Komplett bruker robotlageret Auto Store fra Element Logic, som består av 72.500 kasser med 75 roboter og 35 arbeidsstasjoner.Foto: Stian Sønsteng.
BØRSKLARE KOMPLETT ANSETTER WISLØFF
Kjetil Wisløff hopper fra Canica til jobben som ny direktør for kategori og innkjøp i Komplett Group, i et år hvor selskapet har varslet mulig børsnotering.
Kjetil Wisløff, driftsdirektør i Komplett-eier Canica, blir nå ny direktør for kategori og innkjøp i Komplett Group.
– Jeg har lang retail-erfaring, og det er en bransje jeg har jobbet i nærmest hele min yrkesaktive karriere. Jeg er veldig glad i den pulsen som finnes i retail og e-tail hver eneste dag. Du får umiddelbar respons på aktiviteter man igangsetter, og kundene er de vi må legge øret inntil og lytte til kontinuerlig for å forstå hvilke valg vi skal ta, og ta de riktige valgene, sier Wisløff til fagbladet Elektronikkbransjen.
Ansvar for Norden
Annonse
Wisløff har bred kommersiell erfaring innen salg, kategoristyring og marked som tidligere salgsdirektør i Nille og kjededirektør i Jernia og ICA.
– Med ansettelsen av Kjetil styrker vi konsernledelsen og kategori- og innkjøpsteamet i Komplett ytterligere. Kjetil skal lede arbeidet med å ta ut vekstpotensialet innenfor eksisterende og nye kategorier gjennom å videreutvikle bransjens beste kundeopplevelser, sier konsernsjef Lars Olav Olaussen i Komplett Group.
Wisløff har vært styremedlem i Komplett Group siden 2019, men trer nå ut av styret i forbindelse med tiltredelsen som kategori- og innkjøpsdirektør den 1. mars.
– Etter litt over en måned i ny jobb, hvordan er din nye rolle?
All konkurranse skjerper oss og gjør oss bedre, men så langt har vi ikke merket noe til konkurransen fra Amazon
– Som kategori- og innkjøpsdirektør i Komplett Group har jeg det overordnede ansvaret for hva vi fyller butikkene våre med av varer og tjenester i Komplett.no, .se, .dk, Komplett Bedrift, Komplett foretag, Itegra.no, .se og Webhallen. Målsetningen til mitt team er tydelig og også det viktigste vi skal gjøre fremover; vi skal ta frem det beste og mest attraktive produkttilbudet til vår målgruppe, og gjennom det skape den beste online shopping-opplevelsen i Norge, Sverige og Danmark, sier den nyslåtte direktøren.
Annonse
– Hvem er og blir Kompletts målgruppe framover?
– De vi til enhver tid skal snakke med og tilfredsstille er gamere og teknologientusiaster, våre kjernekunder, men i tillegg skal vi bygge relevans for de som ønsker å handle på nett og som har et forbruk innen forbrukerelektronikk og tilhørende kategorier, sier Wisløff.
Mer satsing på nye kategorier
– Hva blir den viktigste jobben du skal gjøre framover?
– I det korte bildet er det å bli godt kjent med mitt team og Komplett-organisasjonen. Jeg har de siste ukene hatt gleden av å snakke med alle i 1-1 møter på Teams for å bli bedre kjent med menneskene, kulturen og det operative i Komplett. Jeg har prioritert dette for å få input og kunnskap om driften av Komplett, sier han.
I neste runde lover Wisløff en enda mer offensiv satsing.
– Videre handler det om å ta tak i kategori-strategiene som er godt gjennomarbeidet, og som nå implementeres løpende gjennom 2021. Det er mye spennende som kommer, blant annet vil vi satse enda mer offensivt innenfor vår kjernekategori gaming, og det kommer masse spennende på sortimentssiden innenfor hvitevarer, støv og rengjøring. Dessuten blir det utrolig spennende å rulle ut nye tjenestekonsepter til kundene våre som jeg tror de vil sette pris på, smiler Wisløff.
Annonse
– Hvilke trender ser du i markedet, og hvordan tror du nordmenn vil handle elektronikk framover?
– Netthandelen har fått en raskere vekst og posisjon hos kundene som følge av året vi har vært gjennom. Det er mange som nå har endret sine handlevaner, og ønsker å handle på nett i mye større omfang enn tidligere. Vi som ren nettbutikk må bygge videre på trenden, og utvikle oss i samme takt som våre kunder, understreker han.
For å få det til, sier Wisløff at Komplett først og fremst må være kundeorienterte i alt de gjør.
– Det siste året har vi fått veldig mange nye kunder som har hatt behov for blant annet å oppgradere sin elektroniske hverdag. De må vi tilfredsstille gjennom hele kundereisen; fra de klikker inn i vår butikk og frem til varen pakkes ut hjemme på kjøkkenet, sier han.
Hjemmet fortsatt viktig
Wisløff har tro på at hjemmekontortrenden kommer til å vare.
– Jeg tror vi også fremover kommer til å se at fleksibilitet i forhold til arbeidssted blir viktig for arbeidstager, og at hjemmekontor blir en varig trend for mange, selv etter Covid. Det betyr at folk bruker mer tid hjemme og kravet til en praktisk elektronisk hverdag blir viktig fremover. Vi har det siste året solgt mengder av blant annet robotstøvsugere og smarte hjem produkter utover hjemmekontor, og gaming-utstyr, sier han.
Wisløff mener stadig flere nordmenn ønsker å handle elektronikken sin på nett framover, og sier Komplett skal bli bedre på kjernekategoriene gaming, PC og komponenter, og bygge ut kategorier som smarte hjem, hvitevarer, støv og rengjøring og elektriske husholdningsartikler.
– Og så blir service og tjenester bare viktigere og viktigere, og her satser vi offensivt framover! sier han.
Rundt 35 prosent av markedet for elektronikk selges over nett. Det betyr at to tredjedeler av markedet er ledig
Komplett skal også være med på det grønne skiftet framover.
– Vi er en stor bedrift i Norge, og det å utvikle en enda mer bærekraftig forretningsmodell er noe vi setter høyt på agendaen fremover. Dette gjelder både innenfor mer bærekraftige og miljøvennlige emballasje- og transportløsninger, sirkulære tjenesteløsninger, utvikling av medarbeidere, og at vi er din lokale butikk innenfor forbrukerelektronikk, sier Wisløff.
– De utfordringene som kommer må vi evne å ta tak i og løse på en presis, enkel måte med masse entusiasme. Uansett om disse utfordringene er Amazon, endringer av trender i markedet, pandemier eller andre konkurrenter, sier han.
– Hvilke erfaringene har dere gjort så langt med Amazon, som jo har gjort sitt inntog i Sverige?
– All konkurranse skjerper oss og gjør oss bedre, men så langt har vi ikke merket noe til konkurransen fra Amazon, snarere tvert imot. Komplett har gjennom år bygget opp en svært lojal kundegruppe. Vi ser at også nye kunder setter pris på den tette oppfølgingen og gode servicen som Komplett tilbyr. Jeg tror ikke det er så veldig enkelt for en ny nettaktør, selv Amazon, å få skikkelig fotfeste i et marked som det nordiske. I Norden er både kundene og selskaper som Komplett svært langt fremme både på netthandel, kundeservice og logistikkløsninger. Vi har masse kompetanse samlet på ett sted, noe som gir oss et kjempeviktig konkurransefortrinn som en ren netthandler, sier han.
Kjempevekst under Covid
– En annen utfordring det siste året har vært Covid – hvordan har Komplett gjort det under pandemien og hva har man lært av det?
– Vi økte omsetningen med 31 prosent fra 2019 til 2020, og nådde et driftsresultat på 271 millioner kroner, mot 48 millioner kroner i 2019. Noe av fremgangen skyldes korona, men vi ser også at overgangen fra handel i fysiske butikker til netthandel er en strukturell endring som virkelig har skutt fart under pandemien, sier han.
Wisløff tror ikke den endringen vil snu etter at pandemien er over.
– Vi tror denne utviklingen kommer til å fortsette, og bli ytterligere forsterket i årene fremover. Rundt 35 prosent av markedet for elektronikk selges over nett. Det betyr at to tredjedeler av markedet er ledig. Komplett har med sine 25 års historie, en sterk posisjon og svært fornøyde og lojale kunder. Dette viser Norsk Kundebarometer måling i 2020, der Komplett skårer høyest på kundetilfredshet blant vår bransje, både på netthandel og elektronikk og har gjort det de siste 10 årene, sier han.
Det er nå ti år siden Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica kjøpte Komplett Group og tok selskapet av børs. I februar ble det kjent at Hagen ønsker å selge seg ned i selskapet gjennom en børsnotering i løpet av 2021, og har engasjert ABG Sundal Collier og SEB som rådgivere.
– Vi ser at det kan være et riktig tidspunkt å ta Komplett på børs, sa Nils Selte, administrerende direktør i Canica, til E24.