger i et strøk med mange butikker og leiligheter, tenkte vi en åpning på kveldstid var en bedre løsning. Ved åpningen var det et folkehav utenfor, rundt 4.000-5.000 mennesker, og det sto fortsatt folk i kø klokka to natt til torsdag, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Butikken stengte klokka tre på natten, og åpnet igjen klokka sju torsdag morgen. Åpningsfesten varer frem til lørdag ettermiddag.
Annonse
Nilsen lar det skinne gjennom at gleden er ekstra stor, siden Power nå er ute av husleiekontrakten de hadde i Klingenberggata 4, ved Oslo rådhus.
– Dette var nok vår minst lukrative husleiekontrakt, som nå gikk ut etter ti år. Dessuten er det vår erfaring at en flytting ofte gir en bedre utvikling enn bare en ren oppussing av butikken. I Lille Grensen 5 har vi fått en bedre beliggenhet og bedre betingelser, som naturlig nok vil gi en bedre lønnsomhet, sier Nilsen.
Dette var nok vår minst lukrative husleiekontrakt, som nå gikk ut etter ti år
Vareutlevering i sentrum
– Hva betyr det for butikkdriften at dere i Lille Grensen har tre etasjer?
– Det optimale er å ha alt på ett plan, men fordelen med butikken i Lille Grensen er at hver etasje blir mer oversiktlig. På gateplan har vi mobiltelefoner. Derfra går man trappen opp til hvitevarer, småelektrisk og kjøkken, eller ned til lyd, bilde og data. Vi har arbeidet mye med navigasjon og merking, butikken gir en god opplevelse, og vi ser at kundestrømmen beveger seg bra, sier Nilsen.
Annonse
De to nærmeste butikkene til Power ligger i NAF-huset og på Majorstua, og Nilsen sier de er veldig godt fornøyd med disse.
– Vi har alltid hatt butikker i Oslo sentrum, og er med den nye i Lille Grensen 5 fortsatt sterkt tilstede i hovedstaden. I Klingenberg har vi ikke hatt hvitevarer på to år, det har vi nå tatt inn i Lille Grensen, sammen med kjøkkeninnredninger. Det er mulig å hente varene selv med bil, med egen utlevering på baksiden, eller man kan få varene hjemkjørt fra vårt lager som ligger i forbindelse med butikken ved hovedkontoret vårt på Lørenskog, sier Nilsen.
Det er gått én uke siden avdelingen i Klingenberggata stengte, før den nye butikken åpnet i Lille Grensen.
– Dette gikk veldig fort, og det har vært flere hundre Power-ansatte involvert. Siden butikken ikke ligger langt fra Lørenskog, har veldig mange fra hovedkontoret også vært med. De får vanligvis ikke anledning til å være med på butikkåpninger, og synes dette er veldig gøy. Vi kjører sentrale kurs ved hovedkontoret, og 55 avdelingsledere som deltok på et kurs her ble også med på åpningen, sier Nilsen.
Omsatte for åtte millioner
Han forteller at Power har hatt god dialog med politi og vaktselskap, for å få åpningen til å fungere best mulig.
– Vi grillet og serverte 4.000 pølser til folk i køen, og det var vår franchise-sjef Anders Nordmandbo som grillet alle. I tillegg serverte vi boller, vann og kaffe. Våre kolleger Jon Lyngra og Morten Hovland holdt det som etter hvert er blitt kjent som Jon og Morten-show. Dette er noe vi begynte med for fem år siden, og har utviklet seg til å bli et konsept, der Jon og Morten engasjerer kundene som venter på å komme inn i butikken. De har blant annet en egen sang, og et elektronisk lykkehjul der de deler ut premier for 50.000 kroner, sier Nilsen.
Annonse
I forbindelse med åpningen hadde Power satt opp et telt utenfor, med 14 kasser.
– Uten dette hadde det ikke gått, sier Nilsen.
– Hvor mye har dere omsatt for?
– Fra åpningen klokka 19.00 onsdag til klokka 12.00 torsdag har vi omsatt for åtte millioner kroner.
– Hvordan var denne åpningen sammenlignet med andre butikkåpninger?
– Det var litt spesielt å åpne Power like ved Stortinget, med veldig mange og blide mennesker som filmet og ga oss positive tilbakemeldinger. Det virket som mange satte pris på å ha oss der, sier Nilsen.
Godt resultat i 2018
Han sier det er god stemning i Power for tiden.
Vi skal snart gå ut med resultatet for 2018, og det er svært hyggelige tall
– Engasjementet hos de ansatte er ekstremt høyt. Vi er en utfordrer og et ungt selskap, som startet litt på null igjen da vi gikk over fra å hete Expert til å bli Power. Ikke minst siden vi fikk et så godt resultat som i fjor, sier Nilsen.
– Hvordan gikk fjoråret?
– Vi skal snart gå ut med resultatet for 2018, og det er svært hyggelige tall, sier Nilsen.
Han sier åpningen i Lille Grensen i Oslo er den første av mellom sju og ti butikkåpninger i Norge i år.
– De fleste er butikker der vi får nye lokaler, samt et par nye. Akkurat nå har vi 107 butikker, og vi fortsetter med en optimalisering av butikkmassen, der det åpner seg nye muligheter med riktigere kostnader. For en del år tilbake, da jeg begynte å arbeide i Expert, opplevde jeg at kanskje 30-40 av butikkene våre var for små. Dette har endret seg til vår fordel, siden en riktig butikkstørrelse på de fleste steder i dag er mellom 1.200 og 1.600 kvadratmeter. Butikker på 3.000-4.000 kvadratmeter vil vi kanskje bare ha én til to av i Norge, sier Nilsen.
Verdenspremiere på The Serif
Powers åpning i Lille Grensen i Oslo bød også på en verdenspremiere av Samsungs nye TV; The Serif.
– Dette er en konseptmodell for dem som ønsker et frittstående møbel. Den har QLED-innmat med meget god bildekvalitet, og blant annet NFC slik at man bare kan legge mobilen på den for å overføre innhold. Den kommer i 43, 49 og 55 tommer, og koster 12.000, 14.000 og 16.000 kroner. Produktene vi viser i Lille Grensen er flydd inn til oss direkte fra Samsung i Sør-Korea, og er en ekte verdenspremiere, sier produktsjef lyd og bilde i Power, Alf Leifseth.
Power Lille Grensen har som kjedens andre butikk visning av pris og produktinformasjon direkte på TV-skjermen til den aktuelle utstillingsmodellen.
– Vi tester et nytt system, og har også prøvd dette ved butikken på Lørenskog. Resultatet er pent og ryddig, og det er enkelt å oppdatere både pris og informasjon direkte på TV-skjermen. Kundene setter pris på dette, og flere stusser over hvordan vi har fått det til, sier Leifseth lurt.