DE NYE SKILTENE PÅ TUR OPP I SVERIGE

På power.se oppdaterer kjeden omprofileringen i Sverige. Her fra 18. august, da Skövde, Örebro og Linköping åpnet. Foto: Power

Den 1. august startet overgangen fra MediaMarkt til Power i Sverige. Først ut var butikken på Barkarby i Stockholm, i tilknytning til hovedkontoret.

Publisert Sist oppdatert

Det var i februar Power slapp nyheten om at de overtar MediaMarkt i Sverige. Oppkjøpet trådte formelt i kraft den 1. august, og samme dag kunne den tidligere MediaMarkt-butikken på Barkarby åpne dørene med Power-skilt over dørene og i butikken. Tre uker senere er 14 av totalt 29 MediaMarkt-butikker blitt omprofilert, og på sine nettsider holder kjeden kundene oppdatert med hvor langt de er kommet i prosessen.

– Alle butikkene skal omprofileres til Power, og vi vil samtidig gi samtlige medarbeidere opplæring i vår måte å arbeide på. Dette er et stort prosjekt, sier administrerende direktør Robert van Toor i Power Sverige i en pressemelding.

 

Administrerende direktør Roberg van Toor i Power Sverige. Foto: Power

Åpningsdato

Oppkjøpet skjer ved at den tyske elektronikkgiganten Ceconomy og deres datterselskap MediaMarktSaturn selger alle aksjene i MediaMarkt Sverige til Power Sverige. Samtidig går MediaMarktSaturn inn med 20 prosent eierandel i Power Sverige, mens det norske selskapet Power International eier de resterende 80 prosentene.

– Kundeservice og garantier vil fremover håndteres av Power. I tillegg vil vi introdusere mange nye og gode tjenester, og gi merverdi for alle våre kunder, sier van Toor.

I tillegg til de 29 MediaMarkt-butikkene, lager og ansatte, har Power tatt over hovedkontoret til MediaMarkt. Den kommende tiden skal de gjennom en omfattende IT-konvertering av samtlige butikker, samt opplæring av mer enn 800 ansatte.

I pressemeldingen understrekes det at selv om omprofileringen er i gang, vil den offisielle åpningen av Power i Sverige først skje senere i høst. Powers svenske toppsjef vil ikke avsløre åpningsdatoen, men forsikrer at det vil merkes når dette skjer.

 

Storskala

– Power har utfordret markedet i de andre nordiske landene, og nå skal vi gjenta suksessen i Sverige. Historisk har vi sett at når Power etablerer seg i et nytt marked, medfører det lavere priser, sier van Toor.

Administrerende direktør Roberg van Toor i Power Sverige under åpningen av butikken i Barkarby. Foto: Power

– Det er først og fremst vår storskala forretningsmodell og våre lave driftskostnader som er nøkkelen til suksessen. Power har lang erfaring fra de andre nordiske landene, med noen av de beste prisene på forbrukerelektronikk. Vi vet hvordan man skaper lønnsomhet i et marked med små marginer, sier sverigesjefen.

I pressemeldingen sier han at fokuset nå ligger i å sikre en så smidig overgang som mulig.

– Vi kan ikke garantere at alt vil fungere smertefritt fra dag én; i et enormt prosjekt som dette må man nesten vente seg at noe går galt. Til gjengjeld kan vi love at vi kommer til å gjøre vårt ytterste for at eventuelle utfordringer blir løst så raskt som mulig, sier van Toor.

Powered by Labrador CMS