Snorre Berg-Domaas, salgssjef hos Power Norge, har sett salget av robotstøvsugere gå i taket de siste tre årene. Foto: Marte Ottemo

BOOM FOR ROBOTSTØVSUGERE

PowerUp samlet 400 småel-selgere på Gardermoen, og salgssjef Snorre Berg-Domaas har sett salget av robotstøvsugere gå i taket under pandemien.

Publisert

SDA-delen av Powers opplæringsmesse gikk av stabelen på Gardermoen, og samlet 400 selgere fra Norge, Danmark og Finland.

– Det er deilig å være tilbake, det synes både selgerne og leverandørene. Vi rakk en PowerUp i fjor høst i den lille perioden hvor landet var åpent i pandemien, så ble det full lockdown igjen etterpå. Nå er vi tilbake, sier Snorre Berg-Domaas, salgssjef hos Power Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Folk kjøper dyrere produkter

– Hva er det Powers ansatte får se på årets messe?

– Det er mange gamle kjenninger som har fått en oppgradering, som SodaStream og De’Longhi. En av nyvinningene på messen er Philips SpeedPro Aqua Wet & Dry håndholdt støvsuger med vaskefunksjon, og så ser vi at mange er interesserte i Ecovacs’ nye robotstøvsuger, sier han.

– Hvordan har salget av robotstøvsugere vært den siste tiden?

– Det har vært en kjempeboom de siste tre årene. Trenden startet allerede før koronaen hvor 2019 var et kjempeår, og etter at alle måtte være hjemme så skulle man i hvert fall ha robotstøvsuger. Vi startet tidlig et samarbeid med Ecovacs og har bygd det videre. Nå har jo selskapet en organisasjon selv i Norge, noe som bidrar til å styrke samarbeidet vårt, sier Berg-Domaas.

Etter at alle måtte være hjemme så skulle man i hvert fall ha robotstøvsuger

Han tror ikke de høye salgstallene de siste to årene betyr at nordmenn har handlet seg ferdig på småelektriske produkter.

– For de vanlige varene er det alltid behov for erstatninger. Og så kommer det for eksempel stadig bedre airfryere, kaffemaskiner med flere funksjoner og så videre. Og så merker man at folk kanskje har fått smaken på de litt mer spesialistproduktene. Det er mange som under koronaen har fått prøve seg på feinschmecker-produktene, og som er villige til å bruke mer penger på enkeltprodukter, sier salgssjefen.

Han tror den siste tidens turbulens kanskje vil føre til mindre salg, men at folk i stedet kjøper dyrere produkter.

Egne merkevarer er viktig for Power, som ser at også her velger kundene dyrere og mer avanserte modeller. Foto: Marte Ottemo

– Prisøkningen på strøm og bensin gjør at man kanskje ikke spontankjøper en vannkoker på samme måte som før, men man ser seg ut produktene man virkelig ønsker seg. Elsker du å bake, velger man kanskje en toppmodell fra Kenwood, eller man investerer i ny vaskemaskin til 15.000 kroner fordi den har topp funksjoner, sier Berg-Domaas.

Stort fokus på egne merker

Power satser også stadig mer på egne merkevarer.

– Her har salget vært veldig bra. Jeg har jobbet i Power siden 2009 og det har vært en kjempeutvikling, nå har vi det beste og bredeste sortimentet på egne merkevarer noensinne. Vi har hatt en testvinnende mobil airconditioner, espressomaskin med touch, ting vi før ikke kunne drømme om å ha under eget merke. SDA-teamet har gjort en fantastisk jobb med å sy sammen et supert sortiment, sier salgssjefen.

Han sier at Power fortsatt har det rimeligere og enklere produktsegmentet under eget merke, men ser at folk vil ha produkter med god kvalitet til en bra pris.

– Vi har også lagt mye mer i testingen av produktene, som nå sendes til Norge og blir testet i uker eller måneder før vi tar beslutningen om vi skal sette det i salg. Så vi har flere produkter ute nå som ennå ikke er kommet i salg, som for eksempel robotstøvsugeren vår som vi endelig vi har fått inn. Den har vi jobbet med i halvannet år, fordi vi har testet og testet, endret programvare og så videre, sier han.

Salgssjefen foreller at innkjøpsteamet på småelektrisk er større enn noen gang med 13 ansatte.

– For noen år siden var det kun tre-fire mennesker som jobbet med dette.

– Hvor stor del av salget deres er egne merkevarer?

– Det er en betydelig andel for oss. Egne merkevarer er en viktig del av businessen, men det er ikke den største delen, sier Berg-Domaas.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS