INGEN KORONA-PERMITTERTE I POWER

Drive-thru utenfor Power Moss. Foto: Power

– Vi har gjort vårt beste, men det er frustrerende at vi ikke har nådd gjennom med at bransjen faktisk leverer samfunnskritiske varer.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge.

– Disse varene er ikke noe man kjøper for moro skyld, og det viser pågangen fra kundene – som på samme måte som oss har vist evne til å tilpasse seg tiltakene som gjelder i forbindelse med nedstengingen av samfunnet, sier Nilsen.

Han uttrykker frustrasjon over at bransjen under koronapandemien ikke har fått gjennomslag for at en rekke av varene som selges er av samfunnskritisk betydning.

– Det er vel ingen andre bransjer i faghandelen som har varer man faktisk må ha. Man klarerer seg ikke uten produkter for matoppbevaring, klesvask og kommunikasjon, sier Nilsen.

Tross utfordrende tider, er han svært godt fornøyd med hvordan Power Norge har håndtert pandemien og gjort varene sine tilgjengelig for kundene.

Administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge. Foto: Power

Lokal chat

– Jeg er veldig stolt av at vi ikke har permittert noen. I stedet for å skape usikkerhet hos våre medarbeidere som er avhengig av hver månedslønn, har vi valgt å ta en kostnad og heller bruke ressursene på god kundeservice. I går besøkte jeg Power Sarpsborg, der det satt seks stykker på chat hele dagen fordelt på to vakter. I tillegg kom de som håndterte aktiviteten på utsiden av butikken, og de som tok seg av kassene og leverte varene som var bestilt gjennom Click & Collect. Totalt snakker vi i denne butikken om 16 medarbeidere på arbeid denne dagen, mens gitteret til butikken var nede. Vi har virkelig ikke brukt sparekniven, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Et viktig grep for Power har vært at de har aktivert lokal chat på nettsidene sine.

– Når vi ser nye og unike besøkende inne på Power.no, dukker chatvinduet automatisk opp hos dem. Da kan vår medarbeider ved den lokale butikken, og helst riktig avdeling, tilby kunden kjøpshjelp. De synes nok ofte det er fint å komme i kontakt med en lokal Power-ansatt, som de kanskje kjenner fra før. Dette har en kjempeverdi som vi kommer til å videreføre, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

100.000 chat-kunder

Han er godt fornøyd med hvordan de lokale Power-ansatte har greid å tilpasse seg denne nye måten å betjene kundene på.

– Vi har brukt to millioner kroner på å bemanne chatten i de stengte butikkene, og har så langt håndtert hele 100.000 kunder på denne måten. Det har vært en bratt læringskurve, og vi erfarer hele tiden at kundene helst vil se produktene og snakke med en selger. Når vi har hatt de begrensningene vi har, er jeg veldig stolt av at vi så raskt og bra har funnet nye veier, sier Nilsen.

Disse varene er ikke noe man kjøper for moro skyld, og det viser pågangen fra kundene

Han og kjedeledelsen i Power har ukentlige møter med varehussjefene der de blant annet følger opp nye retningslinjer fra myndighetene. De får også tilsendt bilder fra butikkene, slik at de får se hvordan det faktisk står til og fungerer rundt om i landet.

– Dette er også en fin måte å dele gode ideer på. For eksempel var Sarpsborg først ute med å sette opp bukker med skilting som på en veldig tydelig måte viser hvor køen går utenfor butikken, slik at vi sikrer at folk holder avstand til hverandre, sier Nilsen.

Styrket kjede

Han mener organisasjonen vil komme styrket ut av krisen.

– Mer laginnsats enn dette får du ikke. Absolutt alle i organisasjonen vil holde seg aktive, og det kommer stadig forslag til forbedringer. Enkelte har bygd om butikkene, vi har kjørt vare- og hovedtellinger, IT har som alltid vært fremme i skoa, og kundesenterledelsen har vært gode til å kommunisere ut i butikkene. Vi har valgt å ikke permittere, selv om hver eneste uke har vært en stor skuffelse. Det har tatt lang tid før smittetallene har gått ned, og nå håper vi som alle andre at butikkene åpner igjen. Det er ikke her smitten skjer, og vi er klare til å yte god og smittesikker service, sier Nilsen.

– Vi er sikre på at kundene strømmer til butikkene, det får vi bekreftet hele tiden. De ønsker å høre lyden, se bildet, form og fasong på produktet. Det er gledelig å oppleve at de fysiske butikkene står sterkere enn noe gang.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS