MEDIAMARKT-KJØPET GODKJENT

Konsernsjef Ronny Blomseth i Power International AS. Foto: Power

Svenske konkurransemyndigheter har godkjent Powers oppkjøp av MediaMarkt. – Vi er klare til å sparke fra oss, sier Ronny Blomseth.

Publisert

Han er konsernsjef i norskeide Power International AS, som den 14. februar offentliggjorde at de overtar den tyske kjeden MediaMarkts 29 varehus i Sverige. Før påske kom klarsignalet fra svenske konkurransemyndigheter om at oppkjøpet er godkjent.

– Frem til nå har vi måttet sitte ganske stille i båten, men nå kan vi endelig starte planleggingen for en storstilt inntreden på det svenske elektronikkmarkedet. Vi er klare til å sparke fra oss også der, sier Ronny Blomseth i en pressemelding.

Power overtar MediaMarkt i Sverige på sensommeren, og kjøpet skjer ved at den tyske elektronikkgiganten Ceconomy og deres datterselskap MediaMarktSaturn selger alle aksjene i MediaMarkt Sverige til Power Sverige. Samtidig går MediaMarktSaturn inn med 20 prosent eierandel i Power Sverige.

Oppsiktsvekkende

– Sverige er Nordens største elektronikkmarked, og vi er ydmyke ovenfor oppgaven vi står ovenfor, og aktørene som allerede er godt etablerte. Samtidig mener jeg at jo likere vi blir som kjeder, jo større blir mulighetsrommet for nye aktører. Skal vi klare å skille oss ut, må vi tilby noe nytt og annerledes, sier Blomseth i pressemeldingen.

Skal vi klare å skille oss ut, må vi tilby noe nytt og annerledes

Han viser til at Power Sverige i dag har svært godt kundeomdømme gjennom netthandelen, og nylig ble nominert til Årets E-handel.

– Vi har et svært godt fundament, og nå må vi fortsette å bygge på det. Og helst på en litt oppsiktsvekkende måte, sier konsernsjefen.

Stor oppgave

Blomseth sier i pressemeldingen at det i månedene fremover er en stor oppgave som venter nye og nåværende ansatte.

– Vi overtar 1.300 medarbeidere og 29 varehus, som blant annet skal over på våre IT-systemer. Alt fra elektroniske prisskilter og kassasystemer til kundedata og logistikksystemer må på plass, og ikke minst må alle medarbeidere læres opp. Det er et enormt stykke arbeid som vil involvere hele organisasjonen, sier Blomseth.

Ifølge pressemeldingen vil Power på papiret overta MediaMarkts svenske virksomhet på sensommeren. Planene for når varehusene vil omprofileres, er ennå ikke helt fastsatt.

– Men den dagen det skjer, vil det merkes. Vi lover en skikkelig åpningsfest, sier Ronny Blomseth i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS