Det sier Thomas Korsnes, som er nordisk
kategorisjef for telekom i Power.
Vi møter ham på opplæringsmessen PowerUp for lyd/bilde,
data/spill og tele/foto, som arrangeres ved X Meetingpoint på Hellerudsletta
utenfor Oslo, med to samlinger fra 3. til 10. mai.
Se bildegalleri nederst
Annonse
– Vi har over 60 leverandører og over 800 deltakere fra
butikkene i Norge, Danmark og Finland, og dette er noe helt annet enn digitale
kurs. Under pandemien bygde vi et eget TV-studio ved hovedkontoret vårt på
Lørenskog. Dette fungerte veldig bra, men det er noe annet å kunne ta og føle
på produktene, samt å møte kolleger og leverandører ansikt til ansikt, sier
Korsnes til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Vi kjører gjennom året produktlanseringer med
leverandørene fra TV-studioet vårt, der våre medarbeidere kan se det på
direkten med mulighet til å stille spørsmål, eller de kan se sendingen i
etterkant. Vi bruker veldig mye ressurser på å øke kunnskapen hos våre selgere,
sier Truls Vikane, som er norsk salgssjef for data i Power.
– De digitale kursene treffer flere, og de er kjappere å
sette opp. Det er selvsagt en del administrasjon og logistikk forbundet med å
samle nesten 900 personer her på Hellerudsletta, sier Korsnes.
Topp stemning
– Hvordan er stemningen i Power for tiden?
Annonse
– Den er veldig, veldig god. Vi er utrolig spente på
Sverige, og gleder oss til å ta over varehusene til MediaMarkt. Vi tar
markedsandeler, i alle kategorier, så stemningen er veldig god, sier Korsnes
til fagbladet Elektronikkbransjen.
På PowerUp er det riktignok noen deltakere med fra dagens
svenske administrasjon i Power, men det er Norge, Danmark og Finland som stiller
med langt flest butikkansatte, med tre omtrent like store delegasjoner.
Vi tar markedsandeler, i alle kategorier, så stemningen er veldig god
– Selv om butikkene i Danmark og Finland er større, har vi
flere butikker i Norge, så vi er nok noen flere nordmenn her, sier Korsnes.
Når det gjelder leverandørene, er de stort sett de samme som
i fjor, og kursdeltakerne er jevnt fordelt mellom de tre kategoriene.
– Er opplæringen endret sammenlignet med tidligere år?
– Vi forsøker hele tiden å forbedre og fornye oss.
Leverandørene og våre selgere evaluerer hverandre, og disse dataene bruker vi i
dette arbeidet, sier Korsnes.
Faghandel
Annonse
– Vi skal være en faghandel, og det er utrolig
viktig at vi får best mulig kunnskap ut til selgerne våre, sier Alf Leifseth,
norsk produktsjef for lyd og bilde i Power.
– Hva er den beste måten å gjøre dette på?
– Det er at de får se og ta på produktene, og lærer hvordan
de virker, sier Leifseth.
– Selgerne synes også det er givende å møte andre fra egen
organisasjon, både vi som er ved hovedkontoret, men også andre butikkansatte –
gjerne fra andre land. En del av dette er det at de også har det gøy sammen, og
får oppleve noe nytt, sier Vikane.
– Vi bygger en nordisk kultur, og PowerUp er viktig for at
vi skal ha det samme konseptet i alle land. Vi lærer mye av hverandre, og har
også en del møter mellom landene her, sier Korsnes.
Når det gjelder selve opplæringen, sier Korsnes det er
viktig at leverandørene forteller en historie, med relevante fakta om
produktene.
– Dette bruker vi også i vårt interne arbeid, der vi deler
kunnskapen med dem som ikke er med på PowerUp, sier Korsnes.
Kundespråket
Vikane supplerer:
– Hvis leverandørene nerder det til, med for mye
spesifikasjoner, blir det vanskelig for våre selgere å knytte dette til en
historie de skal formidle til kundene. Leverandørene som er flinke til å snakke
det vi kaller «kundespråket», får veldig gode karakterer, og de oppnår lettere
engasjement i opplæringen. Det beste er hvis det er en dialog mellom
leverandøren og våre medarbeidere, og interaksjon med produktene, sier Vikane.
Vi ser at de som gir gode treninger her selger bedre etterpå
– Et godt eksempel på dette, er Emporia som selger
seniortelefoner. De har her på PowerUp med briller som våre selgere får prøve,
som simulerer hvordan det er å bruke mobilen når synet er svekket. De har også
hansker, som på samme måte simulerer hvordan det er å bruke mobilen når
motorikken er dårligere, sier Korsnes.
– Kan dere etter disse opplæringsmessene se det på
salgstallene, hvis det er leverandører har som har gjort en riktig god innsats?
– Dette måler vi, og vi ser at de som gir gode treninger her
selger bedre etterpå. Kunnskap er alt, og det fungerer veldig bra hvis våre
selgere har lært noe de kan videreformidle til våre kunder, sier Korsnes.
– Leverandørene bruker mye tid og ressurser på PowerUp, og
vi er veldig takknemlige for dette, sier Vikane.